• Hexx

Ärdet förenat med god tro att dricka alkohol?

Är det olämpligt att som en god kristen gå på krogen och dricka alkohol?

Flera av de jag känner som är troende dricker och går ut och lika många gör det inte.

Vilket är "rätt" enligt bibeln? Är det en synd att dricka vin/öl?

• Svar på tråden Ärdet förenat med god tro att dricka alkohol?
  • Mälaröbo

Alkohol ges ju nattvarden så något alkoholförbud råder ju inte. Däremot vet jag inte om berusning är ok.

• Hexx

Egentligen handlar detta om hurvida det skulle vara OK att ha en pub-kväll på ett äldreboende som är en stiftelse ur en pingstförsamling....
    Vi har kolat med komunen och det är OK, sålänge vi förjer deras riktlinjer, men styrelsen säger nix. Vill bara veta.

• Mälaröbo

Pingströrelsen är ju lite annorlunda jämfört med vanlig svens kristen tro. Kanske har de en restriktivare syn på att ha kul ihop med alkohol!?

• Lena
    Hexx skrev 2010-09-18 13:43:59 följande:
    Egentligen handlar detta om hurvida det skulle vara OK att ha en pub-kväll på ett äldreboende som är en stiftelse ur en pingstförsamling....
    Vi har kolat med komunen och det är OK, sålänge vi förjer deras riktlinjer, men styrelsen säger nix. Vill bara veta.
    Ha en pub-kväll med alkholfri öl?
  • ViceGuy
    Lena skrev 2010-09-18 13:54:49 följande:
    Ha en pub-kväll med alkholfri öl?
    Det låter ju... kul.
    The most exciting phrase to hear in science, is not Eureka! (I found it!) but 'That's funny...' -Isaac Asimov
  • Free Spirit

Alkohol er ikke synd å drikke, men det har noe med hvilket forbilde en er når en bruker sådan rusdrikk.

• nur

Och HERREN talade till Aron och sade: “Varken du själv eller dina söner må dricka vin eller starka drycker, när I skolen gå in i uppenbarelsetältet, på det att I icke mån dö. Det skall vara en evärdlig stadga för eder från släkte till släkte. I skolen skilja mellan heligt och oheligt, mellan orent och rent; och I skolen lära Israels barn alla de stadgar som HERREN har kungjort för dem genom Mose.”/ Tredje Mosebok

3 Mos. 21,5. 4 Mos. 6,5. Och vin får ingen präst dricka, när han har kommit in på den inre förgården./Hesekiel

Dina söner försmäktade, de lågo vid alla gathörn, lika antiloper i jägarens garn, drabbade i fullt mått av HERRENS vrede, av din Guds näpst. Därför må du höra detta, du arma, som är drucken, fastän icke av vin: Så säger HERREN, som är din Herre, och din Gud, som utför sitt folks sak: Se, jag tager bort ur din hand berusningens bägare; av min vredes kalk skall du ej vidare dricka. Och jag sätter den i dina plågares hand, deras som sade till dig: “Fall ned, så att vi få gå fram över dig”/Jesaja

Dina söner och döttrar höllo måltid och drucko vin i den äldste broderns hus; då kom en stark storm fram över öknen och tog tag i husets fyra hörn, och det föll omkull över folket, så att de förgingos. Jag var den ende som kom undan, för att jag skulle underrätta dig därom.” /Job

Det verkar som det inte ok att dricka men va vet jag...

• Tygtiiger

Jesus drack ju vin och dessutom bjöd han andra, så ett totalt alkoholförbud är knappast förenligt med kristen tro.

Men jag har för mig att pingströrelsen lutar sig mot Paulus brev där han väl fördömer fylleri (drinkare ska inte ärva guds rike) och för en gångs skull håller jag nog med Paulus - att folk tar ett par glas vin brukar vara trevligt, men att bli packad är bara otrevligt för alla inblandade.

Krupke, we've got problems of our own!
  • fruis

Äldre pingstvänner är i princip utan undantag helnykterister och tar illa vid sig av alkoholbruk. Uppluckringen av nykterismen har kommit de senaste femton åren både i svensk pingstkyrka och de flesta andra frikyrkliga samfund. Alltså torde det inte vara OK att ordna pubkväll på ett äldreboende med pingströrelsen som huvudman. De äldre som bor där är med all säkerhet inte positivt inställda till alkoholbruk. 

De flesta kristna som dricker gör det inte heller i kyrkan eller andra församlingssammanhang av hänsyn till andra. Församlingsmiljöer bör vara alkoholfria, det håller de flesta frikyrkliga med om, även de som dricker alkohol hemma eller i andra miljöer. Det är inte ett utslag av hyckleri utan en policy som finns för att kyrkan ska vara en miljö som är trygg både för fd alkoholister, för barn och vuxna som vuxit upp i missbrukarhem och för de som riskerar att hamna i missbruk. Hyckleri blir det först om man påstår att man inte dricker och fördömer alkoholbruk samtidigt som man själv dricker.

• KristenTjej84

Jag tror det är okej att dricka måttligt, då Jesus själv drack vin och säkert många av hans efterföljare.
    Men att dricka för att bli full tror jag inte gud vill.
    Han vill hellre att vi ska vara nyktra och fyllas av den helige anden istället.

• Free Spirit
    KristenTjej84 skrev 2010-09-19 14:49:04 följande:
    Han vill hellre att vi ska vara nyktra och fyllas av den helige anden istället.
    Just presis!!
  • MaaxMaax

"Ät ditt vin med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta, gud har redan sagt ja till vad du gör"

Finns citat i bibeln som både kan stödja och fördömma bruket av alkohol, precis som det finns teologer och präster som är både för och mot. 
    Tror slutligen det handlar om hur man brukar alkoholen. Tror M.Luther sa bland annat något i stil med "Jag tar gärna ett glas till Herrens ära, men avstår ännu ett till djävulens förtret."
    Passar väll även att citera Paulus här:  "Allt är tillåtet för mig, men allt är inte nyttigt."

Så använd ditt goda omdöme. 

• Hexx

Står det verkligen att man ska ÄTA vinet?

• MaaxMaax
    Hexx skrev 2010-09-23 22:14:06 följande:
    Står det verkligen att man ska ÄTA vinet?
    Oj, sorry, bröd ska det vara, ber om ursäkt. Predikaren 9:7 är det iallafall :) 
  • fruis
    MaaxMaax skrev 2010-09-23 21:56:35 följande:
    Tror M.Luther sa bland annat något i stil med "Jag tar gärna ett glas till Herrens ära, men avstår ännu ett till djävulens förtret."
    Det är ju det jag säger, Luther är bra!
  • NoOne

Förr drack man inte vin för att bli full, Jesus förvandlade vatten till vin. Det verkar som att Jesus högst möjligt drack vin vid det tillfället (Johannesevangeliet 2:1-11, Matteusevangeliet 26:29). På Nya testamentets tid, var inte vattnet så rent som idag. Utan moderna reningsverk, var vattnet fullt av bakterier, virus, och alla möjliga smittor. Likadant är det för länder i tredje välden idag. Som ett resultat drack människor ofta vin (eller vindruvsjuice) för att det var mycket mindre risk att bli smittad. I 1 Timothoesbrev 5:23 instruerade Paulus Timotheos från att dricka vatten (som förmodligen orsakade hans magproblem) och istället dricka vin.

Svar på tråden Ärdet förenat med god tro att dricka alkohol?