• Anonym (Orolig)

Kan jag ha Diabetes?

Hej! I torsdags var jag på hälsoundersökning genom jobbet och där ingick bland annat test av blodsocker. Jag hade 5,8 och sköterskan undrade om jag var fastande.
    Jag hade ca tre timmar tidigare ätit en liten portion havregrynsgröt med sockrad lingon och mjölk. Är det väldigt högt efter så många timmar? Orolig

• Svar på tråden Kan jag ha Diabetes?
  • AnnaVe

Kontakta VC och be att få göra ett p-glukos test på fastande mage.

• UntilTheDark

Inte jättelågt men inte överdrivet högt heller.

• harvärldensunderbarastefamilj

5,8 helt vanligt o normalt BS värde!

• Anonym (Orolig)

BS värde? Jag undrar bara om det var onaturligt högt tre timmar efter att jag ätit.
    Åt inte jättemycket men var ju inte fastande.

• AnnaVe
    Anonym (Orolig) skrev 2010-09-18 17:36:35 följande:
    BS värde? Jag undrar bara om det var onaturligt högt tre timmar efter att jag ätit.
    Åt inte jättemycket men var ju inte fastande.
    Nej det är inte onormalt högt. Men om du är orolig så be att få göra p-glukostest (bs-test) på vc på fastande mage.
  • UntilTheDark

BS värde = blodsockervärde. Nej du hade inte konstigt högt.

• harvärldensunderbarastefamilj

bs = blodsocker  =) som sage e helt normalt o inget du behöver vara orolig över.

• Zygo

BS=blodsockervärde. Nej, det är inte "onaturligt", ett helt normalt värde 3 h (timmar) efter mat.

• Arentorpbebis

blodsocker ska enligt vad jag fått höra på näl av diabetesläkare ligga på 4,5-5,5 (före en måltid) och inte överstiga 8 (1,5timmar efter måltiden) Men åker du till skövde så ska det inte överstiga 9 (1,5timmar efter måltider) får jag fråga om hon sa nått om att du kunde ha för högt? annars tror jag det bara var en rutinfråga som de alltid frågar då man ska mäta blodsockervärdet! Du kan nog bara ta det lugnt!!Glad

• Anonym (ssk)

Hej!

Jag jobbar som ssk med hälsoundersökningar. Ssk frågade om du var fastande eftersom testet gjordes på fm. Vissa äter ingen frukost och då är det viktigt att veta för då gäller andra referensvärden.
    Vi har ref.värden, fastande= under 6mmol/L, ej fastande= 3-9 mmol/L.
    Du har ingen diabetes!

• Anonym (Orolig)

Hon sa att det låg på 5,8 och frågade om jag var fastande. Så jag fick uppfattningen av att hon tyckte det var lite högt. Jag sa att jag ätit lite på morgonen och då sa hon att då kan du inte räknas som helt fastande då.
    Så jag vet inte :/

Ska få svar på ett urinprov i nästa vecka. Om det är diabetes, kan man se nåt i urinen då?
    Typ socker?

• UntilTheDark

Men alltså du får inte så lågt om du skulle ha diabetes. Släpp detta nu.

• AnnaVe

Ts har du fått ökad törst och ökade urinmängder senaste tiden, kännt av trötthet, gått ner i vikt eller fått synstörningar?

• Anonym (Orolig)

Kissat eller druckit mer tycker jag inte att jag har gjort, möjligen idag men tror det sitter i "huvudet".
    Gått ner i vikt, nej.
    Synstörning, beror på vad som menas.
    Har vaknat nån natt och då haft som en svart "fläck" framför ena ögat och sett dåligt på det ögat i mörker.
    Men inte så att jag funderat på diabetes innan det här provet.

• epiphany
    Anonym (Orolig) skrev 2010-09-18 18:14:21 följande:
    Kissat eller druckit mer tycker jag inte att jag har gjort, möjligen idag men tror det sitter i "huvudet".
    Gått ner i vikt, nej.
    Synstörning, beror på vad som menas.
    Har vaknat nån natt och då haft som en svart "fläck" framför ena ögat och sett dåligt på det ögat i mörker.
    Men inte så att jag funderat på diabetes innan det här provet.
    Jag är mamma till två st diabetiker. Man har diabetes om sockret är över 7,1 fastande. Över 11,1 2h efter mat. Eller över 13 vid ett spontant blodsockertest. Detta räknas som kliniska värden.

Jag tror inte du behöver oroa dig! Men det är klart att man alltis ska ta sin oro på allvar och få hjäp att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Lycka till!
  • Emmy03

Hej hur märker man om man kan ha diabetes? Jag har under några månader varit väldigt trött slö törstig i mellan åt huvudvärk varje dag. jag somnar på soffan runt halv 8 på kvällen så jag sover mina timmar. Har en blodsocker mätare hemma som jag köpte för att bara kolla för en kul grej oftast ligger blodsockret runt 5.3 - 6.5 igår var det också 11.2 -7.2 är det något att vara orolig för? Idag åker blodsockret ner och upp hela tiden från 4.0 till 6.1 är det normalt?

Svar på tråden Kan jag ha Diabetes?