• Anonym

vi vill bli av med vår son (22 år) hur gör vi?

kanske en något spetsad rubrik, men jag behöver hjälp!

hemma har vi en arbetslös, förslappad och oansvarig 22-åring hemma. han får inte längre någon form av ersättning utan lever helt och hållet på oss, och vi vill inte behöva försörja honom år ut och år in.

det är nu 1½ år sedan han blev arbetslös. sen dess har han inte ansträngt sig över huvudtaget. Han har sökt enstaka arbeten, men han är kräsen och kan inte tänka sig vad som helst. Han struntar i att gå på de möten som arbetsförmedlingen kräver och får därför ingen ersättning och kan inte betala för sig hemma.

soc/kommunen vill över huvudtaget inte ens prata med oss föräldrar eftersom han är myndig och han själv vägrar kontakta dem.

Vad ska vi göra? vi kan inte sparka ut vårt eget barn på gatan, men samtidigt gör vi honom ingen tjänst heller genom att försörja honom när det inte finns någon form av vilja till någonting hos honom.

vart ska vi vända oss?

• Svar på tråden vi vill bli av med vår son (22 år) hur gör vi?
  • Anonym

Ni ställer ultimatum helt enkelt. Kräv att han ska aktivt söka jobb för att få bo hos er. Får han ersättning kan ni också kräva att han betalar en rimlig hyra till er. Klart ungen är slö om han alltid fått allt serverat.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-19 16:40:38 följande:
    Ni ställer ultimatum helt enkelt. Kräv att han ska aktivt söka jobb för att få bo hos er. Får han ersättning kan ni också kräva att han betalar en rimlig hyra till er. Klart ungen är slö om han alltid fått allt serverat.
    fast när han inte gör det vi kräver vad ska vi göra då?
    vi har hotat med att kasta ut honom, men vilken förälder gör det på riktigt...?
  • Anonym (soctanten)

Hej. Jag har ingen aning egentligen om vart ni ska vända er. Men som du redan skrivit så gör ni honom ingen tjänst så som det ser ut idag. Det måste vara en mycket jobbig sits att sitta i som förälder. Dock skulle jag överväga att ej betala mat/hygien m.m. åt honom. Tvätta ej hans kläder med mera om du gör det idag.

Om/när han ser att han inte får någon mat eller andra pengar (får han fickpengar idag) utan motprestation kommer han antagligen att klara av minimikraven från AF eller försörjningsstöd. Och gör han inte det finns det kanske en anledning att försöka motivera honom att ta andra kontakter om något felar, Bristande motivation kan dölja andra saker som psykiska problem, depression, ångest, neuropsykiatrisk störning eller annat.

Ett tips kan vara för er föräldrar att vända er till någon form av livscoach. Kanske ni kan få nya infallsvinklar till diskussioner med er son eller vad som kan hjälpa honom att finna motivation.

• Signatur

Jag har ärligt talat ingen aning. VIlle bara visa att jag läst tråden och att jag känner full sympati för dig. Kanske det är lite tuff kärlek som behövs?

Vad gör han på dagarna? Går det att dra in "förmåner" typ du betalar inte för bredbandet, så du får bara använda det för att söka jobb, inget annat". Eller något motsvarande.

Hoppas det löser sig för er. Både för er och för sonen.

• Anonym

Betalar han något alls själv? Ni kan ju börja med att skära av allt som inte är livsnödvändigt, dvs allt utom mat och tak över huvudet. Han måste förstå att ni menar allvar, annars är det ju bara tomma hot.

• BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-09-19 16:41:51 följande:
    fast när han inte gör det vi kräver vad ska vi göra då?
    vi har hotat med att kasta ut honom, men vilken förälder gör det på riktigt...?
    I detta fallet; bra föräldrar..
    Bra föräldrar gör inte sina vuxna barn björntjänster, och jag tycker ni tänker helt rätt. Bara släng ut honom på gatan, han kan säkert slagga hos nåra polare ett par dagar och sen inser han att han måste kontakta kommunen.. Ett brutalt uppvaknande är vad grabben behöver tror jag
  • IsDimma

Jag tror inte att han mår bra. Någonting är fel. Det är vad jag tror.

• Anonym

Jag tror att ungen lider av överdriven curling och behöver inse att inte allt serveras på silverfat hela livet. Sover man djupt behöver man skakas ordentligt för att vakna. Sätt ordentliga kännbara ultimatum och efterlev dem om han inte följer sin del av avtalet. En 22-åring dör knappast av att sova hos en polare några nätter.

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2010-09-19 16:44:56 följande:
    I detta fallet; bra föräldrar..
    Bra föräldrar gör inte sina vuxna barn björntjänster, och jag tycker ni tänker helt rätt. Bara släng ut honom på gatan, han kan säkert slagga hos nåra polare ett par dagar och sen inser han att han måste kontakta kommunen.. Ett brutalt uppvaknande är vad grabben behöver tror jag
    Det var jag som skrev nr 8. Håller med dig till fullo!
  • Bonanza

Men hur mycket betalar ni för honom egentligen? Man tycker ju att han skulle tröttna på att aldrig ha pengar till att gå på bio, ta en fika, köpa kläder, klippa sig etc etc?

Jag skulle inte slänga ut honom på gatan, men jag skulle inte betala mer än maten som vi själva äter. Boendet har han ju eftersom jag antar att han har kvar sitt rum, så jag skulle som sagt se till att det fanns en portion till honom vid varje måltid vi äter. Men i övrigt - inga pengar.

Svar på tråden vi vill bli av med vår son (22 år) hur gör vi?