• lia27

Hjälp gravid och använt Ani herpes salva

Hej tjejer är gravid och har får titt som tät herpesutslag. Har behandlat med Anti pumpflaska tills att jag läste att fostret kan ta skada av det :( Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Hjälp gravid och använt Ani herpes salva
  • puzzlet

var har du läst det? Jag använde Anti några gånger när jag var gravid och dottern är fullt frisk..

• lia27

Läste att det inte fanns tillräckligt med studier.Men apotekaren sa att fostret kan dö....okänsligt sagt av henne...

• gammeltacka

De tester man gjort är inte så omfattande och det är som sagt inget som skall ges till gravida. Men det kan ju också bero på att preparatet är så pass nytt så man kan inte genom genom erfarenhet kan säga att det är ok eller inte till gravida. Nya preparat hamnar sällan i grupp A (ofarligt vid graviditet) just för att de är nya och det inte finns så mycket biverkningsstatistik att tillgå.
    Inte mycket du kan göra åt det nu Fördelen är att det är en lokal behandling och inget du ätit. Jag tycker du skall ta upp det med MVC så får de avgöra om fostret behöver kollas upp extra.

• gammeltacka
    puzzlet skrev 2010-09-18 18:17:15 följande:
    var har du läst det? Jag använde Anti några gånger när jag var gravid och dottern är fullt frisk..
    Ja men det säger ju inget om hur det kan gå med TS barn?

Jag gick över vägen utan att se mig för en gång och det gick bra. Ska jag rekommendera andra att låta bli att se sig för nu då?
  • gammeltacka
    lia27 skrev 2010-09-18 18:19:55 följande:
    Läste att det inte fanns tillräckligt med studier.Men apotekaren sa att fostret kan dö....okänsligt sagt av henne...
    Inte så smidigt att säga så nej.
  • kodoktorn

Jag använde Vectavir mot herpesmunsår när jag var gravid. Läkaren som hör till MVC sa att det inte var några problem eftersom det bara är lokalbehandling och mycket små mängder man använder.

• lia27

Lite läskigt...har använt det i högst 3-4 dagar...men kanske tillräckligt för att ta skada...

• puzzlet
    gammeltacka skrev 2010-09-18 18:22:30 följande:
    Ja men det säger ju inget om hur det kan gå med TS barn?

Jag gick över vägen utan att se mig för en gång och det gick bra. Ska jag rekommendera andra att låta bli att se sig för nu då?
    Men gud, jag menade inget illa!! Min MVC läkare sa att det var ok. Jag berättade om min erfarenhet, sen får ju folk göra som dom vill. Jag har för övrigt inte rekommenderat något!!
  • gammeltacka

I FASS står det att testet visade ingen risk för fostret av behandlingen men att det kvarstod en risk för "dödfött barn"  vilket man satte i samband med herpesinfektionen i sig. De har garderat sig med användningen för gravida pga detta helt klart för det står att minimalt av läkemedlet går över i blodet vid lokal användning, dvs inget till fostret heller.

• gammeltacka
    puzzlet skrev 2010-09-18 18:31:22 följande:
    Men gud, jag menade inget illa!! Min MVC läkare sa att det var ok. Jag berättade om min erfarenhet, sen får ju folk göra som dom vill. Jag har för övrigt inte rekommenderat något!!
    Jag förstår att du inte menade något illa eller rekommenderade något men här på FL är det en vanligt svar när någon gravid oroar sig över ditten och datten. "Jag åt bla bla bla och min unge är fullt frisk!"
  • Cinza
    lia27 skrev 2010-09-18 18:19:55 följande:
    Det där stämmer inte med vad som står i Fass.

Ur Fass för förskrivare:

I en förskrivningsstudie behandlades 995 patienter topikalt med aciklovir. Studien visade ingen reproduktionsrisk med lokal aciklovirbehandling under graviditeten. Informationen är dock begränsad och ingen slutgiltig utvärdering av tillgängliga data kan göras. Dock återstod en risk för dödfött barn, vilket indikerar att den underliggande herpesinfektionen kan orsaka dödfödsel. I djurstudier har teratogena effekter setts efter höga subkutana doser. Den kliniska relevansen av dessa fynd är oklar. Anti bör ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande.
  • lia27

Bebisen är ej död i allafall inte nu,var senast på ul för 3dagar sen och första herpes jag hade var när jag blev gravid o visste knappt om det...
    Får ringa BM o se vad hon säger...kan man se via UL om några fosterskador?
    Tack för alla svar tjejer!

• Cinza
    lia27 skrev 2010-09-18 18:45:14 följande:
    Bebisen är ej död i allafall inte nu,var senast på ul för 3dagar sen och första herpes jag hade var när jag blev gravid o visste knappt om det...
    Får ringa BM o se vad hon säger...kan man se via UL om några fosterskador?
    Tack för alla svar tjejer!
    Då skall det absolut inte vara någon fara. Det tar några veckor innan fostret och mamman delar omlopp.
  • Carron84

"Klinisk erfarenhet från gravida är begränsad. I sedvanliga djurförsök påvisades ingaembryotoxiska eller teratogena effekter efter systemisk tillförsel av aciklovir. I teratogentestpå råtta, utförd med okonventionell metodik sågs fosterpåverkan vid höga subkutant givnadoser. Den kliniska relevansen av dessa fynd är oklar. I djurförsök påvisades inga effekter påfertiliteten efter oralt givet aciklovir. I prospektiva studier av ca 500 kvinnor som exponeratssystemiskt för aciklovir under graviditetens första trimester har ingen ökad förekomst avogynnsam fosterpåverkan påvisats. Tills ytterligare erfarenheter föreligger bör aciclovir oralteller intravenöst ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande."

efter en googling på "acucovir gravid". fanns mer att läsa. det där tror jag var läkemedelsverkets sida...

• lia27
    Cinza skrev 2010-09-18 18:55:52 följande:
    Då skall det absolut inte vara någon fara. Det tar några veckor innan fostret och mamman delar omlopp.
    :) hoppas d,använde dock Anti igår 1gång innan jag hade läst på-
    Känns som att man ska vara försiktigt med allt nu när man  är gravid....
  • kodoktorn

"Tills ytterligare erfarenheter föreligger bör aciclovir oralteller intravenöst ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande."
    Anti ges ju varken oralt eller intravenöst i det här fallet - såvitt jag förstått på ts så har hon använt det topikalt - dvs smörjt på sitt munsår. Mycket mindre dos då.

• lia27
    kodoktorn skrev 2010-09-18 20:29:47 följande:
    "Tills ytterligare erfarenheter föreligger bör aciclovir oralteller intravenöst ej ges under graviditet annat än efter särskilt övervägande."
    Anti ges ju varken oralt eller intravenöst i det här fallet - såvitt jag förstått på ts så har hon använt det topikalt - dvs smörjt på sitt munsår. Mycket mindre dos då.
    Juste el mina hermes utslag är oftast inne i näsan el precis utanför näsan(äckligt nog) så jag har ej fått i mig krämen oralt.
Svar på tråden Hjälp gravid och använt Ani herpes salva