Skabb - tenutex
Nu har jag säkert ladet det här på fel ställe, men det får gå endå.
Jag och min son ska smörja på oss Tentex salva, mot skabb. Någon här som har smörjat med den salvan?
Undrar lite om det gav er resultat direkt, om det försvann direkt?
Jag vill följa det på rätt sätt instruktionerna men jag är lite osäker ifall men ska dusch 24 timmar efter eller om man ska vänta ett dygn till? Ett dygn efter behandligen står det, betyder det efter man avslutat den eller efter man påbörjat den? Jag vet det är säkert helt tydligt men jag vill vara säker och jag tolkade det på så vis när jag läste första gången och så sitter de väl kvar.
SKABB (klippt från apoteket.se)
1. Grundlig kroppstvätt. Torka väl.
2. Massera omsorgsfullt in hela kroppen - utom huvudet - med Tenutex (50-60 g). Bara på spädbarn behöver även huvudet behandlas, undvik att få Tenutex nära ögonen. Undvik alltför kraftig gnidning. I svårt angripna fall görs en extra påstrykning av Tenutex efter 10-24 timmar. OBS! Glöm ej att smörja in fotsulor och mellan tår och fingrar. Varje kvadratmillimeter av kroppen skall vara täckt av salvan i 24 timmar.
3. Vänta ett dygn med all kroppstvätt. Använd gummihandskar, som sedan slängs, vid disk och andra våta arbeten. Smörj åter in händerna med Tenutex efter arbetet samt även efter varje handtvätt.
4. Tvätta kroppen grundligt 1 dygn efter behandlingen. Byt samtliga kläder närmast kroppen, byt sänglinne, samtliga handdukar, badlakan etc. Använda kläder tvättas eller vädras under 3-5 dygn. Glöm ej att vädra skor, handskar, tvätta morgonrock, arbetskläder, gymnastikkläder etc