• Miss Juni

Valpen fiser!

Vi har hämtat hem en liten valp, det är 3:e dagen hon är hos oss idag. En keeshond.

Enligt uppfödaren skulle hon ha 1 dl torrfoder (Proplan) 3 gånger om da´n, uppblött. Och ett 4:e mål majsvälling på kvällen. Jag pratade med vår djuraffär, och de tyckte att majsvällig lät onödigt, och därför har vi istället gett henne 4 mål torrfoder.

Kan det vara att de inte varit tillräckligt uppblötta? Första dagen lät vi inte fodret ligga och svälla så mycket som vi gjort idag. Hon verkar inte ha problem/ont i magen, men fiser världens surfisar!   Rynkar på näsan
    Dessutom bajsar hon 6-8 gånger/dygn, och jämfört med hunden vi hade innan så är det JÄTTEmycket!!

Låter det normalt för en valp?

• Svar på tråden Valpen fiser!
  • lia76

Kanske det bara är så att eftersom hon haft 3 mål om dagen med torrfoder och sen helt plötsligt får 4 gånger så försöker magen ställa om sej.
    Då kan de bli lite dåliga i magen. Även om man byter foder kan de bli dåliga

(=
  • AnnelieTyresö

Har en polare vars hund fiser så illa, å alltid gjort tydl.
    Känns som om han bajsar diarré i munnen på en å sen får man stå ut, de är så blöta så man känner smaken på de. Vidrigt.

• Nyfiken gul

det är kanske just därför hon haft välling som 4:e mål?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Soul

Rådfråga uppfödaren. Är de seriösa svarar de på dina frågor och försöker hjälpa till.

Sen har ni ju bara haft valpen i tre dagar och ni har dessutom ställt om dess mat, så att magen reagerar lite är ju inte så konstigt.

• SunnyBunny

Inte konstigt om ni ha ändrat hundens mat, ni har ju bara haft valpen i 3 dagar. Skriver som tidigare, ring uppfödaren och rådfråga.

• Kan inte bli bättre än såhär

Varför väljer du att ändra på det som uppfödaren sagt till dig och istället lyssnar på en som arbetar i djuraffären? Det förstår du väl att den som har rasen och fött upp valparna vet bättre än en okänd person.

• dezibel

Majsvälling stabiliserar magen så återgå till det ! Lita på att din uppfödare vet vad hon pratar om eftersom hon just föder upp valpar och vet vad dom behöver.

• Lathundarna

Ring du uppfödaren istället, dennes rekommendation finns ju där av en anledning. Min unghund kan periodvis fisa så näsan håller på att flytta ut genom nacken, men på honom är det lätt att hitta orsaken.

• Pemmel

Ändrar man valpens kost är den stor risk att magen hamnar i obalans. Jag skulle aldrig misstro uppfödarens rekommendation, denna kan rasen, vet vad valparna är vana vid och vad de mått bra av tidigare.

• Miss Juni
    AnnelieTyresö skrev 2010-09-19 18:04:50 följande:
    Har en polare vars hund fiser så illa, å alltid gjort tydl.
    Känns som om han bajsar diarré i munnen på en å sen får man stå ut, de är så blöta så man känner smaken på de. Vidrigt.
    Hahaha...bajsar diarré i munnen...not najs!!   Obestämd
  • Miss Juni
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2010-09-19 18:13:41 följande:
    Varför väljer du att ändra på det som uppfödaren sagt till dig och istället lyssnar på en som arbetar i djuraffären? Det förstår du väl att den som har rasen och fött upp valparna vet bättre än en okänd person.
    Uppfödaren har egentligen inte sagt någonting alls, utan vi fick ett skrivet papper  med vad de åt just nu. Där stod att vällingen kunde vi plocka bort vid 12 veckor ungefär, och hon är 10 veckor nu.
    Dessutom stod där inget alls om vad för slags välling, mer än majsvälling. Därför frågade jag i djuraffären, för jag visste inte om det var någon speciell majsvälling för hund - eller helt vanlig majsvälling man köper i affären.
    Han menade att en 10 veckors valp inte behövde vällingen, utan klarade sig lika bra utan.

Se´n förstår inte jag varför du överhuvudtaget ska svara ifall du tvunget ska ifrågasätta på ett så otrevligt sätt? Jag vände mej hit för att få svar på mina frågor. För att ev få tips. Inte för att du tvunget skulle mästra mej och få dina åsikter hörda.
    Du svarade överhuvudtaget inte på mina frågor ändå, så du kunde precis lika gärna låtit bli för ditt svar gav mej inte ett jota!
  • Miss Juni

Övriga: Tack för era svar!!

Jag har hört med flera kollegor på jobb, och tydligen ÄR det inte helt ovanligt med sura fisar från hundar.
    Vi har bara haft en hund tidigare, och hon fes aldrig någonsin vad jag märkte.

Idag har jag köpt majsvälling (till bebisar!) så jag hoppas det kanske hjälper lite. För övrigt verkar ju magen fungera ypperligt med tanke på hur ofta hon bajsar. Hon är inte alls hård eller så.

Go´kväll!

• Blondie 68

Som uppf själv så rekomderar jag dej att köra majsvälling som sista mål. I 2 veckor till. För det är en omställning för valpen när han kommit till ett nytt hem. Lite stressad osv... Vi gav aldrig våra majsvälling utan hade i A-fil istället. Det funkar fint det med. Allt för att skona deras små magar.

Lycka till med eran nya familjemedlem

• Miss Juni

Just det! A-fil fick ju våran förra hund oxå, det hade jag alldeles glömt!

Tack för dina konstruktiva tips!!  Glad

Svar på tråden Valpen fiser!