• Anonym

Uttag på apotek- om man behöver för en längre period

Jag har fått ett recept för ett år (antidepp medicin). Receptet har tre uttag och det står "exp. intervall 0 dagar" Igår tog jag ut ett av uttagen. Kan jag hämta ut resterande två tex imorgon, eller måste jag vänta tills den medicinen jag har tagit slut?
    Jag har hört att man kan hämta ut, men att det då inte går på högkostnadsskyddet (men att apotekspersonalen ofta glömmer att infomera om detta) Stämmer det att man kan ta ut allt på engång men att det då inte går på högkostnadsskyddet? Jag bryr mig inte om rabatten, behöver bara få ut min medicin. Ska resa men har ännu ingen hembiljett så därför kan jag inte visa upp den på apoteket och på den vägen få ut medicinen.

• Svar på tråden Uttag på apotek- om man behöver för en längre period
  • Anonym (Stamkund)

Du bör vänta i två veckor. De har något som heter ekonomisk intervall och det innebär att högkostnadsskyddet inte gäller för just DET läkemedlet om man vill hämta det t.ex dagen efter. Om du väljer att hämta det tidigare får du betala.
     Jag använder mediciner dagligen för div åkommor så jag bad om att få Apodos av läkaren så att jag skulle slippa bry mig om att förnya recept hela tiden. Apodos hämtar man varannan vecka. Om man reser kan man be att antingen få doser för en längre period eller att få hämta Doserna på ett Apotek där man kommer att befinna sig.
     Men om du nu inte bryr dig om rabatten så kan du naturligtvis hämta din medicin i morgon, du kunde till och med ha hämtat ut allt igår när du var där.
     Håller med om att Apoteket ofta glömmer att informera om sådana saker.

• Anonym
    Anonym (Stamkund) skrev 2010-09-18 00:37:38 följande:
    Du bör vänta i två veckor. De har något som heter ekonomisk intervall och det innebär att högkostnadsskyddet inte gäller för just DET läkemedlet om man vill hämta det t.ex dagen efter. Om du väljer att hämta det tidigare får du betala.
     Jag använder mediciner dagligen för div åkommor så jag bad om att få Apodos av läkaren så att jag skulle slippa bry mig om att förnya recept hela tiden. Apodos hämtar man varannan vecka. Om man reser kan man be att antingen få doser för en längre period eller att få hämta Doserna på ett Apotek där man kommer att befinna sig.
     Men om du nu inte bryr dig om rabatten så kan du naturligtvis hämta din medicin i morgon, du kunde till och med ha hämtat ut allt igår när du var där.

Tack för ditt svar! Jag brukar bry mig om högkostnadsskyddet, men jag har inte tid att vänta denna gången tyvärr.Kanske en dum fråga men brukar apotekarna känna till att man får hämta ut flera uttag åt gången? När jag skulle ha hämtat ut en gång tidigare så sa de att man inte fick hämta ut så mycket åt gången, men nu  när jag läser runt (bla på apotekets hemsida) så står det att man får men då gäller ju inte högkostnadsskyddet.

Kan man hämta ut en del av medicinerna som man ska ta ut (har andra mediciner att hämta också men de ska gå på högkostnadsskyddet för det har gått en tid sen sist) på högkostnadsskyddet, men som sagt ta ut de andra "utanför" högkostnadsskyddet samtidigt?
  • Anonym

Hahahaha... jag jobbar på ett visst företag som driftar kassasystemet... ni kan för närvarande komma undan med vad som helst. det är ändå inget som funkar ;p

• Anonym (Stamkund)
    Anonym skrev 2010-09-18 01:02:06 följande:
    Tack för ditt svar! Jag brukar bry mig om högkostnadsskyddet, men jag har inte tid att vänta denna gången tyvärr.Kanske en dum fråga men brukar apotekarna känna till att man får hämta ut flera uttag åt gången? När jag skulle ha hämtat ut en gång tidigare så sa de att man inte fick hämta ut så mycket åt gången, men nu  när jag läser runt (bla på apotekets hemsida) så står det att man får men då gäller ju inte högkostnadsskyddet.

Kan man hämta ut en del av medicinerna som man ska ta ut (har andra mediciner att hämta också men de ska gå på högkostnadsskyddet för det har gått en tid sen sist) på högkostnadsskyddet, men som sagt ta ut de andra "utanför" högkostnadsskyddet samtidigt?
    Det är olika från olika Apotekare vad de vet, men man ska kunna hämta ut flera utag åt gången med vissa undantag t.ex narkotikaklassade läkemedel , men då gäller ju som sagt inte högkostnadsskyddet.
     De andra medicinerna kan du också hämta ut och för dem gäller högkostnadsskyddet som vanligt, det är bara DEN medicinen som du hämtade igår det inte gäller för. Trillskas personalen hänvisa dem till deras hemsida eller be att de frågar ansvarig Apotekare, brukar finnas en som fungerar ungefär som en "förman".

Lycka till nu, det fixar sig!
  • Anonym (Stamkund)
    Anonym skrev 2010-09-18 01:09:04 följande:
    Hahahaha... jag jobbar på ett visst företag som driftar kassasystemet... ni kan för närvarande komma undan med vad som helst. det är ändå inget som funkar ;p
    Vad menar du för företag och vem är det som försöker komma undan?!
  • Anonym (Stamkund)
    Anonym (Stamkund) skrev 2010-09-18 01:41:40 följande:
    Vad menar du för företag och vem är det som försöker komma undan?!
    Sorry, menade vad skulle man komma undan med om nu någon skulle ha anledning att hålla på med dumheter. Vilket varken TS eller jag försöker göra.

Efter att ha ätit mediciner dagligen i 10 år tror jag att jag har koll på läget. Brukar få rätta Apotekare ganska ofta när de virrar till det..
  • Tobias1980
    Anonym (Stamkund) skrev 2010-09-18 01:45:29 följande:
    Sorry, menade vad skulle man komma undan med om nu någon skulle ha anledning att hålla på med dumheter. Vilket varken TS eller jag försöker göra.

Efter att ha ätit mediciner dagligen i 10 år tror jag att jag har koll på läget. Brukar få rätta Apotekare ganska ofta när de virrar till det..
    Tja, jag jobbar ju på företaget som driftar en hel del av de "nya" apoteken... men ... vad vet jag... jag kan väl förmodligen inget.
  • Anonym (Stamkund)
    Tobias1980 skrev 2010-09-18 01:47:07 följande:
    Tja, jag jobbar ju på företaget som driftar en hel del av de "nya" apoteken... men ... vad vet jag... jag kan väl förmodligen inget.
    Har absolut inte sagt att du inget kan! Det lät bara lite konstigt det du skrev om att komma undan.. Menade inte att trampa dig på tårna.
     Sen har ju jag ApoDos och det är ju inte alla nya apotek som har de systemet eftersom det är så dyrt.
  • Anonym (apoteksanställd)
    Anonym (Stamkund) skrev 2010-09-18 00:37:38 följande:
    Du kan hämta alla dina uttag på en gång då du inte har uttagsintervall. Men landstingets högskostnadsskydd gäller inte om du inte väntar tills du beräknats förbrukat 2/3 av förra uttaget. Och dessa regler ska även sjukvården informera om.
Svar på tråden Uttag på apotek- om man behöver för en längre period