• Anonym (Mobbad på jobbet)

Jag är utsatt för mobbning på jobbet

Imorgon kommer jag att vända mig till mitt fackförbund för att anmäla mitt arbete för mobbning, dvs de flesta av mina arbetskamrater samt en halvchef.

Orkar helt enkelt inte med det här mera.

Grät hela torsdagen och fredagen innan jag bestämde mig för att nu får det faktiskt räcka. Man ska inte behöva ha ont i magen/huvudet innan man ska ta sig till jobbet.

Sen så har ju familjen blivit lidande då mitt humör har varit väldigt instabilt innan det varit dags att jobba igen.

Jag räknar med att inte kunna jobba kvar utan vi får ta ett lån som täcker upp mina förluster de månader då jag får karens från A kassan pga att jag säger upp mig själv.

Jag är bara så rädd att ingen tror mig. Det är inget jag har bevis för. Hur kan man skaffa bevis på att ingen pratar med en? Att ingen hjälper en? Att dom pratat ihop sig om att inte hjälpa mig? Att dom lämnar  arbetsuppgifter till mig som gör att jag får stressa för att hinna med mina egna? Att jag bara får till svar när jag ifrågasätter det hela : Du hinner! ?
    Att om jag frågar om hjälp får svaret: Jag ska kolla hur jag ligger till då och ringer upp dig. Men det gör dom såklart inte.

Jag kommer en timme tidigare till mitt jobb, varje dag, för att hinna med det jag ska göra själv, utan att behöva stressa ihjäl mig... Och då ska man straffas för det! De som lämnar över jobb till mig ska gå hem då och det är väldigt viktigt att dom ska få åka hem tidigare varje dag. Jag är ju iaf där och kan avsluta deras arbete.

Är så rädd att ingen tror mig!!!!

Vill inte gå tillbaka dit!!!!

Det lär inte bli bättre om jag anmält till facket heller... om jag måste gå tillbaka alltså.

Vad skulle ni gjort? Ska man bara bita ihop och lida eller ska jag fullfölja mina planer?

• Svar på tråden Jag är utsatt för mobbning på jobbet
  • våranstjärna

det låter ju fruktansvärt!

hur har det kunnat gå så långt?

• Anonym (Håller på dig!)

Fy vad hemskt! Självklart ska man inte behöva gå till jobbet och ha ont i magen och känna så som du gör. Vänd dig till facket, det här är allvarligt. Strunt samma om du måste sluta på jobbet - det kommer att vara kämpigt just nu, men det kommer att vara värt det i längden! Stå på dig!

Kram

• Anonym (Jobbigt)

Usch va jobbigt. Var själv i en liknande situation och för mig gick det tyvärr inte så bra. Fick sluta och gå utan pengar. Det var jobbigt ekonomiskt, men det värsta var det psykiska. Att de inte tog mig på allvar. Ingen brydde sig. Jag tycker du är fantastiskt modig som står på dig och gör detta. Håller verkligen tummarna för att det ska gå bra för dig

Väldigt mansdominerad arbetsplats och jag är inte kille...
    Fast jag vet inte riktigt faktiskt. Fick kanske arbetspasset en annan ville ha, en av dom jag nu löser av. Han verkar vara den som styr och ställer istället för våra chefer.

• Anna undrar

Ta ett djupt andetag nu. Det värsta är att bestämma sig, och det har du gjort. Det kommer bli en lättnad för dig att få ett avslut.

Jo, klart facket kommer tro dig. Du är deras medlem. De finns där för dig, och du är verkligen inte den första som vänt sig till dem med ett sånt här problem. De kommer lyssna och ställa upp. Jag gissar att du får prata med nån på telefon först, sen ta ett uppföljningsmöte. Under den här tiden så vet jobbet inget, så du behöver inte oroa dig. Det är nåt mellan facket och dig bara. Sen bestämmer du tillsammans med facket hur ni ska gå vidare.

Nej du ska absolut inte säga upp dig. Om du och facket bestämmer att den bästa lösningen för dig är att sluta så kommer facket förhandla fram en uppsägning där jobbet under en tid ersätter dig med lön men du är helt arbetsbefriad.

Så självklart ska du prata med facket, och de kommer inte göra något utan att du gett ditt ok, så räkna med att det tar några veckor innan de kontaktar arbetsgivaren. Under tiden försök skriv ner de situationer du upplevt som orätta så blir det enklare att komma ihåg till mötet med facket.

Lycka till! Det blir bra!

• Maskot

Har du pratat med din chef och berättat hur du upplever situationen?  Kanske kan facket hjälpa dig att ta den diskussionen. Hoppas att ni kan hitta en lösning där de förstår din situation och kan förändra de mönster som finns. Tycker inte att du ska behöva sluta, utan mer hitta lösningar som gör att det fungera bra för alla på er arbetsplats.
    Låter som att din chef har dålig insikt i hur det fungerar för dig. Har ni haft något samtal/uppföljning om hur du har det?

Lycka till!

Funderar på att ta kontakt med min läkare i morgon oxå, för jag känner att jag bryter ihop om jag måste gå tillbaka. Fast då får jag nog en fin tröja som gör att jag kan krama mig själv...

• Anonym (Jobbigt)
    Anna undrar skrev 2010-09-19 20:55:08 följande:
    Ta ett djupt andetag nu. Det värsta är att bestämma sig, och det har du gjort. Det kommer bli en lättnad för dig att få ett avslut.

Jo, klart facket kommer tro dig. Du är deras medlem. De finns där för dig, och du är verkligen inte den första som vänt sig till dem med ett sånt här problem. De kommer lyssna och ställa upp. Jag gissar att du får prata med nån på telefon först, sen ta ett uppföljningsmöte. Under den här tiden så vet jobbet inget, så du behöver inte oroa dig. Det är nåt mellan facket och dig bara. Sen bestämmer du tillsammans med facket hur ni ska gå vidare.

Nej du ska absolut inte säga upp dig. Om du och facket bestämmer att den bästa lösningen för dig är att sluta så kommer facket förhandla fram en uppsägning där jobbet under en tid ersätter dig med lön men du är helt arbetsbefriad.

Så självklart ska du prata med facket, och de kommer inte göra något utan att du gett ditt ok, så räkna med att det tar några veckor innan de kontaktar arbetsgivaren. Under tiden försök skriv ner de situationer du upplevt som orätta så blir det enklare att komma ihåg till mötet med facket.

Lycka till! Det blir bra!
    Jag vill inte vara negativ, men jag önskar jag hade såna goda erfarenheter av facket. Mitt fack kunde i princip inte göra nåt alls. Visst hade de möten med arbetsgivaren, men kunde inte alls förhandla fram någon ersättning. De tyckte snarare det var konstigt att jag undrade över det. Mobbing är ju i princip omöjligt att bevisa dessvärre.

Hur som helst, håller med dig i övrigt. Ta ett steg i taget ts. Prata med facket först och så får du bestämma dig senare. Hoppas du får bra hjälp.

Min chef vågar inte ta några som helst beslut utan det är halvchefen, han var platschef tidigare men kunde inte sköta det speciellt bra och fick kliva ner ett steg, och den ena av de jag löser av som bestämmer.

• Anonym (Been there)

Jag sitter här med kalla kårar och läser din tråd. Jag har precis blivit sjukskriven för fjärde gången på 6 år. Sjukskriven för ångest och depression. Nu, när det är fjärde gången har jag fått en diagnos. PTSD, posttraumatiskt stressyndrom.
    2003-2004 blev jag mobbad, utsatt för kränkande särbehandling. Utan att bli trodd, utan att få stöd när jag inte orkade mer. Utan att få upprättelse. Utan att få hjälp med att bearbeta att några få elaka människor tog i från mig min positiva livssyn och mitt goda självförtroende.
    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst till dig, men du ska ju orka läsa oxå.

Jag hoppas att du orkar ta den här fighten! Du är värd att bli behandlad med respekt, värd att få somna utan en klump i magen varje kväll. Värd att vara glad och orka med livet utanför jobbet.

Vet du att de som oftast råkar ut för mobbning och kränkande särbehandling är kompetenta, duktiga, uppskattade personer.  Kom i håg det! Inte extra dåliga och värdelösa, som du och jag känner oss just nu.

De som utsätter dig för den här kränkningen bryter mot lagen, Arbetsmiljölagen. Det de gör mot dig är straffbart!

Jag önskar att jag flydde tidigare, oj vad jag önskar det. Jag hade nog inte varit lika trasig i själen då.

Mina råd till dig: Våga ta figthen, se till att få hjälp, fly där i från. Se till att få hjälp med att bearbeta! Stort lycka till och en varm kram från en som vet hur du har det!

Svar på tråden Jag är utsatt för mobbning på jobbet