• Ebba77

Faderskap?

Hej

Har nyligen fått barn och fått reda på att man måste fastställa faderskap. Hur går detta till? räcker det inte om man skickar in papper till skatteverket? Jag är inte gift endast sambo.

• Svar på tråden Faderskap?
  • en glad
    Ebba77 skrev 2010-09-19 07:40:07 följande:
    Hej

Har nyligen fått barn och fått reda på att man måste fastställa faderskap. Hur går detta till? räcker det inte om man skickar in papper till skatteverket? Jag är inte gift endast sambo.
    Nej det räcker inte att skicka in papper till skattevrket. Det får bara socialnämnden/familjerätten göra efter det att de utrett vem som är pappan och han har undertecknat en faderskapbekräftelse! Har ni inte fått en kallelse från familjerätten nu (det får man automatiskt om man får barn utan att vara gift) så ring själva dit och be om hjälp med bekräftlse!
  • Ebba77

hej hej

Joo fick en kallelse till min gamla adress bor ju inte kvar där så vi vill göra det i kommunen vi bor i nu. Ska kontakta dem idag =)

• Pentagram

Kan tilläggas att det mest är en formalitet. Om modern pekar ut en man som fadern till barnet och mannen i fråga styrker att han är fadern så är det klart.

• hymafr

Gör inte som min bror som vid frågan om han var pappan tittade på sin sambo och sa att "det vet jag inte - det kan bara hon veta".
    Sambon insåg att han skämtade (jag vet  - han har sjuk "humor"), men soc-tanten blev skitsur

Svar på tråden Faderskap?