• MariaHenell

Borgerlig vigsel -förslag efterfrågas!

Jag och min sambo väntar vårt första barn, jag är i vecka 16 nu och mår toppen. Vi drömmer båda om ett stort bröllop med fest för familj och vänner, men just nu finns ekonomin inte där. Vi vill däremot gärna vigas ganska snart, inte vänta i flera år. Dels för den juridiska tryggheten, men också för att känna oss mer som en familj.  Vi har därför kommit fram till en kompromiss,  en privat borgerlig vigsel nu, och en romantisk ceremoni och fest för familj och vänner om några år.  

Vi skulle vilja ha tips på var någonstans i Stockholm (förutom stadshuset) vi skulle kunna genomföra vigseln. Inomhus då vi tänkt vigas i höst/vinter.  Vi skulle även behöva två utomstående som vittnar, då vi inte vill välja någon familjemedlem framför någon annan. Är det någon som har bra förslag?? 

• Svar på tråden Borgerlig vigsel -förslag efterfrågas!
  • Nyfiken gul

om jag börjar bakifrån så kan ni kanske prata med någon arbetskollega eller liknande som kan ställa upp som vittne? Det blir ju neutralt och bra..,.

vigselplatser: Ni kan gifta er vartsom helst - bara vigselförättaren har möjlighet att ta sig dit.  Jag vet folk som har gift sig på naturhistoriska riksmuseet, fjärilshuset på Haga,  Globen, diverse hotellrum, vackra herrgårdar och slott,  ekotempel, fyrtorn, öde öar, båthamnar och hemma i trädgården... det är bara fantasin som sätter gränser...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lena

Jag rekomenderar att ha en stor vigsel med mingel efter och sen lunch/middag med de närmaste. Fest kan ni ha när som helst.

• mapo51

Ni kan viga er i Rådhuset i Stockholm Stad, jag tror att de håller vigslar alla dagar. Annars så är det bara att bestämma var ni vill viga er och leta reda på en borgerlig vigselförättare som går med på att viga er där ni vill.

Sen kan ni ju välja andra kommuner också, de flesta kommuner i Stockholmsområdet har egna borgerliga vigselförrättare, men det är inte på alla ställen som de kan tillhandahålla vittnet. Tex så har inte Rådhuset i Sigtuna den servicen. Men om man väljer att viga sig en vardag tex i Rådhuset eller Solna Stadshus så brukar det inte vara något problem att få tjänstemän att ställa upp som vittnen.

Svar på tråden Borgerlig vigsel -förslag efterfrågas!