• murreior

    Angående förskola på obekväm arbetstid.

    Jag har hört att socialdemokraterna vill öppna upp för fler förskolor som ska ha öppet på obekväm arbetstid. Jag förstår att det är för att underlätta för ensamstående föräldrar som jobbar kvällar och helger och inte får ihop sin vardag med barnpassning.

    Men är ni inte rädda för att det öppnar upp för arbetsgivarna att "tvinga" oss att jobba skift tider pga att det finns förskolor som har öppet dessa tider?
    Och då ser man ju inte till barnens bästa längre? För det bästa för barnen måste ju ändå vara att få sova hemma och inte på en förskola? (som det antagligen kommer bli då man ett eftermiddags skift ofta jobbar till 22:00-23:00 och barnen då sover)

  • Svar på tråden Angående förskola på obekväm arbetstid.
  • Socialdemokraterna

    Jag har mycket svårt att se att arbetsgivare plötsligt skulle komma och kräva andra arbetstider för att det öppnar ett nattdagis. Om behovet finns, skulle nog kravet ha kommit ändå. Men OM det visar sig bli ett problem så är det i så fall en arbetsrättslig fråga som vi får hantera. Om arbetsgivaren plötsligt ändrar förutsättningarna för din tjänst så är det en fråga du ska ta upp med ditt fackförbund.  

Svar på tråden Angående förskola på obekväm arbetstid.