• Anonym (Skolpolitiken)

    Ni har sårat min son så mycket

    Först och främst, jag bor i en kommun som styrs av Alliansen och som ligger närheten av Stockholm. Moderaterna är största parti följt av Folkpartiet som är det näst största borgerliga partiet.


    Min son har dyslexi och har precis börjat 6:e klass. I måndags träffade jag skolan som presenterade sina planerade åtgärder för min son. När det gäller engelska där min son inte nådde målen i femte klass skriver skolan följande i åtgärdsprogrammet(ordagrant):


    Vi strävar mot att läsa in årskurs 4 och 5 på tre terminer. Planen är att han gör Na Eng år 5 ht 2011 i december.


    Skolan verkar alltså redan i början av 6:e klass ha gett upp hoppet om att de ska klara av att ge min son en undervisning som gör att han klarar gymnasiebehörighet. Om han ska läsa in engelskans årskurs 4 och 5 på tre terminer (årskurser som han delvis redan har läst) är det totalt orimligt att han ska klara av att läsa årskurs 6,7,8 och 9 (årskurser som han inte tidigare har läst) på 5 terminer.


    Jag skrev i våras till alla alliansens företrädare i barn- och utbildningsnämnden för att upplysa dem om min sons situation men ingen har svarat mig. Folkpartiet brukar prata så mycket om skolan men min erfarenhet hitintills är att det mest är ord.


    Vad ska jag göra när Folkpartiets representant inte ens svarar mig? Förstår du att er skolpolitik känns ihålig med mina erfarenheter?

    Min son tycker om skolan och han har en stark önskan av att få fortsätta i gymnasiet. Det är inte hans engagemang som brister. Jag och min son är så ledsna.

Svar på tråden Ni har sårat min son så mycket