• blomman08

Vill plugga till Mäklare men hur? Någon med erfarnhet?

Har länge udnart vad jag vill jobba med eller plugga till, Och har nu kommit fram till att jag vill plugga till mäklare.
    har nån av er erfarenhet av dettta? vet ni hur många år man pluggar, Och om det är en svår utbildning, har alltid haft otoligt svårt i skolan så jag vågar inte ge mej in i något som jag kanske inte kommer klara av pag av min dyxelisi.
    Försöker hitta på google men hittar inte så mycket, sen är det roligare att få veta av någon med erfarnehet :)

• Svar på tråden Vill plugga till Mäklare men hur? Någon med erfarnhet?
  • slemtorsk i din bralla

www.hogskoleguiden.se/__m%C3%A4klare___.html

www.distansutbildningar.se/__fastighetsm%C3%A4klare___.html

Finns nog även KY-utbildningar inom området.

Svårt är allting innan man kan det men det kräver nog ett stort intresse och kunskap kring hus och huskonstruktioner. Du som mäklare är ju även med och värderar hus, man säljer inte bara utan gör värderingar åt tex folk som vill låna upp sina hus.

Många tror ju tyvärr att mäklare är ett glassigt yrke där man tjänar pengar på att kränga hus men det ligger ju mycket adminsitrativt arbete i bakgrunden, juridik och byggnadskonstruktioner, värderingar osv osv

Som dyslektiker har du rätt till hjälpmedel inom högskolan och du har även rätt till mer tid vid tentor o dyl och är det något du verkligen vill och intresserar dig för så kommer det att gå galant

• blomman08
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-09-20 08:56:06 följande:
    www.hogskoleguiden.se/__m%C3%A4klare___.html

www.distansutbildningar.se/__fastighetsm%C3%A...

Finns nog även KY-utbildningar inom området.

Svårt är allting innan man kan det men det kräver nog ett stort intresse och kunskap kring hus och huskonstruktioner. Du som mäklare är ju även med och värderar hus, man säljer inte bara utan gör värderingar åt tex folk som vill låna upp sina hus.

Många tror ju tyvärr att mäklare är ett glassigt yrke där man tjänar pengar på att kränga hus men det ligger ju mycket adminsitrativt arbete i bakgrunden, juridik och byggnadskonstruktioner, värderingar osv osv

Som dyslektiker har du rätt till hjälpmedel inom högskolan och du har även rätt till mer tid vid tentor o dyl och är det något du verkligen vill och intresserar dig för så kommer det att gå galant
    Jag har ju alltid gillat försäljning, Jag älskar att prata och är social. Älskar att titta på mäklar pag på tv, kolla på hus på hemnet bara för att, så jag tror faktist det skulle passa mej :) tack så mycket för hjälpen :) jobbar du som mäklare?
  • slemtorsk i din bralla

Jobbar inte som mäklare men är mitt uppe i processen att köpa hus.

En mäklare gör ju väldigt myckert mer än att sälja, tänk på det bara. och din uppgift som mäklare är lika mycket att köpa som att sälja, du ska som mäklare i Sverige med de regler som finns stå på både säljare och köpares sida.

Det är mycket juridik inblandat och mycket kring konstruktionskunskap och dylikt. du ska kunna svara på hur ett hus är byggt och vad för följder en viss konstruktion kan få, så se dig inte blind på säljbiten. Det vi ser i tv av mäklare är en väldigt missvisande bild skulle jag vilja säga..Det är ju lek och skoj och ungefär lika talande om hur mäklare jobbar som att kolla på en sjukhussåpa.

Är du genuint intresserad kanske du ska ta kontakt med en mäklare och fråga lite om jobbet, kanske (om du är arbetslös) kan du få praktik på en mäklarfirma för att få lite inblick??

• mikaela 85

jag läser just nu till mäklare, om det är svårt eller inte beror på vad man är duktig på :)
    det är mycket juridik och olika beräknigar och skatt.  Inte bara sånt som är relevant för yrket utan vi har även läst t.ex om pensionsparande, lönsamhetsberäkningar, BNP och skatteregler för alla olika bolag.
    Men som sagt är man intresserad av det så tycker man inte  att det är svårt :)

För att sedan kunna arbeta krävs att du är registrerad fastighetsmäklare. För att bli det måste man bl.a. ha en godkänd utbildning. Utbildningen är förlagd till högskolor och universitet och är på 80 eller 120 poäng, vilket innebär 2-3 års heltidsstudier.

Fastighetsmäklarnämnden fastställer i en författning innehållet i utbildningen. På Fastighetsmäklarnämndens hemsida www.fastighetsmaklarnamnden.se hittar du under fliken 'författningar' den författning som meddelar de kursmoment som ska ingå i utbildningen. Där hittar du även de andra kraven. Du bör dock tänka på, som någon även skrev här ovan, att själva försäljningen bara är en liten del av jobbet.

Det är dock relativt höga betyg för att komma in. När jag sökte var det 18,3 i medelbetyg.
    Något lägre om man gjorde högskoleprovet, kommer inte ihåg vad det var, men även det ligger en bit över medel.

Lycka till!

• ssf

Du skriver att du har dyslexi, har du en utredning på det? För om du har det så har du rätt att få inläst material, vilket skulle kunna underlätta dina studier kanske?

Svar på tråden Vill plugga till Mäklare men hur? Någon med erfarnhet?