• Åsa L

Hur kan jag sänka mitt HB? Har 148 och är i v.12.

Hej!
    Jag var på inskrivning på MVC idag och fick reda på att mitt HB låg på 148. Jättebra tänkte jag, men när jag tittade här inne på familjeliv nyss såg jag att högt järnvärde kan orsaka blodproppar på moderkakan och leda till fosterdöd. Nu blir jag livrädd. Hur kan jag sänka mitt HB? Är det möjligt att göra det på något sätt. Jag är i början av v.12 nu.

• Svar på tråden Hur kan jag sänka mitt HB? Har 148 och är i v.12.
  • Mamma 80

Tro mig, det kommer att sänkas automatiskt en bit in i graviditeten när bebisen växer...vad glad för att du har så pass högt från början. Du slipper ju knapra på en massa tillskott som vi andra:)

• zazla

det kommer nog att sjunka. Mitt sjönk från 137 på inskrivningen till 119 i vecka 30.
    Äter du väldigt mycket järnrik kost kanske? Typ leverpastej eller nått? Tycker inte att du ska försöka sänka det ändå faktiskt. Och din bm hade nog sagt något om det om det hade varit någon fara. Bättre att lite på bm än på FL!

/zazla v.37

• smiley77

Har svårt att tro att ett Hb på 148 kan vara speciellt farligt. Hade runt 140 hela tiden (det sjönk aldrig nämnvärt under tiden - mot slutet gick det t o m upp igen) och min BM tyckte att det var så jättebra att jag hade så högt blodvärde. Hade det varit onormalt högt så hade din BM helt säkert sagt något. Nä, jag tycker att du ska vara glad att blödvärdet var så högt, skönt att slippa äta järntabletter.

• Nannalie

Fattar inte varför du ska sänka det? Jag hade 157 på inskrivningen i v 8 nu är jag i vecka 33 och det ligger på 121 skulle gärna vilja att det var högre.

• Nannalie

Vad jag menar detär väl jätte bra att du har 148 nu..det kommer ju snart sjunka auotomatiskt ändå och då är det bra om det finns lite och ta på

• AMA68

Hade också 148 vid inskrivningen i vecka 7 men har aldrig nånsin hört att det skulle vara farligt att ha ett högt och BRA HB!?

Nu är det nere i 12 och jag måste äta järntabletter som istället sabbar magen totalt.

tjing!! /AMA v 27-4

• fru januari

Kontrollera med din bm och eventuellt en läkare vad som anses vara högt järnvärde. Jag tror inte att 148 är någon fara, men tycker att du skall se till att barnmorskan kontrollerar det vid varje besök. Jag låg på ungefär 145 fram till vecka 34.

En väninna till mig fick rådet att äta järntabletter i förebyggande syfte trots att hon hade bra järnvärden. Sedan kontrollerades inte värdet kontinuerligt och hon fick blodproppar i moderkakan. Jag vet inte om sambandet är bevisat, men hennes läkare har sagt åt henne att inte äta järntabletter vid nästa graviditet förrän det verkligen behövs. Jag vet faktiskt inte vad hon hade för järnvärde när detta hände, men mycket högt sade hon själv.

Som sagt tror jag inte att 148 är "för" högt, men fråga hellre en gång för mycket. Skulle det vara högt kan du äta barnalbyl. Det är blodförtunnande och skall minska risken för proppar.

• fru januari

Jag menar givetvis inte att skrämma upp någon, men enligt denna läkare som tog hand om min väninna är det en risk att ha för högt värde, vilket tyvärr inte alla barnmorskor verkar ha riktigt koll på. Alltså är det bättre att fråga och kontrollera för ofta än att gå och fundera på egen hand...

• kulapåmagen

åsa L

jag hade 167 i vecka 12.. och min bm sa att det inte var ngn fara. det kommer sänkas av sig själv.. men 148 är väl inte för högt?? är det inte över 150 som mna ska tänka lika extra?

• Malinski 82

Var hos BM idag. Hon sa att har man Hb under 140 ska man äta järntillskott, då är ju inte 148 särskilt mycket. Själv har jag precis klättrat upp till 145, efter att ha ätit massa järn i månader, pga dåliga värden. Och det är jag jättenöjd med!

Svar på tråden Hur kan jag sänka mitt HB? Har 148 och är i v.12.