• Lilaa

Hjälp mig med Lchf dieten.

Jag vill gå ner ca 6 kg i vikt och det är väldigt svårt för mig eftersom att jag blir så fruktansvärt sötsugen VARJE dag så nu tänkte jag prova LCHF men jag tänker inte vara helt slavisk utan bara minska rejält på kolhydraterna men jag har några frågor jag hoppas få svar på. och de är

1. Kan man inte äta bröd alls till frukost? inte ens knäckebröd eller fullkornsbröd? Om man får äta brös så ge mig tips på vilka brösorter som är ok.

2. Får man äta kaviar och mjukost på mackan?

3. Får man äta pulversåser?

4. Får man äta bulgur?

5. Finns det nån sida med bra recept?

6. Får man dricka mjölk?

7. Får man äta mörk choklad? Hur ofta får man det?

8. Antar att socker i te är big no no no?

9. Är frukt ok?

10. Får man äta popcorn?

• Svar på tråden Hjälp mig med Lchf dieten.
  • M2003
    Lilaa skrev 2010-09-18 09:34:04 följande:
    Jag vill gå ner ca 6 kg i vikt och det är väldigt svårt för mig eftersom att jag blir så fruktansvärt sötsugen VARJE dag så nu tänkte jag prova LCHF men jag tänker inte vara helt slavisk utan bara minska rejält på kolhydraterna men jag har några frågor jag hoppas få svar på. och de är

1. Kan man inte äta bröd alls till frukost? inte ens knäckebröd eller fullkornsbröd? Om man får äta brös så ge mig tips på vilka brösorter som är ok.  Om du skall äta LCHF är det inte ok att äta bröd. Ät istället omelette tillexempel.

2. Får man äta kaviar och mjukost på mackan? Kaviar innehåller jättemycket socker mjukost är oftast alldeles för mager.

3. Får man äta pulversåser? Nej! Gör såsen själv inkl majonnäsen - det är lätt och mycket godare dessutom!

4. Får man äta bulgur? Nej!

5. Finns det nån sida med bra recept? Googla på LCHF recept

6. Får man dricka mjölk? Nej,, men du kan dricka vatten och ta vspgrädde i kaffet.

9. Är frukt ok?

10. Får man äta popcorn?
  • M2003
    7. Får man äta mörk choklad? Hur ofta får man det? Någon gång ibland och då en liten bit med minst med 70% kakao helst mer kakao i!

8. Antar att socker i te är big no no no? Så är det!

9. Är frukt ok? Nej! men lite hallon kan man unna sig och bär. Någongång kan man äta frukt men det skall tillhöra sällsyntheterna - det är mycket socker i frukt!

10. Får man äta popcorn?Nej!
    Dessutom om du är seriös på denna diet är det bäst att verkligen läsa på lite ex. finns bra böcker av Sten Sture Skaldeman, bla pocket på ad libris för 39 spänn.
  • Azusephre

1. Man får inte äta något bröd alls, om man inte bakar eget bröd efter LCHF.
    2. Man kan äta pålägg, kaviar och mjukost är jag osäker på, men de får inte vara mer än 5 g/100g i.
    3. Pulversåser = många tomma kolhydrater. Bättre att göra egna med massor av grädde!
    4. Bulgur har jag ingen aning om.
    5. www.lchfrecept.com/ många bra recept.
    6. Du får dricka mjölk, men inte i stora mängder. Bättre att dricka mjölk med stora fetthalter (t.e.x gammeldags)
    7. Mörk choklad är hundra gånger bättre än ljus. Men då ska det vara över 70 % kakao. Någongång i veckan, men bara några bitar, inte en hel chokladkaka.
    8. LCHF går ju ut på att undvika så mycket socker som möjligt, så socker i te är ett stort NEJ
    9. Frukt ska du också undvika så mycket som möjligt.
    10. Popcorn är ingen hit, men om du äter LCHF så kommer du inte vara så sugen på det heller.

• delight

1. Kan man inte äta bröd alls till frukost? inte ens knäckebröd eller fullkornsbröd? Om man får äta brös så ge mig tips på vilka brösorter som är ok.

Du FÅR äta bröd och annat socker-stärkelserikt men frågan är hur mycket du kan äta innan det triggar igång ditt sötsug och hur gärna du vill tappa vikt. Många som äter LCHF försöker ju få kontroll på sitt sötbegär genom just LCHF. Vissa skippar bröd och lagar en smaskig omelett istället. Andra tar 1-2 finncrisp med mycket smör och pålägg på. Vissa äter en liten skiva surdegsbröd och andra har bakat kolhydratfattiga bröd på ex nötmjöl. Så det finns många olika alternativ och inga måsten! Det handlar om vad du mår bra på helt enkelt.

Tycker du det är gott och du tycker det känns bra så visst. Kaviar innehåller dock ganska mycket socker och mjukost är oftast ganska fettsnålt. Själv skulle jag välja lite kaviar på ägget och ost-skinkrullar med mycket smör i, och skippa mackan....

Mycket stärkelse och konstiga ämnen i pulversåser. Själv föredrar jag goda såser gjort på sky, smör, grädde eller CF... Det går snabbt att fixa, är godare och mycket mättande.

4. Får man äta bulgur?

Beror på hur mycket stärkelse du klarar av. Vill du gå ner i vikt så ska du helst undvika stärkelsemat så mycket som det bara går.

Finns mycket om du googlar lchf och recept :)

6. Får man dricka mjölk?

Skulle rekommendera något litet glas mjölk, välj då mjölk där det naturliga fettet finns kvar. Själv skulle jag hellre välja grädde i ex teet, kaffet.. Mindre socker, godare och mer mättande.

Beror på hur socker som triggar igång begär efter mer... men någon bit ibland är okej. Fast undvik om du vill gå ner i vikt!

Mmm.... det är väl det vi vill undvika med lchf? :)

9. Är frukt ok?

Någon frukt ibland är okej men som sagt, hur mycket kolhydrater klarar din kropp av? Stoppar det din viktnedgång?

10. Får man äta popcorn?

Samma svar som ovanstående... men om du måste ta några stycken, ta några gjorda på äkta smör :)

• smultro

NEJ

delight skrev 2010-09-18 09:57:05 följande:

Du FÅR äta bröd och annat socker-stärkelserikt men frågan är hur mycket du kan äta innan det triggar igång ditt sötsug och hur gärna du vill tappa vikt. Många som äter LCHF försöker ju få kontroll på sitt sötbegär genom just LCHF. Vissa skippar bröd och lagar en smaskig omelett istället. Andra tar 1-2 finncrisp med mycket smör och pålägg på. Vissa äter en liten skiva surdegsbröd och andra har bakat kolhydratfattiga bröd på ex nötmjöl. Så det finns många olika alternativ och inga måsten! Det handlar om vad du mår bra på helt enkelt.

Tycker du det är gott och du tycker det känns bra så visst. Kaviar innehåller dock ganska mycket socker och mjukost är oftast ganska fettsnålt. Själv skulle jag välja lite kaviar på ägget och ost-skinkrullar med mycket smör i, och skippa mackan....

Mycket stärkelse och konstiga ämnen i pulversåser. Själv föredrar jag goda såser gjort på sky, smör, grädde eller CF... Det går snabbt att fixa, är godare och mycket mättande.

4. Får man äta bulgur?

Beror på hur mycket stärkelse du klarar av. Vill du gå ner i vikt så ska du helst undvika stärkelsemat så mycket som det bara går.

Finns mycket om du googlar lchf och recept :)

6. Får man dricka mjölk?

Skulle rekommendera något litet glas mjölk, välj då mjölk där det naturliga fettet finns kvar. Själv skulle jag hellre välja grädde i ex teet, kaffet.. Mindre socker, godare och mer mättande.

Beror på hur socker som triggar igång begär efter mer... men någon bit ibland är okej. Fast undvik om du vill gå ner i vikt!

Mmm.... det är väl det vi vill undvika med lchf? :)

9. Är frukt ok?

Någon frukt ibland är okej men som sagt, hur mycket kolhydrater klarar din kropp av? Stoppar det din viktnedgång?

10. Får man äta popcorn?

Samma svar som ovanstående... men om du måste ta några stycken, ta några gjorda på äkta smör :)
Svar på tråden Hjälp mig med Lchf dieten.