• Anonym (orolig)

    när försvinner vårdnadsbidraget?

    När försvinner vårdnadsbidraget? Jag studerar på heltid på juristprogrammet (ett ganska krävande program), min sambo är föräldraledig, sista januari tar dagarna slut och han ska då istället vara hemma med vårdnadsbidrag och jobba ca 15 h i veckan (50 % av vad han är anställd på) fram till sista juli. Vi har sparat ihop pengar för att kunna leva dessa månader, men om vi inte får ngt vårdnadsbidrag går inte ekonomin ihop. Han kommer dessutom inte ha rätt till så mkt ledighet. Dottern har ingen dagisplats (hon är dessutom alldeles för liten för att börja på dagis), så jag kommer bli tvungen att vara hemma från skolan en hel termin.

    För oss är därför en av de absolut viktigaste frågorna före valet när vårdnadsbidraget tas bort. Kommer vi hinna utnyttja det eller är det redan borttaget före det?

    Har i många år sett mig själv som en socialdemokrat ända in i själen, men nu tillåter inte vår privata ekonomi det. Jag hoppas innerligt att jag inte ska behöva rösta borgerligt.

  • Svar på tråden när försvinner vårdnadsbidraget?
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Vi vill, som du vet, ta bort vårdnadsbidraget. Anledningen är att det drar resurser från förskolan och att det riskerar att föra med sig att de barn som allra bäst behöver den pedagogiska verksamheten på förskolan inte får tillgång till den. Vi har väldigt stor förståelse för att familjer, precis som ni gjort, har planerat sin föräldraledighet och sin ekonomi. Exakt hur avskaffandet kommer att se ut kan jag idag inte säga.

  • Anonym (orolig)

    men vårdnadsbidraget kan man bara ha en kort period, från det att barnet är ett år tills det fyller tre.
    Om vårdnadsbidraget får föäldrar att inte sätta så små barn på förskolan är väl det bra? För det finns väl inga ettåringar som behöver pedagogisk verksamhet mer än tid med sina föräldrar?

    men för att återgå till frågan: det finns alltså en risk att vi blir utan nästa år?

  • Socialdemokraterna

    Vi har en av välrdens mest generösa föräldraförsäkringar. Tillsammans med en förskola av hög kvalitet, och med avgifter som alla kan ha råd med, kan både mammor och pappor kombinera familj och arbete. I länder där man valt en annan väg avstår kvinnor ofta från barn. Det är ett val ingen förälder ska behöva göra. Vårdnadsbidraget drar resurser från förskolan och det är inte rimligt.

    För mig handlar valet om hur vi ska ha det med vår gemensamma välfärd i framtiden. Ska vi satsa på mindre barngrupper i förskolan, fler lärare i skolan och kortare köer i sjukvården. Eller ska de som redan har det gott ställt även de kommande åren få stora skattesänkningar. För mig är valet klart, jag vill ha bättre välfärd.

Svar på tråden när försvinner vårdnadsbidraget?