• Vildblomman

Skabb - tenutex

Nu har jag säkert ladet det här på fel ställe, men det får gå endå.

Jag och min son ska smörja på oss Tentex salva, mot skabb. Någon här som har smörjat med den salvan?
    Undrar lite om det gav er resultat direkt, om det försvann direkt?

Jag vill följa det på rätt sätt instruktionerna men jag är lite osäker ifall men ska dusch 24 timmar efter eller om man ska vänta ett dygn till?  Ett dygn efter behandligen står det, betyder det efter man avslutat den eller efter man påbörjat den? Jag vet det är säkert helt tydligt men jag vill vara säker och jag tolkade det på så vis när jag läste första gången och så sitter de väl kvar.

SKABB (klippt från apoteket.se)

1. Grundlig kroppstvätt. Torka väl.

2. Massera omsorgsfullt in hela kroppen - utom huvudet - med Tenutex (50-60 g). Bara på spädbarn behöver även huvudet behandlas, undvik att få Tenutex nära ögonen. Undvik alltför kraftig gnidning. I svårt angripna fall görs en extra påstrykning av Tenutex efter 10-24 timmar. OBS! Glöm ej att smörja in fotsulor och mellan tår och fingrar. Varje kvadratmillimeter av kroppen skall vara täckt av salvan i 24 timmar.

3. Vänta ett dygn med all kroppstvätt. Använd gummihandskar, som sedan slängs, vid disk och andra våta arbeten. Smörj åter in händerna med Tenutex efter arbetet samt även efter varje handtvätt.

4. Tvätta kroppen grundligt 1 dygn efter behandlingen. Byt samtliga kläder närmast kroppen, byt sänglinne, samtliga handdukar, badlakan etc. Använda kläder tvättas eller vädras under 3-5 dygn. Glöm ej att vädra skor, handskar, tvätta morgonrock, arbetskläder, gymnastikkläder etc
  • Svar på tråden Skabb - tenutex
  • Vildblomman

Det var så jag ville att det skkulle vara. Men helt säker var jag inte för jag tolkade det som om jag skulle vänta ett helt dygn efter första 24 timmarna..

Så om jag smöjer oss ikväll så kan vi duscha av oss det imorgon och sedan kommer det vara bara?

• MammaEmelie91

Japp :) Endel säger att man ska tvätta alla kläder, sänglakan osv (även de som redan är rent) men det gjorde inte vi och har inte haft skabb sedan dess heller :)

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • Vildblomman

Skönt.

I natt var första natten på hur länge som helst som jag kunde somna utan klåda alls. Idag kliar det lite på kroppen som vanligt. Så jag hoppas det försvinner helt snart. Jag klev upp tidigt idag för att kunna tvätta. Vi har bar en tvättmaskin och en halvdålig tumlare så det tar sin lilla tid att tvätta även minsta lilla

• Vildblomman

Vi har nu duschat av oss salvan.. Jag känner mig ren på kroppen. Men allt annat känns smutsigt.
    Jag tror att bara för jag tar i de smutsiga kläderna som vi haft på oss idag, eller att jag tar bort det "smutsiga" överkastet så kommer jag få tillbax detta på mig..
    Men så lätt smittar det väl inte? Jag är säkert jätte nojjig och fånig.. Men allt känns så smutsigt som om det ligger en massa skabb på det.

Känner mig för fånig och vågar inte ringa någon som kanske vet, tänkte om ni kanske vet?

• Thaleya

Jag undrar också några saker om Tenutex om det är ok TS?

Ska man smörja in könsorganen?
    TS blev du mycket torr efteråt, och är det helt borta nu?

Sen undrar jag lite om hur snabbt det smittar. Jag och min sambo fick det av en rumskompis som bodde här i några veckor. Jag kan inte minnas att vi tagit något på honom, jag har suttit brevid honom i våran soffa och nuddat benet kanske. Och sen har han ju sovit i soffan.

Iaf så sa läkaren att han hade skabb så han fick bort det med tenutex. Och nu har det börjar klia och dyka upp utslag på mig och sambon. Så vi tänkte använda tenutex, vädra och tvätta sängkläder och kläder. Så vi hoppas vi får bort det.

men hur orolig ska man vara för att någon i närheten har blviit smittad? Jag har umgåtts med min systers hund, min lillasystere lite grann /(tror inte jag tagit på henen dock) och pytte lite min mamma.

Sen behöver jag inte oroa mig för att mina katter kan ha blivit smittade va?

• GladNiklas

hej hoppas TS tycker det är ok att jag skriver här med grejen är den att jag undrar lite om nån vet hur lång tid det tar innan det försvinner helt ?

jag fick det av en tjej jag dejtade men har vart väldigt noga med att dusha och smörjat mig med TENUTEX salvan så hoppas verkligen inte min son får det.

har använnt salvan nu i snart 2 veckor hur lång tid ska det ta eller gör jag något fel ???

Någon annan som det tagit lång tid för innan skabb/exemen försvunnit helt och man är 100 % fri från smittan

MVH niklas

• Thaleya
    GladNiklas skrev 2011-01-15 20:47:52 följande:
    hej hoppas TS tycker det är ok att jag skriver här med grejen är den att jag undrar lite om nån vet hur lång tid det tar innan det försvinner helt ?

jag fick det av en tjej jag dejtade men har vart väldigt noga med att dusha och smörjat mig med TENUTEX salvan så hoppas verkligen inte min son får det.

har använnt salvan nu i snart 2 veckor hur lång tid ska det ta eller gör jag något fel ???

Någon annan som det tagit lång tid för innan skabb/exemen försvunnit helt och man är 100 % fri från smittan

MVH niklas
    har du använt salvan i två veckor?!
  • Vildblomman

Jag använde salvan en gång bara tog kanske en till två veckor innan klådan försvann. Man ska väl bara använda den en gång? Det är ju inte som en lotion direkt

• Thaleya
    Vildblomman skrev 2011-02-05 15:22:31 följande:
    Jag använde salvan en gång bara tog kanske en till två veckor innan klådan försvann. Man ska väl bara använda den en gång? Det är ju inte som en lotion direkt
    Jag använde salvan en gång, satt med den på mig ett dygn. Kändes ingenting, sved inte, kliade inte.

Men så fort jag duschade av salvan så kom klådan tillbaka. Jävligare än tidigare tillochmed.

Så defter en vecka till så smörjde jag in mig i ett dygn till, kändes fortfarande inget, sved inte, kliade inte.

Och klådan kom tillbaka på en gång igen, jag ignorerade den och försökte tänkte på annat. Omkring fem dagar av kliande efter det så gick klådan och skabben bort.
  • Vildblomman

Det är för att skabben dör men inte försvinner inte på en gång kan ta ett par veckor. Skönt att den är borta :)

• GladNiklas

oj eller haha inte 2 veckor :P jag använde den 2 till 4 smörjningar vet att man inte ska använda den mer än 1 ggr men visste inte om jag hade gjort rätt huden blev väldigt torr vilket bevisar att tog den för många gånger men nu är de ju borta iaf =)

en fråga till är det lätt att få det igen om man har fått det innan ? någon som vet det ?  

• Vildblomman

Jag tror inte man får det lättare bara för att man haft det en gång. Man får det ju av nära kropps kontakt eller ligga i samma lakan.

• Aman

hej all ihopa. idag har jag använt TENUTEX kräm mot SKABB , måste man smörja också på ansikte eller ej?., min ansikte har blivit fruktansvärd röd därför smörjade jag mitt ansikte med TENUTEXT.., om nån är ONLINE nu , vara snäll och svara på min fråga. tack

Svar på tråden Skabb - tenutex