• hellobenjamin

Tror att jag kan ha fått herpes. Hjälp!

(Jag ska försöka att berätta så mycket som möjligt, även om det känns lite konstigt. Men ju mer information desto bättre svar, right? Har ni inte tid/ork/lust att läsa allt hoppa gärna till sista styckena!)

Hej!

För lite drygt en vecka sedan träffade jag efter att ha varit ute på krogen en kille som jag följde med hem. Vi kysstes och myste och det ena ledde till det andra. Vi använde självklart kondom, men han var väldigt på och försökte liksom att få till det utan också. Jag var väldigt bestämd med att jag inte ville utan då jag varken vill bli gravid eller få några sjukdomar, men jag tror att det kanske var för sent. Visst, han kom aldrig i mig, men jag är säker på att vi 'nuddade' varandra ändå när han försökte få till det utan.

Ett par dagar efter (förra helgen) kände jag att det sved till lite där nere bland annat när jag var på toaletten, men då han var ganska stor tänkte jag inte mer på det då jag känt samma sak någon gång tidigare. Dagarna gick och till slut kom tisdagen. På kvällen/natten fick jag feber (ungefär 38 grader) men tänkte att det förmodligen hade att göra med att jag var stressad eller att det var den där höstförkylningen som man bara går och väntar på, speciellt när man precis flyttat till en ny stad och börjat studera. Jag hade dessutom varit ute tre-fyra dagar i rad med min nya klass. Jag tog ett helt enkelt ett par alvedon och gick och la mig.

Sedan kom onsdagen och febern gick under dagen upp i över 39 grader. Jag stannade hemma från skolan och det började att svida mer. Jag tog en spegel och tittade efter och såg ett par slags blåsor - liksom röda och lite vita, den ena något mindre. Började fundera lite på vad det kunde vara. Googlade lite halvhjärtat men var så trött att jag inte riktigt orkade. Efter att jag släpat mig iväg till skolan med (lite mindre) feber började jag googla mer ordentligt när jag kom hem. Jag sökte på symptom och bilder och allt man kan tänka sig. Bland annat här på Familjeliv. Jag märkte att herpes var något som kom upp gång på gång och som stämde in på mina symptom:

* Besvären dök upp efter ca 5-6 dagar
    * Feber, ont i hals, nacke, rygg m.m. (ungefär som vid influensa)
    * Blåsor och sveda vid toalettbesök

Eftersom jag är nyinflyttad och inte riktigt har koll på var jag ska vända mig försökte jag under gårdagen (fredag) att ta reda på var man skulle kunna gå. Jag är inte riktigt helt på det klara med hur det fungerar ännu men jag har hittat ett par ställen en ungdomsmottagning (jag är under 23) och en privat mottagning. När jag väl hittat dessa var såklart telefontid så väl som mail stängd för helgen och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag har skickat iväg ett mail till dem man kunde maila och som har jourtid på måndag.

Men... Nu till vad som egentligen är mina frågor, ni som har herpes eller av andra anledningar har koll... Är det rimligt av mig att anta att det är herpes jag har fått? (Feber, influensaliknande symptom, blåsor samt sveda vid toalettbesök)  Eller kan det vara något annat? Jag undrar också om det är farligt att gå med herpes och då speciellt första gången (primärinfektion?) och feber i flera dagar? Det har alltså gått ungefär 9 dagar sedan jag träffade killen och snart 4 dygn sedan jag fick feber (som går upp och ner mellan allt från 37.5 till 39) och upptäckte blåsorna. Jag har varit väldigt noga med handhygienen och duschat med ljummet vatten varje dag. Men jag har också märkt av svullnader i munnen, inuti munnen och även tandkött samt under överläppen. Kan jag ha spridit det dit själv? Eller är det möjligt att han smittade mig på båda ställen? Jag tänker att han kanske hade munherpes som spreds till mun via kyssar och underliv genom att han gick ner på mig?

Snälla, hjälp! Det låter kanske som om jag är väldigt lugn, men ska jag vara ärlig så håller jag på att freaka ur. Berätta gärna så mycket som möjligt! Är det okey att vänta till måndag eller måste jag på något sätt försöka upp en läkare så snart som möjligt? Hur kan man testa sig, gynundersökning eller blodprov? Vad innebär de olika herpestyperna? Vad skulle det kunna vara om det inte låter som att det är herpes jag har? Hjälp!

Kram!
  • Svar på tråden Tror att jag kan ha fått herpes. Hjälp!
  • Anonym (123)

Munherpes smittar via oralsex, man skiljer dock på munherpes och könsherpes. Du kan få munherpes på könsorganen utan att det är könsherpes, hänger du med??

Gör blåsorna ont??

Jag har munherpes (haft hela mitt liv) men jag har aldrig fått feber av det.

Gå och kolla det, har man väl fått herpes så har man det för resten av livet, även om du aldrig mer får några symptom..

• hellobenjamin
    Anonym (123) skrev 2010-09-18 16:38:38 följande:
    Munherpes smittar via oralsex, man skiljer dock på munherpes och könsherpes. Du kan få munherpes på könsorganen utan att det är könsherpes, hänger du med??

Gör blåsorna ont??

Jag har munherpes (haft hela mitt liv) men jag har aldrig fått feber av det.

Gå och kolla det, har man väl fått herpes så har man det för resten av livet, även om du aldrig mer får några symptom..
    Tack för svaret!

Yes, jag hänger med. Men hur vet man vilken av dem man har? Eller hur tar man reda på det, jag läste något om blodprov för att ta reda på om man har typ 1 eller 2?

Blåsorna gör ganska ont och det svider när man går på toaletten (var glad att du inte har!). De i munnen känns ungefär som vanliga blåsor man kan ha i munnen då och då förutom att de sitter på lite knasiga ställen, som där i gommen, fast på sidan. Om du fattar vad jag menar. Inte på insidan av läppen där vanliga blåsor brukar sitta alltså.

Febern har jag läst inte är helt ovanlig första gången och det var lite på grund av just den som jag funderar på att det är herpes jag fått. Hade jag bara fått blåsor utan feber hade jag nog trott att det bara var just det, blåsor.

Jag ska gå och kolla upp det här på måndag eftersom jag inte vill ut och leta akutgynmottagningar i en stad jag inte har en aning om var det finns en lördagskväll. Så ja, jag är mest orolig att det ska vara farligt att gå runt med en primärinfektion från herpes en längre tid (= mer än vecka)...

:/
  • Anonym (123)
    hellobenjamin skrev 2010-09-18 19:49:09 följande:
    Tack för svaret!

Yes, jag hänger med. Men hur vet man vilken av dem man har? Eller hur tar man reda på det, jag läste något om blodprov för att ta reda på om man har typ 1 eller 2?

Blåsorna gör ganska ont och det svider när man går på toaletten (var glad att du inte har!). De i munnen känns ungefär som vanliga blåsor man kan ha i munnen då och då förutom att de sitter på lite knasiga ställen, som där i gommen, fast på sidan. Om du fattar vad jag menar. Inte på insidan av läppen där vanliga blåsor brukar sitta alltså.

Febern har jag läst inte är helt ovanlig första gången och det var lite på grund av just den som jag funderar på att det är herpes jag fått. Hade jag bara fått blåsor utan feber hade jag nog trott att det bara var just det, blåsor.

Jag ska gå och kolla upp det här på måndag eftersom jag inte vill ut och leta akutgynmottagningar i en stad jag inte har en aning om var det finns en lördagskväll. Så ja, jag är mest orolig att det ska vara farligt att gå runt med en primärinfektion från herpes en längre tid (= mer än vecka)...

:/
    Det låter tyvärr som herpes, munherpes har du oftast på läpparna, inte så ofta i munnen. Det är vanliga blåsor eller aftne, som det heter..Jag vet inte hur dom tar reda om det ät typ 1 eller 2. Men typ 1 (munherpes) är nog lite mildare.
  • hellobenjamin
    Anonym (123) skrev 2010-09-18 19:55:16 följande:
    Det låter tyvärr som herpes, munherpes har du oftast på läpparna, inte så ofta i munnen. Det är vanliga blåsor eller aftne, som det heter..Jag vet inte hur dom tar reda om det ät typ 1 eller 2. Men typ 1 (munherpes) är nog lite mildare.
    Fan! Är väl ungefär vad jag känner just nu. Man blir så sur på sig själv och så börjar man tänka sådär att 'tänk om jag bara hade...' Men jag får dra mig iväg till någon ungdomsmottagning/gyn/barnmorska det första jag gör på måndagen helt enkelt. Och om det är herpes försöka tänka att det kunde varit värre ändå :(
  • Anonym (123)

Ja, herpes är ju väldigt smittsamt. Du såg inte om han hade munsår, eller blåsor på snorren ??

Det kan ju vara kondylom, men det låter inte riktigt som det.

Du får kolla upp det och hoppas på det bästa!

• Herpeskuken

Jag skulle tro att de rör sig om herpes 2 könsherpes. Jag upplevde exakt samma symptom. Det var ett rent helvete ibörjan men sen kommer de mer sällan men man blir alldrig av med känslan att vara "smutsig"

Fast det är skönt att andra berättar om sina besvär tycker jag och att det inte är helt ovanligt det Normaliserar det mer å mer ju fler man hör har fått det.

Jag skäms å envisas alltid med kondom om jag äns tar steget att följa med upp till någon

Problemet är bara att kondom gör mig så avtänd så nå riktigt samlag har jag inte haft på länge.

Herpes e ett jävla helvete som pajjade mitt sexuella dekadenta liv.

Men jag tar det som min karma

Jag har varit en player å slampat runt riktigt duktigt.

Nu får jag chansen att finna kärleken med lite högre insats å kanske den riktiga håppas jag å om ens partner går me på risken eller min nästa själv skulle ha herpes så är de bara knulla på och ett bevis på uppoffring och kanske håller längre. Vem vet herpes kanske är en gåva för 2 sekmissbrukare.

Och andra fördelen är att kuken blivit grövre och fått mkt större ollon.

Om man ska titta på det ifrån 2 håll, inte bara negativt.

Hör gärna av dig om du vill prata för det vill jag gärna med folk som delar mitt helvete

Och jag har märkt att det är rätt många i min omgivning med herpes simplex 2

Mycket MVH

Till dig hellobenjamin och håppas du slipper skoven jag har. Nästan varje månad ????

Herpeskram!

• Anonym (Frisk?)
    Herpeskuken skrev 2015-08-07 21:59:21 följande:

Jag skulle tro att de rör sig om herpes 2 könsherpes. Jag upplevde exakt samma symptom. Det var ett rent helvete ibörjan men sen kommer de mer sällan men man blir alldrig av med känslan att vara "smutsig"

Fast det är skönt att andra berättar om sina besvär tycker jag och att det inte är helt ovanligt det Normaliserar det mer å mer ju fler man hör har fått det.

Jag skäms å envisas alltid med kondom om jag äns tar steget att följa med upp till någon

Problemet är bara att kondom gör mig så avtänd så nå riktigt samlag har jag inte haft på länge.

Nu får jag chansen att finna kärleken med lite högre insats å kanske den riktiga håppas jag å om ens partner går me på risken eller min nästa själv skulle ha herpes så är de bara knulla på och ett bevis på uppoffring och kanske håller längre. Vem vet herpes kanske är en gåva för 2 sekmissbrukare.

Hör gärna av dig om du vill prata för det vill jag gärna med folk som delar mitt helvete

Mycket MVH

Till dig hellobenjamin och håppas du slipper skoven jag har. Nästan varje månad ????

Herpeskram!

Tidernas bump?

Man får väl hoppas att TS kommit till rätta med sina problem i de nedre regionerna nu sisodär 5 år senare.
  • HäckHäxan
    Anonym (Frisk?) skrev 2015-08-07 23:35:31 följande:
    Tidernas bump?

Man får väl hoppas att TS kommit till rätta med sina problem i de nedre regionerna nu sisodär 5 år senare.
    Fast samtidigt kan det vara ett inlägg som hjälper andra även om tråden är gammal tänker jag spontant.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • HäckHäxan
    Herpeskuken skrev 2015-08-07 21:59:21 följande:

Mycket MVH
    Herpeskram!
    Du det är inget straff, samtidigt kan jag förstå din tanke. Dessutom lär det knappast hjälpa för de som på allvar är sexmissbrukare, de hade kört sitt race oavsett och skitit i vilket eller fortsatt knulla som fan med kondom.

Herpes är egentligen inget ovanligt, många föds dessutom med det, förr ansågs det inte ens vara något fel eller galet på samma vis, utan mer en folksjukdom och många hade det, inget märkvärdigt alls.

Tänkt såhär om du inte blivit avtänd av att använda kondom, så skulle du högst troligen fortsatt knulla precis som innan du fick herpes inte sant? Så som jag ser det så är det din avighet till kondom som ställer till det OCH den kan jag förstå, för jag älskar inte kondomer jag heller även om jag tycker det är en bra uppfinning.

Har du testat Femidom? En sorts kondom för kvinnor, det kanske blir annorlunda för dig med sexet då? 

Jag kan ju bara tala för mig själv, jag hade blivit glad om den jag är med / vill vara med berättar och eftersom jag inte är livrädd för herpes så hade jag högst troligen chansat på att köra utan kondom. För vad jag förstått så känner de flesta med herpes rätt fort om det är på G och just då behöver man ju inte ha sex då, det finns ju medicin som gör att det där skovet blir kortare eller som motar Olle helt i grind så det inte bryter ut helt.

Ännu bättre hade det ju varit om du träffade någon som redan hade herpes så ni bägge två kunde slappna av och bara njuta ihop av alla de bra grejorna med sex.

Man kanske skulle starta ett forum för det för att öka oddsen

Nä men allvarligt man behöver bara googla lite så inser man att det är inget ovanligt och det finns långt värre saker man kan få en herpes även om jag förstår att det inte är kul oavsett.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
Svar på tråden Tror att jag kan ha fått herpes. Hjälp!