• summertime123

nackdelar med att hyra av bostadsrättsförening?

Jag bor i hyresrätter nu som försöker ombilda till bostadsrätt. Jag tänker inte köpa men funderar på att säga ja till ombildningen eftersom de som äger lägenheterna nu verkar skita i just detta område. Tror därför att det kan bli många ändringar ifall ombildningen går igenom.

Har dock inga erfarenheter ang detta så finns det några nackdelar med att fortsätta hyra av en bostadsrättsförening?

Vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag lägger min röst...

• Svar på tråden nackdelar med att hyra av bostadsrättsförening?
  • Levia

Hos oss blir det också bostadsrätt...dom det ser ut.
    Själv kan jag inte köpa- vet inte om jag skulle velat om jag kunde heller.

En praktisk detalj jag fick höra om från Hyresgästföreningen- ev kan de som hyr bli nekade att ex.vis utnyttja tvättstugan osv, deras gemensamma utrymmen.

Annars...kanske det ev inte skiljer sig så mycket. Men, jag har inte frågat mycket heller...jag borde väl det...

• kattm

Jag bor i en ombildad förening där det fortfarande bor kvar hyresgäster som inte köpte sina lägenheter. Jag har köpt lägenheten jag bor i efter att föreningen bildades (flyttade hit för ca två år sedan, föreningen bildades i början på 2000-talet), och vet därför inte hur det var från början, och mitt perspektiv är ju alltså som bostadsrättsägare.

I vår förening tycker jag att det fungerar bra med både hyresgäster och bostadsrättsägare. Här har ingen nekats att använda gemensamma utrymmen som tvättstuga och så. Lägenheten ovanför oss hyrs, och när deras tvättmaskin gick sönder och vår lägenhet blev fuktskadad så gick föreningen in och betalade renoveringen (hade de ovanpå ägt sin lägenhet hade det gått på deras hemförsäkring istället).

Sånt som kan ställa till förtret: Om bostadsrättsinnehavarna känner att hyresgästerna inte tar hand om gemensamma utrymmen på samma sätt (tvättstugor, soprum, cykelförråd osv). I ett rent hyreshus kanske hyresgäster förväntar sig en annan typ av service från värden än som erbjuds i en bostadsrättsförening (t ex städning av trapphus och tvättstugor), och olika intressen kan kollidera. En annan sak att tänka på är att det är föreningen som kommer att sätta hyran för hyresgästerna. Den kommer ju att styras av vad likvärdiga hyreslägenheter i området kostar, men det kan nog ändå kännas lite knepigt att det indirekt är dina grannar som bestämmer vad det ska kosta att bo kvar. Hyrorna kommer att skilja sig från avgiften för bostadsrätterna. Men jag tycker som sagt att föreningen jag bor i fungerar bra och har inte märkt av någon missämja mellan bostadsrättsägare/förening och hyresgäster.

• kattm

Kom på en sak till: Bostadsrättsföreningen kommer att ha årsmöten där man fattar beslut om fastigheterna, där de som hyr inte har rösträtt eller kanske ens rätt att delta och debattera eller komma med förslag. Kolla med de som ska bilda förening i ditt hus hur de ser på den saken. Rösta kommer hyresgästerna ju inte att få göra om det blir en förening, men ni kanske kan få göra er röst hörd i alla fall.

• summertime123

skrev ett långt svar igår men min internet knasade till sig så allt försvann

Tack för svaret Cattm, hur vanligt tror du att det är att hyresgäster nekas tillträde till gemensamma utrymmen? Jag har t.ex. inte plats i badrummet för en tvättmaskin så om de skulle neka mig tillträde till tvättstugan kan ju inte jag leva som en normal människa!

De borde komma förbi nu om nån dag igen, tycker du det är något mer jag bör ta upp förutom det om rösterna?

• kattm

Jag har ju bara erfarenhet från min förening, så jag vet inte hur vanligt det är, men jag tror att det inte alls är vanligt att man inte får använda tvättstuga och så vidare.

Nej, jag kan inte komma på något mer att fråga om. Hyresgästerna kommer som sagt inte att kunna få rösträtt, men fråga om ni kommer att ha rätt att närvara vid föreningens möten, och om ni kommer att ha rätt att komma med förslag.

• Cornellia

Vi har oxå några hyresgäster i vår förening. Givetvis ses det som lite negativt, och föreningen "försöker bli av med dem" tex genom att ha ganska höga hyror.

Dock så är våra hyresgäster inte utestängda från tvättstugan (jag tror faktiskt att hyresvärden måste tillhandahålla tvättmöjligheter).

• Cornellia

Du måste ha möjlighet att tvätta.

18 a § Om en bostadslägenhet, som hyrs ut av fastighetsägaren till en hyresgäst för annat än fritidsändamål och som inte utgör del av hyresvärdens egen bostad, inte har lägsta godtagbara standard enligt sjätte och sjunde styckena, får hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta åtgärd som behövs för att lägenheten skall uppnå sådan standard (upprustningsföreläggande).
    I föreläggandet skall bestämmas inom vilken tid den åtgärd som avses med föreläggandet skall ha vidtagits. Vite får sättas ut i föreläggandet. Tiden i föreläggandet får förlängas, om det finns särskilda skäl för det och ansökan om förlängd tid görs före utgången av den tidsfrist som gäller.
    Föreläggande får meddelas endast om åtgärden med hänsyn till kostnaden för denna kan beräknas ge skäligt ekonomiskt utbyte. Om den begärda åtgärden innebär att ingrepp måste göras i andra lägenheter i huset, får ett föreläggande meddelas endast om hyresgästerna i dessa lägenheter samtycker till åtgärden.
    Bestämmelserna i 16 § fjärde-sjätte styckena tillämpas också i fråga om upprustningsförelägganden.
    Med fastighetsägare jämställs innehavare av tomträtt och ägare av byggnad som tillhör annan än fastighetsägaren.
    En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för
    1. kontinuerlig uppvärmning,
    2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
    3. avlopp för spillvatten,
    4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
    5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
    6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.

Utöver vad som anges i sjätte stycket krävs det för att lägsta godtagbara standard skall uppnås
    1. att det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den, och
    2. att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas. Lag (2003:626).

Svar på tråden nackdelar med att hyra av bostadsrättsförening?