Mina julgodisar är mest mandelmassa smaksatt med olika saker, sedan doppad i smält choklad, och garnerad med strössel, godis, nötter, kaffebönor och liknande.
Mina favoriter:
Smaksätt med syltat apelsinskal, lite koncentrerad apelsin juice och eventuellt cointreau (citruslikör).
Rulla till små bollar (gör dem lite mindre än du vill ha dem, chokladen gör dem större...)
Smält mjölkchoklad (INTE blockchoklad, smakar inte gott,blä!), den godaste
är Lindt, men Marabou är också god. Doppa bitarna en och en mha en gaffel, Låt chokladen rinna av över skålen innan du läger på smörpapper, annars får bitarna stor "fot" vilket ser fult ut.
Ett tidsödande pillgöra, men MYCKET gott och upppskattat!
Det brukade finnas Santa Maria marmelad-apelsin klyftor som jag dekorerade med, men ajg tror att de inte tillverkar dem länge. Man kan garnera med annat "apelsin liknande" godis, eller en bit syltat apelsinskal, eller citrus-strössel.
Andra favoriter;
smaksätt med kaffe, doppa i choklad (mörk eller mjölk, efter smak) garnera med kaffeböna i choklad.
Smaksätt med kokos och kokoslikör, rulla till små bollar, doppa i choklad, rulla i kokos innan chokladen stelnar, lägg på papper att stelna!
Annan som ser fin ut är;
färga svagt grön, rulla till små "ekollon", fyll en djup tallrik med strösocker.
Doppa en tredjedel av ekollonet i mörk choklad (så den får en liten "hatt"), ställ sedan i strösockret att stelna.
Då blir det en vacker "hatt" med kant och allt, precis som ett riktigt litet ekollon!
Väldigt dekorativt!
Man kan komma på många olika sorter! det är bara att blanda, och doppa i choklad!
Av choklad som blir över, brukar jag göra "plattor" ca 4 cm stora cirklar, som jag sedan arrangerar nöttter, mandlar och russin på! Ser fint ut! Kan man göra av både mörk och ljus choklad.
En annan favorit är att blanda mandlar med smält choklad, och skeda upp i små formar.
Det är också gott att ha i saffran i mandelmassa, och doppa i vit choklad.
Ska testa era andras recept, låter goda!