• Här och nu

Tacka ja/nej till kalas

Blir så trött på föräldrar som inte kan höra av sig ang. kalasinbjudan. Jag vet att vissa önskar besked enbart om man inte kan komma, men jag skriver uttryckligen varje gång att jag vill veta om de kommer eller inte. Idag har vi kalas o bjöd 14 st. 8 kommer, 4 kunde inte. 2 st som ej hört av sig. 1 av dem blev bjuden förra året o hörde inte av sig då heller.Jag hör ALLTID av mig när mina barn blir bjudna, oavsett om vi kommer eller ej. Barnet som bjöds för andra året o vars föräldrar inte hördes av, orkar vi inte bjuda fler ggr. Vad säger ni?

• Svar på tråden Tacka ja/nej till kalas
  • AW76

Håller med. Det är vett och etikett att man hör av sig OAVSETT om man kommer eller inte. Jättestörigt när man inte vet om folk tänker dyka upp eller inte!

• Kazeer

Jag tackar alltid för en inbjudan och meddelar huruvida jag/vi/mitt barn tänker komma eller inte. Det tycker jag tillhör normal hyfs.

Men när det gäller barnet som inte kommer att bjudas in fler gånger... Jag utgår från att det handlar om små barn som inte själva svarar på inbjudan utan det ligger på föräldrarnas ansvar. Det här barnet kommer alltså att få ta konsekvensen av att hans/hennes föräldrar inte har besvarat inbjudan och får därför inte komma på kalas fler gånger. Jag tycker inte att det är rätt mot barnet. Om jag ens hade funderat över att ta till en sån åtgärd, så hade jag åtminstone talat med föräldrarna först och berättat varför.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Här och nu
    AW76 skrev 2010-09-19 09:19:31 följande:
    Håller med. Det är vett och etikett att man hör av sig OAVSETT om man kommer eller inte. Jättestörigt när man inte vet om folk tänker dyka upp eller inte!
    Ja, barnet vi bjudit 2 ggr, frågar ofta om hon får komma på kalas hos oss. Dessutom har hon en utv.störning o jag fattar inte att mamman inte kan förklara för henne, om de nu inte kan komma. Förra året ringde jag upp o frågade. Då hade barnet fått välja mellan sin ridlektion o kalas o enligt mamman valt ridningen, men hallå, man kan ju meddela det.
  • Saga 79

Självklart hör man av sig!
    Skulle bli smått vansinnig om någon gjorde så där och speciellt om det hände 2 år på rad.

• Här och nu
    Saga 79 skrev 2010-09-19 09:34:00 följande:
    Självklart hör man av sig!
    Skulle bli smått vansinnig om någon gjorde så där och speciellt om det hände 2 år på rad.
    Tills förra året ringde jag alla som inte hört av sig. I år har vi kalas på lekland o man måste va 8 deltagare. Istället bjöd vi några till, så vi hade råd att några backade. 8 barn inkl mina 2 egna som det nu blir är alldeles lagom.
  • Här och nu

Var förresten med om motsatsen också. Min son fyllde 4 o fick nämna vilka han ville bjuda.Tänkte inte på att han lekte en del med en pojke, som han INTE nämnde. Sen ringer pappan till detta barn o säger att han hört att min son ska ha kalas. Jaha, säger jag. Hur menar du? Jo, jag undrar om injudan till min son kommit bort eller om han inte är bjuden. Hm! Som om hans son skulle va självkskriven. Bjöd dock barnet året efter.

• frk Carlsson

klart man hör av sig och säger om man kommer el ej - även om det inte står uttryckligen

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Themis

Här omkring är standarden på inbjudan att man hör av sig om man INTE kommer. Jag tycker det funkar bra.

• Här och nu
    Themis skrev 2010-09-19 16:58:17 följande:
    Här omkring är standarden på inbjudan att man hör av sig om man INTE kommer. Jag tycker det funkar bra.
    Men jag har tydligt skrivit att ALLA ska ge besked, oavsett vilket. Om jag bjuder 15 st o ingen hör av sig o ingen kommer, är det ingen hit.
  • Themis

Här och nu: Det låter väl ganska märkligt att ingen skulle höra av sig, har inbjudan kommit fram undrar jag då?

• Här och nu
    Themis skrev 2010-09-19 17:14:39 följande:
    Här och nu: Det låter väl ganska märkligt att ingen skulle höra av sig, har inbjudan kommit fram undrar jag då?
    Till andre sonens kalas bjöd vi ca 10 st. Fick ringa 8 av dem o kolla läget. Och alla inbjudningar hade kommit fram. Klarast är att alla ger besked.
  • vivianne

Jag tycker såklart att det hör till normal hyfs att svara på en inbjudan. men tror inte riktigt på att straffa barnet för föräldrarnas synder så hade bjudit även nästkommande år om barnen fortfarande är kompisar då.

• Här och nu
    vivianne skrev 2010-09-19 17:23:09 följande:
    Jag tycker såklart att det hör till normal hyfs att svara på en inbjudan. men tror inte riktigt på att straffa barnet för föräldrarnas synder så hade bjudit även nästkommande år om barnen fortfarande är kompisar då.
    Jag straffar inte, men har annat att göra än att bjuda o inte ens få ett besked. Min son kan leka med denna flicka i skolan.
  • vivianne
    Här och nu skrev 2010-09-19 17:25:33 följande:
    Jag straffar inte, men har annat att göra än att bjuda o inte ens få ett besked. Min son kan leka med denna flicka i skolan.
    "- Varför får inte jag komma på x kalas?
    - För att din mamma/pappa inte svarade på inbjudan förra året!"

Vi kanske har olika definitioner av straff helt enkelt. Att gå miste om något attraktivt och roligt som konsekvens av ett visst beteende räknar jag nog som straff...
  • vivianne
    vivianne skrev 2010-09-19 17:31:04 följande:
    "- Varför får inte jag komma på x kalas?
    - För att din mamma/pappa inte svarade på inbjudan förra året!"

Vi kanske har olika definitioner av straff helt enkelt. Att gå miste om något attraktivt och roligt som konsekvens av ett visst beteende räknar jag nog som straff...
    Vill tillägga att jag till fullo förstår din frustration!!!!

Hade nog bara gjort lite annorlunda själv.
  • Här och nu
    vivianne skrev 2010-09-19 17:32:10 följande:
    Vill tillägga att jag till fullo förstår din frustration!!!!

Hade nog bara gjort lite annorlunda själv.
    Har stött på denna flickas mamma en gång i skolan, då det är mixad särskola o vanlig skola o flickan bor i annan kommun o åker taxi till skolan. Mamman har en stående inbjudan till att hälsa på oss och jag kommer att göra så, att jag berättar för flickan att vi ska ha kalas, så kan hon prata med sin mamma. Så pass clever är hon.
  • Kaxelina

Här omkring hör man av sig om man inte kommer. Och som du gjorde ts så efter att ha bjudit två personer ur samma familj så bjuder vi inte till dom längre. Hör inte av sig två år i rad.

• Här och nu
    Kaxelina skrev 2010-09-19 17:41:13 följande:
    Här omkring hör man av sig om man inte kommer. Och som du gjorde ts så efter att ha bjudit två personer ur samma familj så bjuder vi inte till dom längre. Hör inte av sig två år i rad.
    Du menar att du inte skulle ha bjudit flickan mer? Jag kan ju göra så, att jag ber fröken prata med flickans mamma om att höra av sig, eftersom flickan blir ledsen och verkligen gillar båda mina barn, trots att bara ett går i hennes klass.
  • Kaxelina

Nä inte om dom inte hör av sig flera år i rad. Barnen mina får ett visst antal att bjuda och varför bjuda en som man vet inte kommer. Synd på den platsen som mitt barn kunde välja någon annan istället.

Svar på tråden Tacka ja/nej till kalas