Varför älskar jag min son på ett annat (mindre) sätt än min dotter?
Mitt första barn var en son, han är nu 7 år. Han kom till mig när jag var väldigt ung. Han föddes för tidigt och var sjuk som nyfödd, fick ligga in flera månader på sjukhus pga detta innan vi fick hem honom. Jag älskade honom högt i hela världen samtidigt som att jag knappt klarade av när läkarna sa att han råkat ut för ännu en komplikation osv. jag trodde ju att han skulle dö ifrån mig säkert hans 3 första år i livet! Jag älskade honom samtidigt som jag nästan hatade honom ibland pga den enorma pressen och oron detta gav mig (alla hans komplikationer)När han var 2 och 3 år var han ett extremt jobbigt barn. Ni förstår inte! jag kunde inte göra nånting alls. Han fick utbrott, bankade huvudet mot vagnen om han inte fick som han ville, gallskrek om vi ååkte kommunalt, var hyperaktiv, satt inte 2 sek per dag. han var hemsk! jag grät åtaliga gånger pga hans ENORMA utbrott som skedde flera ggr per dag. Han har altid vart enormt hyperaktiv, impulsiv, och lätt för att bli arg och få utbrott. Han var ju inte det barn jag ville ha! Vi fick ju ingen ordentlig kontakt, för när jag försökte visa kärlek så slutade med att han gjorde ngt hemskt, och jag blev besviken igen. när han var liten ville han inte ligga nära mig, gosa osv. Vi hade inte den"kontakten" som mor och barn ska ha för han VILLE INTE ha det med mig, inte med någon! han har altid vart självständig och väldigt olik alla de barn jag är van vid eller har sätt. Jag har altid tagit hand om honom i form av aktiviteter, kläder (han har de finaste kläderna) leksaker, mat (hjälpte honom äta 5 år, fick nästna mata honom pga enorma komplikationer med maten. SÅ ALLT MED HONOM HAR VART JÄTTE JOBBIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Efter 6 år fick vi barn nr 2, hon är nu 1 år. När hon kom förvandlades sonen till ett monster stundvis, fick utbrott, sparkade och rev oss, skrek, bankade huvudet i väggen, ledsen, ofta superarg osv. Jag gick in i väggen. Fick utbrott och daskade honom ett par gånger, sa HEMSKA saker, som att jag inte älskar honom, jag önskar att han bodde någon annanstans osv. Då vart han ju såklart värre och den onda spiralen fortsatte 6 månader TILLS jag bad BUP om hjälp, har han ADHD??? Han går en utredning just nu men troligen har han inte detta då de märkte inget konstigt, varken förskolan eller skolan har märkt något. bara vi föräldrar (ja det finns en pappa i bilden ) och släkten. Antagligen kommer vissa problem pga hans för tidiga födsel, som kan ge adhd liknande besvär. Han reagerar väldigt positivt på om man är positiv och har ett helvetes tålamod, men vem har det ALTID???? Inte jag iallafall.
ok, det jag vill med denna tråd är:
Hur sjutton gör jag och kommer över det enorma problemet jag har, för jag känner inte exakt samma typ av kärlek mot sonen som dottern?
Min dotter är motsatsen till honom. Hon har knytit an med mig, jag fick amma henne (som inte gick med honom) hon följer mig vart jag än går, han vill kramas, bli buren, har 10000ggr mindre utbrott än han hade i den åldern. Hon är mer "normal". Jag älskar henne så det gör ont, och hon gör mig lycklig ändå in i själen.
Men min son. Jag försöker ha egentid med honom, vi kramas, jag säger att jag älskar honom varje dag (vilket jag gör!!) men det är inte på samma sätt som med henne. Han och jag kan inte knyta av på samma sätt. Och det stör mig, man ska väll älska alla sina barn på samma sätt? Men hur gör man när barnet är i princip omöjligt oftast? han är så jobbig. Nu är det helg, och han är så intensiv. Han har hållit på som en galning, bråkat med syster osv.
Jag har fått hjäkp från psykolog, familjeterapeut och PUB, men inget hjälper, därför vänder jag mig till er.