• Sara1002

    Ämnet svenska

    Hej!
    Undrar Vilka olika åsikter och värderingar ni har när det gäller skolan i allmänhet, och svenskämnet i synnerhet,   Vilken typ av svenskämne som ni vill se om ni vinner valet?

    S.

  • Svar på tråden Ämnet svenska
  • Socialdemokraterna

    hej och tack för din fråga!

    Det är inte lätt att sammanfatta ett så stort och viktigt ämne som skolan men jag gör ett försök. Alla har rätt till samma höga kvalitet – från förskola till forskning. Vi vet att talang och begåvning finns överallt. Regeringen däremot skapar en sorteringsskola, där avgörande val skjuts allt längre ner i åldrarna och där föräldrarnas utbildningsbakgrund avgör barnens framtid. Vi vill ta bort återvändsgränder i skolsystemet och istället ge alla en möjlighet att växa och nå maximalt efter sin förmåga. En socialdemokratiskt ledd regering avsätter minst 12 miljarder kronor mer än regeringen till välfärden för bl a högre kvalitet och fler lärare i skolan.


    Vi vill skärpa kvalitetskraven på alla skolor och förskolor. Kommunala och fristående skolor och förskolor ska ha samma villkor och krav på sig. Alla som får del av skattemedel måste ha väl utbildad personal – det är en trygghet man ska ha när man gör sitt val. Valfriheten är till för eleverna och föräldrarna. De ska välja skola – skolor ska inte välja elever. Därför måste alla skolor vara öppna för alla elever. Elever är olika och kräver olika mycket resurser. Därför vill vi skärpa reglerna så att pengar går till de skolor och elever som behöver dem bäst.


    Bra lärare kan uträtta underverk. Alla lärare i den svenska skolan ska vara utbildade, kompetenta och behöriga. Målet är att anställa fler behöriga lärare. Klasstorlekarna ska bli mindre. Utgångspunkten är att lärartätheten ska vara minst 9 lärare per 100 elever. Då blir det också möjligt att nå en högre kvalitet på undervisningen och att göra de särskilda insatser som krävs för att förbättra svenska skolresultat. Vårt mål är att Sverige ska ligga bland topp 10 i OECD:s Pisa-undersökning inom ämnena matematik, läsförståelse och naturvetenskap 2015.


    Kunskapsresultaten ska stärkas. Individuella utvecklingsplaner, nationella prov och målrelaterade betyg är verktyg för att säkra kvaliteten i skolan. Om man systematiskt följer upp vad eleverna lär sig är det lättare att ge det stöd varje enskild elev behöver. Undervisningen måste anpassas efter vad den enskilde eleven behöver för att nå målen i skolans ämnen. Det totala antalet garanterade undervisningstimmar ska finnas kvar, men antalet timmar per ämne kan variera från elev till elev. Gymnasieskolan ska ge alla högskolebehörighet.


    Skriftliga omdömen införs från årskurs 1 i grundskolan. Omdömena ska vara framåtsyftande, visa elevens utveckling och även tydliggöra vilka insatser som behövs. De ska inte vara betygsliknande. En gemensam struktur och nationella kriterier ska tas fram. Betyg i grundskolan ska finnas från årskurs 7.


    Vi vill ta ett nationellt initiativ för att motverka mobbning och annan kränkande behandling i skolan, förbättra modersmålsundervisningen, satsa på elevhälsa och genomföra ett skolkökslyft.


    En bra arbetsmiljö ger bättre arbetsro, det gäller även i skolan. Det är en viktig faktor för att stärka kunskapsresultaten – hur man mår i skolan påverkar hur mycket man lär sig. Många skolor runt om i Sverige är slitna och omoderna och behöver rustas upp. Både elever och lärare behöver en stimulerande arbetsmiljö för att må bra och trivas. Samtidigt är var tionde byggnadsarbetare arbetslös. Vi föreslår ett ROT-avdrag för skolan som gör det möjligt att rusta upp nedslitna skolor i runt om i landet.

    Jag är inte riktigt säker på vad du menar när det gäller svenskämnet men det är självklart ett av de viktigaste ämnena där man både ska lära sig skriva, läsa. prata och förstå men också sådant som litteratur.

Svar på tråden Ämnet svenska