• Saian

Hur gör man med bilbältet? Snabb hjälp, snälla. Åker imorgon.

Ska ut och resa med lillan imorgon. Vi har köpt en Britax Freeway som vi ska ta med på flyget och sen montera i bilen på vår destination. Testade i vår egen bil idag och jag tror att jag har fått till det mesta men förstår inte riktigt om jag gör rätt med bilbältet.

Enligt manualen så ska jag trä bilbältet en gång genom en "stålbåge" vid fotändan på stolen. Problemet är att när jag gör det och sen ruckar litet på stolen för att se om den sitter stabilt, så glider bältet iväg och hamnar i ena hörnet av bågen. Känns liksom inte rätt. Är det någon som vet hur det ska vara? 

• Svar på tråden Hur gör man med bilbältet? Snabb hjälp, snälla. Åker imorgon.
  • 4mychildren

Ni har inte fått med någon "bältes-klämma" som man sätter vid bältes-spännet när man spänt åt bältet så det inte kan töjas och bli större och flytta på sig, så man säkrar dess position liksom ? Vi måste nämligen ha en sån till vår stol annars blir det som med ditt bälte att det töjer sig och förflyttar sig så stolen inte sitter fast riktigt.....

Men jag är sååå osäker, bara en tanke som ploppade upp. 

• angeni
    soda skrev 2010-09-18 21:37:15 följande:
    Har du spännt fast bältet i det lilla bälteslåset ?
    Då blir bältet stumt och då borde stolen sitta ordentligt
    Freeway har inget bälteslås. Det är hi-way som har. Vi har båda stolarna, därav vet jag:)

Det problemet har jag med haft, jag har gjort så att jag trött bältet ett extra varv runt stången och då sitter det bättre men man får kämpa för att se så det inte blir löst någonstans. Det är lite pyssel.
    Men du låser fast stolen med förankringsbanden när stolen då spänns ner mot framförvarande säte eller intrumentpanel eller hur man ska säga.
  • soda
    angeni skrev 2010-09-18 21:40:24 följande:
    Freeway har inget bälteslås. Det är hi-way som har. Vi har båda stolarna, därav vet jag:)

Det problemet har jag med haft, jag har gjort så att jag trött bältet ett extra varv runt stången och då sitter det bättre men man får kämpa för att se så det inte blir löst någonstans. Det är lite pyssel.
    Men du låser fast stolen med förankringsbanden när stolen då spänns ner mot framförvarande säte eller intrumentpanel eller hur man ska säga.
    Jo freewayen har också ett "bälteslås", tror det kallas bältesankare (beställde precis ett nytt till vår extrastol)
    På den här bilden ser man den ; 212.112.179.20/images/62/6258958334.jpg
    Är tydligen vanligt att folk plockar bort den för de inte vet vad den är till för :/
  • Saian

Tack snälla för att ni svarade så snabbt!

Jag har metallspännet till och jag provade att sätta dit det när jag hade klickat i bilbältet i hållaren. Fick inte till det riktigt ändå men det låter som att jag är på god väg. Glad En extra fråga: Ska man trä bilbältet uppifrån o ned eller nerifrån upp?

• soda

Jag tycker det är lättast att måtta hur långt bälte man behöver (och sätter spännet så det blir lite kortare än det jag måttat), och sen sätta fast bältesspännet innan man klickar fast stolen. Jag trär uppifrån och ned (tror jag ) Och båda bältena ska vara med (alltså dubbelt bälte man ska trä igenom). Och sen pressar jag  ner stolen och klickar i bältet = sitter som berget

• Saian
    soda skrev 2010-09-18 21:59:22 följande:
    Jag tycker det är lättast att måtta hur långt bälte man behöver (och sätter spännet så det blir lite kortare än det jag måttat), och sen sätta fast bältesspännet innan man klickar fast stolen. Jag trär uppifrån och ned (tror jag ) Och båda bältena ska vara med (alltså dubbelt bälte man ska trä igenom). Och sen pressar jag  ner stolen och klickar i bältet = sitter som berget
    Tack för din beskrivning! Låter smart att måtta innan och sen pressa ner stolen. Lätt att förstå i teorin att den sitter som berget. Nu ska jag bara översätta det här i praktiken.

En annan kanske extremt dum fråga: Ska man "låsa" bilbältet? Alltså knycka till det så att det blir stumt som vid en krock? Eller ska man låta det vara som vanligt? 
  • angeni
    soda skrev 2010-09-18 21:44:04 följande:
    Jo freewayen har också ett "bälteslås", tror det kallas bältesankare (beställde precis ett nytt till vår extrastol)
    På den här bilden ser man den ; 212.112.179.20/images/62/6258958334.jpg
    Är tydligen vanligt att folk plockar bort den för de inte vet vad den är till för :/
    En sådan har vi med, men jag trodde du menade spännet som finns på hi-way som man låser fast bältet i. :)

Det vi dock fick höra på babyproffsen att den metalllåset behövs inte när bilen är i framsätet men däremot i baksätet, har ingen aning om vad skillnaden skulle vara men.
  • soda
    Saian skrev 2010-09-18 22:09:00 följande:
    Tack för din beskrivning! Låter smart att måtta innan och sen pressa ner stolen. Lätt att förstå i teorin att den sitter som berget. Nu ska jag bara översätta det här i praktiken.

En annan kanske extremt dum fråga: Ska man "låsa" bilbältet? Alltså knycka till det så att det blir stumt som vid en krock? Eller ska man låta det vara som vanligt? 
    Ja bältet ska vara stumt, blir ju stumt när man låser det med bätesspännet. lycka till med monteringen
    angeni skrev 2010-09-18 22:14:29 följande:
    En sådan har vi med, men jag trodde du menade spännet som finns på hi-way som man låser fast bältet i. :)

Det vi dock fick höra på babyproffsen att den metalllåset behövs inte när bilen är i framsätet men däremot i baksätet, har ingen aning om vad skillnaden skulle vara men.
    Ja okej då förstår jag

Vad konstigt, för vi har fått våran av min syster (som hade slarvat bort bältesspännet) och jag var osäker på om man behövde det, så jag mailade britax som sa att man skulle ha den! Och frågade även i butiken där jag köpte spännet ifrån (barnens hus) och hon gav samma svar, att det var jätteviktigt att ha den, för annars sitter inte stolen fast.
  • Linastrumpan

Min sitter bra i framsätet utan clips. Enligt Mr Bell på säkerhetsbutiken i stockholm behövs ej clipset. Han har varit chef för britax både i norden o usa så jag litar på hans kunskaper. Lägger in ett citat från hans mejl när jag frågade för ett tag sedan:

Stolen godkändes från början för trepunktsbälte i baksätet med hjälp av just clips. Men vi testade också stolen med principen att man dra bältet om flera varv. Av skäl som har att göra med gamla T standardens definitioner kunde detta inte bli del av godkännandet, men det fungerar lika bra som clipset. I framsätet behövs inget sådant.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Saian

Tack ännu en gång för all hjälp.
    Hoppas jag får till det relativt snabbt imorgon.Glad

• Lindis 73

Var kan man köpa ett nytt bältesclips? Vi har hittills haft stolen i mitten bak med tvåpunktsbälte och då har det ju inte behövts. men nu har vi köpt ny bil med trepunktsbälten överallt så nu behöver vi ett

• Saian
    Lindis 73 skrev 2010-11-19 15:46:04 följande:
    Var kan man köpa ett nytt bältesclips? Vi har hittills haft stolen i mitten bak med tvåpunktsbälte och då har det ju inte behövts. men nu har vi köpt ny bil med trepunktsbälten överallt så nu behöver vi ett
    Jag beställde det ifrån säkerhetsbutiken på fleminggatan i stockholm, men det finns säkert på andra butiker också. Lycka till!
Svar på tråden Hur gör man med bilbältet? Snabb hjälp, snälla. Åker imorgon.