• jerkalina

Ont i lederna i händerna

Jag har ont i lederna i händerna. 8 veckor sen förlossning. Fingrarna är lite svullna men det värsta är att jag inte kan greppa saker på norgonen. Har svårt att lyfta tjejen och kan inte klämma ut droppar ur minifomflaskan. Supersvag alltså.
    Någon som varit med om detta? vad kan dert va? Vad göra åt?

• Svar på tråden Ont i lederna i händerna
  • ladysoul77

Ammar du? För i så fall tror jag det beror på det. (typ hormonerna) Jag hade så då jag ammade min stora dotter. Kom från och till, men slutade inte helt förrän jag slutat amma helt tyvärr.. Har inte haft det lika mycket denna gång. Se till att du dricker ordentligt, för min del blev det bättre då..

• Nygift2008

Började det efter förlossningen? Jag började få dessa känningar under slutet av graviditeten, och det är inte helt bra än (dottern är 3 månader). Det finns något som heter karpaltunnelsyndrom, googla på det. Gå till en sjukgymnast, det är mitt råd! De kan göra tester för att se om du behöver få en skena för handleden på natten. I alla fall under graviditeten beror det oftast på att man samlar på sig vätska i handlederna/händerna.

Lycka till!

• ploten

Man kan samla på sig vatten även efter förlossningen. Det gjorde jag, och det hade jag  inte gjort under graviditeten. För mig gick det över av sig självt efter ett tag, men det är förstås obehagligt medan det pågår, för som du säger kan det vara svårt att greppa saker med händerna. Men ring till din bm om du är orolig.

• jerkalina

Hej

har varit hos läkare och det är karpaltunnelsyndrom. Skulle avvakta två månader till annars kanske det blev operation. Vet ni något vätskedrivande?

• Nygift2008

Nej, men min sjukgymnast gav mig några uppmjukningsövningar som man kan göra på kvällen och morgonen.

Svar på tråden Ont i lederna i händerna