• Dumlekolan

Varför alla dessa Foppatofflor och joggingbyxor?

Min ovetenskapliga undersökning gör gällande att Foppatofflor och joggingbyxor är överrepresenterat hos gravida, ute på stan. Fattar inte det. Finns ju mer smickrande kläder som är lika sköna och Foppatofflor är ju direkt olämpligt då man är t o m är tyngre än vanligt och de är allt annat än lämpliga för fötterna redan  i vanliga fall.

Dagens i-landsproblem kan tyckas och visst folk får klä sig precis som de vill men varför "gå ner sig" under graviditeten? Det är väl då när man känner sig som Barbapappa som man har än mer behov att känna sig, åtminstone ok om inte "snygg"

• Svar på tråden Varför alla dessa Foppatofflor och joggingbyxor?
  • Jezamine

Vem är du att avgöra vad folk skall få ha på sig?

Jag är INTE avstängd
  • petit

jag fick ha foppatofflor för att det var de enda som mina fötter fick plats i. dessutom så var de lagom varma på vintern med all korsdrag i dom

när man är gravid (och annars oxå såklart) så har man rätten att avgöra om man ska ha snyggt eller bekvämt på sig. jag hade iaf annat för mig än att försöka klä upp mig varje dag. jag blev bara mer deppig av att försöka, då man inte alls har mycket fint som passar ändå.

• Dumlekolan
    Jezamine skrev 2010-09-18 16:54:13 följande:
    Vem är du att avgöra vad folk skall få ha på sig?
    Om du läser lite mer noggrannt så skriver jag att folk får klä sig precis som de vill. Frågan är varför ökar Foppatofflorna och mjukisarna under graviditeten?

Personligen känner jag mig som Barbapappa och än värre känns det när jag går hemma och skrotar i myskläder. När jag däremot är på jobbet el dylikt och är mer "uppklädd" (men fortfarande komfortabelt) så mår åtminstone jag mycket bättre själsligen.
  • Dumlekolan
    petit skrev 2010-09-18 16:58:35 följande:
    jag fick ha foppatofflor för att det var de enda som mina fötter fick plats i. dessutom så var de lagom varma på vintern med all korsdrag i dom
    Ja det är ju två skäl till deras ökade popularitet! Glad
  • Jezamine
    Dumlekolan skrev 2010-09-18 16:58:52 följande:
    Om du läser lite mer noggrannt så skriver jag att folk får klä sig precis som de vill. Frågan är varför ökar Foppatofflorna och mjukisarna under graviditeten?

Personligen känner jag mig som Barbapappa och än värre känns det när jag går hemma och skrotar i myskläder. När jag däremot är på jobbet el dylikt och är mer "uppklädd" (men fortfarande komfortabelt) så mår åtminstone jag mycket bättre själsligen.
    Barbapappa är ju en mysig figur
    Jag är INTE avstängd
  • SailorGirl

Jag klär mig inte själv i det, men inser att mitt midjemått kan komma att öka med 20 cm om det fortsätter i den takt det ökar med nu. Fötterna är mer och mer svullna och att ha snörskor är nog bara att glömma när jag med 5 veckor till BF inte kan nå fötterna utan att det gör rejält ont i magen. Mammakläderna börjar bli urväxta, spänner och gör ont över magen och jag är inte sugen på att handla något nytt jag inte kommer att kunna använda sen. Lägger hellre pengarna på saker som kommer barnet till godo. Jag ser verkligen inte problemet med att folk klär sig bekvämt för sin egen skull, snarare än snyggt för andras. Ska jag hålla ihop fysiskt och mentalt resten av tiden, så har jag inget intresse av att lägga fler (och onödiga) krämpor till de jag har. Hel och ren räcker gott i detta läge. Varför det inte gör det för andra är för mig en gåta, men behöver de filosofera kring dylika oviktigheter, så får man väl hoppas att de åtminstone har något berikande ut av det, så att det inte bara handlar om att höja sig själva över andra.

• pussgurkan86

jag skulle inte kunna leva utan mina joggingbyxor under graviditeten. dom är så himla sköna och mysiga.

jag tycker inte att jag går ner mig för det. vissa dagar sminkar jag mig inte ens. fy fasen för mig.

• bbsbrud

Ha ha ha, fattar vad du menar, men mjukisbyxorna och foppisarna är det jag bor i just nu.
    Har BF på torsdag.
    Mina fötter får inte plats i några andra skor, och jag har inte lust att lägga pengar på ett par "snygga" skor när det förhoppningsvis snart är klart.
    Mjukisbyxorna sitter inte åt, utan sitter där dom ska utan att visa något generande :)
    Fast jag tycker jag är ganska vacker ändå :)

• nnnn

Jag går i foppa hela tiden, dels för att fötterna är svullna och sen har jag foglossning och det är en ömöjlighet att knyta skor eller liknande för min del. Så jag hoppas kunna gå i mina foppa tills BF 15 november.
    Mjukisbyxor använder jag sällan, men det är väldigt skönt så jag antar att många använder dom av den anledningen

• Mela75

Använder ingedera men jag har förstått att det är bekvämt.. Jag bryr mig inte så mycket vad andra har på sig men själv har jag oftast klänning och strumpbyxor och ballerina..mycket plats att växa i.

• Little me

Foppatofflor är väl inte direkt dåliga för fötterna heller, med tanke på att de från början är rehabskor så tror jag att dem är väldigt sköna och mjuka för gravida svullna fötter.

Tyvärr har jag bf 30 november och tror inte att vädret ute kommer ge mig tillfälle att använda dem då! :)

Mjukisbyxor används väl av andra än gravida också

• merenwen
    Little me skrev 2010-09-20 19:19:16 följande:
    Mjukisbyxor används väl av andra än gravida också
    Ja, mest av tjejer runt 14 år skulle jag säga... Flört
  • Little me
    merenwen skrev 2010-09-20 19:22:18 följande:
    Ja, mest av tjejer runt 14 år skulle jag säga... Flört
    Haha ja kanske...

Fast jag använder ALLTID mjuka kläder på jobbet då jag har ett sånt jobb som kräver det, så för mig är det naturligt att gå i "mjukisbyxor" av de snyggare modellerna. Men dock inte jeans eller finbyxor...
  • Poena

Jag har bara mjukisbyxor hemma, när jag jobbar med renoveringen av vårt hus. Mest för att jag inte har några andra byxor som passar & jag vill skita ned.

Jag tycker faktiskt att mina gravidjeans är mycket skönare med mudd över hela magen. Dessutom känner jag mig finare och fräschare med mina "vanliga" gravidkläder

• drömmaromsmått

ha ha mina jobbarkompisar och jag skulle käka för ett tag sedan och av bekvämlighetens skull då inte mycket andra kläder passar längre och det känns helt onödigt att köpa nya när det är så kort tid kvar så går jag oftast i tights, ett långt linne eller en klänning och mina foppa eftersom mina andra skor är så små nu att de gör ont och klämmer illa.

Men i alla fall hade jag på mig en jeansklänning just den dagen och ena tjejen blev helt lyrisk över att jag för en gångs skull inte var klädd i tights och ett långt linne, sen sneglade hon ner mot mina oranga foppatofflor, suckade och muttrade "hmm..ja du lyckades nästan i alla fall"

• KMJ

Under större delen av graviditeten har jag kunnat klä mig snyggt och det finns många fina mamma byxor att köpa.

Men mot slutet av graviditeten de ca. de sista tre månaderna börjar alla kläder sitta så trångt och obekvämt även gravid kläderna. Nu har jag dryga månaden kvar och då får jag nästan bara på mig mina mjukisbyxor. Allt annat sitter åt och klämmer och det räcker med att förvärkarna gör ont och det obehagliga trycket som känns.

Så jag jag glider nu runt nästan uteslutande i mysbyxor nu sista tiden och skiter i hur jag ser ut.

Foppatofflor skulle jag där emot inte sätta på mig, det finns andra bekväma skor.

• KMJ

Sedan finns det faktiskt ganska snygga mjukis byxor. Jag kör med svarta från H&M med en bred mudd som jag kan ha ner vikt eller uppvikt, det är inte mammabyxor.

Svar på tråden Varför alla dessa Foppatofflor och joggingbyxor?