• Jackie85

Skoda Fabia Kombi som familjebil?

Någon som har eller har haft en Skoda Fabia Kombi och vet huruvida den fungerar bra eller dåligt som familjebil? Tänker på krocksäkerhet samt bagageutrymme etc. Den verkar ju vara billig att försäkra samt att den drar otroligt lite i bensin plus att de generellt är väldigt billiga att köpa. Någon som har erfarenheter av eventuella problem som brukar uppstå på just dessa bilar? Vi funderar på att köpa en äldre modell från 2003.

Kan tilläggas att vi är 2 vuxna och en liten parvel som är påväg. Vi skall alltså få plats med en Emmaljunga City Cross i bagaget samt eventuellt lite matkassar eller liknande.

• Svar på tråden Skoda Fabia Kombi som familjebil?
  • TheMother

Vi hade en Skoda Fabia Combi, årsmodell -03. Vad vi känner till är enda kände felet att dörrlisten vid bakdörrarna brukar läcka.

Rekommenderar faktiskt inte den bilen, visst, bra att köra osv, men den blir trång!
    Vi hade också en city cross, och den vagnen får plats bak, men sen är det stopp. Vi hade den tills sonen var en 9-10 månader, sen bytte vi just för att den var för trång. Att åka och shoppa en dag var t.ex omöjligt i princip, för man fick inte plats med några större inköp om vagnen var med...

Mamma till Anton 080920
  • Jackie85
    TheMother skrev 2010-09-19 11:25:13 följande:
    Vi hade en Skoda Fabia Combi, årsmodell -03. Vad vi känner till är enda kände felet att dörrlisten vid bakdörrarna brukar läcka.

Rekommenderar faktiskt inte den bilen, visst, bra att köra osv, men den blir trång!
    Vi hade också en city cross, och den vagnen får plats bak, men sen är det stopp. Vi hade den tills sonen var en 9-10 månader, sen bytte vi just för att den var för trång. Att åka och shoppa en dag var t.ex omöjligt i princip, för man fick inte plats med några större inköp om vagnen var med...
    Fick ni in hela vagnen, med liggdel/sittdel på eller fick ni haka loss sitt/liggdelen och lägga den separat i baksätet? Alltså att bara chassit fick plats i bagaget? Dum fråga kanske, men jag har förstått det som att många hakar loss ligg/sittdelen från chassit och enbart får plats med chassit i bagaget. Ifall man får in både sittdel/liggdel samt chassi bagaget så kan man ju eventuellt få plats med matkassar i sätet i baksätet.
    Måste man haka loss hjulen på vagnen för att få in den?
  • TheMother
    Jackie85 skrev 2010-09-19 11:41:12 följande:
    Fick ni in hela vagnen, med liggdel/sittdel på eller fick ni haka loss sitt/liggdelen och lägga den separat i baksätet? Alltså att bara chassit fick plats i bagaget? Dum fråga kanske, men jag har förstått det som att många hakar loss ligg/sittdelen från chassit och enbart får plats med chassit i bagaget. Ifall man får in både sittdel/liggdel samt chassi bagaget så kan man ju eventuellt få plats med matkassar i sätet i baksätet.
    Måste man haka loss hjulen på vagnen för att få in den?
    Nej då, den går att få i genom att bara fälla ihop den, inget isärplockande.
    Visst, nog fick det plats med ett par matkassar osv bak vid vagnen, men vi kände ändå att det blev för trångt...
    Mamma till Anton 080920
  • Jackie85
    TheMother skrev 2010-09-19 11:54:08 följande:
    Nej då, den går att få i genom att bara fälla ihop den, inget isärplockande.
    Visst, nog fick det plats med ett par matkassar osv bak vid vagnen, men vi kände ändå att det blev för trångt...
    Okej, tackar så hemskt mycket för svaren. Nu blev jag mycket klokare. Får nog ta och kolla lite extra, men det låter faktiskt som en bil för oss ändå, men precis som du säger så kan det ju eventuellt bli lite trångt.
  • Jackie85

Är det någon mer som har eller har haft en Skoda Fabia Combi och har lite åsikter om den?

• Poena

Vi har haft en -02:a (men inte i kombination med barnvagn/barn).

Generellt tycker jag om att den var väldigt billig i drift, låga försäkringar, hyffsat bensinsnål (vår drog runt 0,6 blandat), billiga reparationer. Vi hade inga problem alls med den under de 4 åren vi ägde den. Sedan finns det klart mer krocksäkra bilar än en Fabia men trots allt har den airbags, ABS.

• Jennass

Vi har en skoda fabia kombi, en 01. Den funkar mycket bra för oss. Billig sparbössa och vi får plats med det vi behöver få plats med. Har varit iväg till ikea och shoppat och hämtat hem växasäng och liknande med den, får plats mer än man tror :)

Vila i frid älskade pappa, saknaden är enorm och du fattas mig! 14/6-2010 * johannaslillavita.blogg.se
  • Jackie85
    Yohanna1985 skrev 2010-09-19 13:41:59 följande:
    Vi har en skoda fabia kombi, en 01. Den funkar mycket bra för oss. Billig sparbössa och vi får plats med det vi behöver få plats med. Har varit iväg till ikea och shoppat och hämtat hem växasäng och liknande med den, får plats mer än man tror :)
    Låter ju kanon...har ni haft problem med den?
  • Jennass
    Jackie85 skrev 2010-09-21 10:17:29 följande:
    Låter ju kanon...har ni haft problem med den?
    Njä inte direkt, vanlig förslitning, var nåt hjullager som byttes i somras, den lät som en eumoppe när det behövde bytas och nu går den fint. Funkar bra, även om mannen gnäller på att det är för lite "drag" i den.. Men vi hade en bil med turbo innan så han är lite kräsen. Våran skoda tar oss från a till b, det är viktigast ;)
    Vila i frid älskade pappa, saknaden är enorm och du fattas mig! 14/6-2010 * johannaslillavita.blogg.se
  • jelicka

Hej!
    Jag har en skoda fabia kombi som jag köpte ny förra året. Jag valde att köpa en miljöbil alltså disel varianten. Jag är mer än nöjd med den måste jag säga. dra 0.4l milen och går som att ljus. Bagage utrymmet tycker jag är mer än nog dock har vi än inga barn men väntar det första. Vi har hämtat hem både spjällsäng, barnvagn, två veckors packning och två hundar från norrland alltså 100 mil bort. Skatten går på 1600 om året för att det är en miljöbil och helförsäkring på 400 i månaden men då är jag under 25. Vi köpte den som sagt ny och ska ha den avbetald på 7år och betalar 1600kr i månaden i avbetalning.
    Ja det va de mesta jag kunde komma på men hoppas det hjälper lite. :)

Svar på tråden Skoda Fabia Kombi som familjebil?