• Anonym (Kaffedraken)

    Jobbreseavdrag

    Många i skogslänen, även utanför det som kallas för glesbygd, är helt beroende av bilen för att ffa ta sig till jobbet. Hur mkt kommer ni fördyra för oss som har långt till jobbet, och det inte finns nåt alternativ till bilen?

  • Svar på tråden Jobbreseavdrag
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Om du kör 1500 mil per år är det en ökad kostnad på 49 kr i månaden med vårt förslag.

    Om vi märker att det slår hårt mot glesbygden är vi beredda att införa ett glesbygdsavdrag, liknande det som fanns förra mandatperioden när socialdemokraterna och miljöpartiet samarbetade.

    Pengarna vi får in på högre skatt används till att ge premie till dem som vill ställa om sin bil till ett hållbart drivmedel samt bygga ut tillgången på mackar.

    Helene

  • Anonym (Kaffedraken)

    De idéer om ett färdsättneutralt jobbreseavdrag ni vill genomföra då? Det kommer ju sannolikt slå stenhårt mot oss som verkligen är beroende ab bilen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Det är samma konstruktion som 2006 och utvärderingen då visade att det var till nytta för glesbygdsbor. Och sedan ska man komma ihåg att eftersom man är beroende av bilen är det särskilt viktigt att vi tar på allvar att få fram nya drivmedel och mackar som erbjuder sådana drivmedel.

    Helene

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jo men nu är det väldigt få som bor i glesbygd och jag är alltså inte en av dom. Hur mkt skulle det kosta mig? Jag drar av för 3000 mil /år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    För dig skulle det blivit  100 kr mer i månaden.

    Helene

Svar på tråden Jobbreseavdrag