• Anonym (nybörjare)

byta kissblöja

Jag har en fråga som jag tycker är lite pinsam. Det känns som man borde veta sådant här. Om man byter en kissblöja (bara kiss), tvättar man alltid bebisen då? Om man byter en bajsblöja måste man ju tvätta men om det bara är kiss? Blir bebisen röd i stjärten om man inte tvättar vid byte av kissblöja? Vad tvättar man med i så fall, bara vatten?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden byta kissblöja
  • lina81

Vi har inte tvättat bara kissblöja. Sonen har ju ifs kakkat flera ggr om dagen, så stjärten blir tvättad många ggr. Fick rådet att inte tvätta kissblöja på rådgivningen så att inte huden torkas ut

• 3barnsmor

Nä jag gjorde det innan. men min mamma sa att man inte behövde det

• lina81
    3barnsmor skrev 2010-09-18 12:53:07 följande:
    Nä jag gjorde det innan. men min mamma sa att man inte behövde det
    lita på mamma, hon vet =)
  • Taurus

vi tvättar alltid med vatten både vid bajs och kissblöja.

• lia76

Jag tvättar inte alltid när det bara är kiss utan sätter på en ny blöja direkt.
    Vet många som gör så.

Dagens blöjor har ju en bra uppsugningsförmåga och byter man var tredje-fjärde timme så behöver man inte tvätta alla gånger.
    Är blöjan jätte kissig, man känner med handen på blöjan och den är blöt så tvättar jag.

(=
  • Anonym

jag tvättar inte om de bara är kissblöja men på morgonen eller varannan gång så tvättar ja med babyolja för kiss e ju frätande så de e inte bra för dom att gå för länge utan att bli tvättade. om du tvättar med vatten så får du vara noga med att smörja med babyolja för vatten torkar ut :)

• Fröken Susidus

Vi gör inte det och har aldrig gjort. Vår son har dock bara haft röd rumpa en eller två gånger under sitt liv och då vid riktigt dålig mage.

På bb och på bvc sa dem att det inte behövdes för att det torkar ut huden.

Mamma till vårt mirakel
  • Anonym (nybörjare)

Tack för alla svar! Det är det finurliga med FL, man kan fråga om allt och få bra svar!

• Jeans

Jag har alltid haft torra våtservetter hemma som jag lägger i ljummet vatten och torkar med,
    sedan den den sista lappen som ligger kvar häller jag rapsolja på och torkar/smörjer
    med, ungen har aldrig haft röd rumpa eller utslag.

• Jeans

men guuud inte torra våtservetter, jag menar ju torrservetter...

Svar på tråden byta kissblöja