• Biancha

    När kan man ge vanlig gröt???

    hej, jag undrar när man kan börja ge sitt barn vanlig havregrynsgröt/mannagryn/risgryn etc .
    vår son är 17 månader o hittils har vi gett hoom nestles eller sempers gröter i barnmatshyllan.


    Elias 13 april
  • Svar på tråden När kan man ge vanlig gröt???
  • TheMother

    I förskolan så får barnen äta risgrynsgröt, manna, havregrynsgröt osv till frukost, och där kan ju barnen börja från att de är 1 år och har själv aldrig hört något om att inte erbjuda den gröten även till småbarnen, så nog tror jag det är helt okej att ge vanlig gröt.


    Mamma till Anton 080920
  • Sofia2008

    Jag började med gröt vid 9 månader. Så det är bara att testa. Jag brukar mosa ner en halv banan i så att det blir lite sött.

  • emmizenma

    Det kan man väl egentligen ge på engång.
    Pulver gröten är väl bara för att" underlätta" för oss föräldrar och en stor chans för företagen att tjäna massa pengar

  • Janna84

    Man behöver inte köpa särskild gröt oavsett ålder. Problemet är väl att vanlig gröt inte blir lika slät som barngröten. Jag försökte mixa havregryn så de blev mer finkorniga men ändå vägrade sonen äta gröten. Om barnet däremot accepterar konsistensen så kan du ge vanlig gröt nu. Jag tror vi övergick till vanlig gröt när sonen var runt ett år gammal.

  • Biancha

    tack för snabba svar.

    jag hade fått för mig att den vanliga gröten var svårare att smälta för små barn o vill ju inte utsätta sonen för magknip såklart.


    Elias 13 april <3
  • luspudel

    Mannagrynsgröt är ju helt slät Havregrynen kan man mixa lite innan så blir gröten slätare också...

  • LinnH

    Vi började med havregrynsgröt när sonen var 7 månader. BVC sa att det var helt okej, går säkert att ge mycket tidigare oxå.

  • Kodia

    Havregrynsgröt (på mixade gryn) började vi nog ge när sonen var runt 6 månader. Minns inte när vi slutade mixa grynen - runt 9 mån. kanske? Risgrynsgröt och mannagrynsgröt är ju inte lika nyttigt, men det gav vi då och då från innan han fyllde ett.

    Du kan ge ditt barn all mat som finns! (utan hela jordnötter, kanske) Det jag hade undvikit är sötade små yoghurtburkar, söt bebisgröt, risifrutti, osv...

  • crossfit

    Det är ju nästan bara i Sverige som
    Man ger välling. I de flesta andra länder går man direkt över på gröt

  • Hhelena

    Vi började blanda i havregryn i pulvergröten vid 8 månader och ökade mängden gradvis till 10 månader då vi gick över helt till havregrynsgröt. Vi började ha i lite paltbröd också för järnets skull.

  • Dr Mupp

    Han fick mixad havregrynsgröt vid 6 månaders ålder i ca 1 vecka. Efter det fixade han att äta vanlig havregrynsgröt.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mjesec

    Vi har aldrig använt köpegröt, utan pojken får hemgjord havregrynsgröt med frukt och malt paltbröd (för järnet) :) Han är nu 5 mån!

  • Mylla

    Ja det är som sagt så att man kan ge vanlig gröt (utan salt) från början. Men är det något som ska ätas ofta bör den järnberikas. Havregrynen kan man ju krossa lite ibörjan och ta mycket vatten till så det inte blir för stabbigt.

  • mapo51

    När sonen hade gått över till 2 mål vanlig mat (8 mån) så gav vi havregrynsgröt istället för den färdiga gröten eftersom vi räknade med att han fick sitt järnbehov tillgodosett via den andra maten.


     

  • Knyttet och K

    Vi har också gett barnen vanlig havregrynsgröt ända från början. Vill man ha en helt slät gröt kan man koka på havremust istället för gryn. Den kan man göra välling på också om man vill.

Svar på tråden När kan man ge vanlig gröt???