Tror att jag kan ha fått herpes. Hjälp!
(Jag ska försöka att berätta så mycket som möjligt, även om det känns lite konstigt. Men ju mer information desto bättre svar, right? Har ni inte tid/ork/lust att läsa allt hoppa gärna till sista styckena!)Hej!
För lite drygt en vecka sedan träffade jag efter att ha varit ute på krogen en kille som jag följde med hem. Vi kysstes och myste och det ena ledde till det andra. Vi använde självklart kondom, men han var väldigt på och försökte liksom att få till det utan också. Jag var väldigt bestämd med att jag inte ville utan då jag varken vill bli gravid eller få några sjukdomar, men jag tror att det kanske var för sent. Visst, han kom aldrig i mig, men jag är säker på att vi 'nuddade' varandra ändå när han försökte få till det utan.
Ett par dagar efter (förra helgen) kände jag att det sved till lite där nere bland annat när jag var på toaletten, men då han var ganska stor tänkte jag inte mer på det då jag känt samma sak någon gång tidigare. Dagarna gick och till slut kom tisdagen. På kvällen/natten fick jag feber (ungefär 38 grader) men tänkte att det förmodligen hade att göra med att jag var stressad eller att det var den där höstförkylningen som man bara går och väntar på, speciellt när man precis flyttat till en ny stad och börjat studera. Jag hade dessutom varit ute tre-fyra dagar i rad med min nya klass. Jag tog ett helt enkelt ett par alvedon och gick och la mig.
Sedan kom onsdagen och febern gick under dagen upp i över 39 grader. Jag stannade hemma från skolan och det började att svida mer. Jag tog en spegel och tittade efter och såg ett par slags blåsor - liksom röda och lite vita, den ena något mindre. Började fundera lite på vad det kunde vara. Googlade lite halvhjärtat men var så trött att jag inte riktigt orkade. Efter att jag släpat mig iväg till skolan med (lite mindre) feber började jag googla mer ordentligt när jag kom hem. Jag sökte på symptom och bilder och allt man kan tänka sig. Bland annat här på Familjeliv. Jag märkte att herpes var något som kom upp gång på gång och som stämde in på mina symptom:
* Besvären dök upp efter ca 5-6 dagar
* Feber, ont i hals, nacke, rygg m.m. (ungefär som vid influensa)
* Blåsor och sveda vid toalettbesök
Eftersom jag är nyinflyttad och inte riktigt har koll på var jag ska vända mig försökte jag under gårdagen (fredag) att ta reda på var man skulle kunna gå. Jag är inte riktigt helt på det klara med hur det fungerar ännu men jag har hittat ett par ställen en ungdomsmottagning (jag är under 23) och en privat mottagning. När jag väl hittat dessa var såklart telefontid så väl som mail stängd för helgen och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag har skickat iväg ett mail till dem man kunde maila och som har jourtid på måndag.
Men... Nu till vad som egentligen är mina frågor, ni som har herpes eller av andra anledningar har koll... Är det rimligt av mig att anta att det är herpes jag har fått? (Feber, influensaliknande symptom, blåsor samt sveda vid toalettbesök) Eller kan det vara något annat? Jag undrar också om det är farligt att gå med herpes och då speciellt första gången (primärinfektion?) och feber i flera dagar? Det har alltså gått ungefär 9 dagar sedan jag träffade killen och snart 4 dygn sedan jag fick feber (som går upp och ner mellan allt från 37.5 till 39) och upptäckte blåsorna. Jag har varit väldigt noga med handhygienen och duschat med ljummet vatten varje dag. Men jag har också märkt av svullnader i munnen, inuti munnen och även tandkött samt under överläppen. Kan jag ha spridit det dit själv? Eller är det möjligt att han smittade mig på båda ställen? Jag tänker att han kanske hade munherpes som spreds till mun via kyssar och underliv genom att han gick ner på mig?
Snälla, hjälp! Det låter kanske som om jag är väldigt lugn, men ska jag vara ärlig så håller jag på att freaka ur. Berätta gärna så mycket som möjligt! Är det okey att vänta till måndag eller måste jag på något sätt försöka upp en läkare så snart som möjligt? Hur kan man testa sig, gynundersökning eller blodprov? Vad innebär de olika herpestyperna? Vad skulle det kunna vara om det inte låter som att det är herpes jag har? Hjälp!
Kram!