• Sadness

Bebis 1 år, konstigt att han inte går ännu??

Hej, jag vet att det är normalt att barn inte går vid 1 års ålder, men min lilla motornisse fyller 1 om några dagar och går alltså inte än.

Han vände sig, och satt tidigt. Han började krypa och ställa sig upp - och gå med gåvagn vid 7 månaders ålder.
    Men nu är hans alldeles snart 1 och inga steg på öppet hav ännu! Rynkar på näsan

Kan det verkligen ta 5 månader mellan att de börjar stå och gå längs möbler till när de börjar gå själva?
    Har någon en liknande bebis?

• Svar på tråden Bebis 1 år, konstigt att han inte går ännu??
  • iggelpiggel

Det är helt normalt alla går inte till dem fyller 1 år...... du ska se snart går han....

• Pickeli

Nej det är inte konstigt alls. Det kommer, ta det lungt bara. Var glad så länge han inte går och slår sig överallt :)

Google it!
  • Underbara ungar

Jag tror att han är nöjd med det sättet han tar sig fram på. Vissa barn går ju längs med möbler länge innan de känner sig säkra nog att släppa taget.
    Låt det ta tid, han är ju "bara" 12 månader.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • La Lola

Ja det är normalt.

Först vid 18 mån börjar man prata om sena barn om de ännu inte går då.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LillaFlingan

ANDAS!!!! ;) Våran son började gå vid exakt 13mån.. han hade gått några ynka steg redan vid 10mån mellan oss, men sedan satte han sig bara ner och blev rädd.. han var helt enkelt inte redo ännu.
    utvecklingen sker ju som sagt mentalt.. inget bar "LÄR" sig att göra saker, dvs du kan inte lära ditt barn att gå osv.. utan det är barnets hjärna som utvecklas..

Däremot kan du hålla ditt barn i händerna och gåöva om barnet vill det.
    det ville vår son HELA tiden och en dag släppte han och gick helt själv :))))

det kan dröja ända upp till 18mån utan att vara onormalt liksom :)

• jeeri74

Min dotter var 10 månader när hon började gå när man höll henne i händerna och någon månad därefter gick hon längs möbler. När hon var 14 månader gick hon helt själv första gångern, flera meter, vände och gick tillbaka. Sen dröjde det ytterligare en månad innan hon började försöka gå själv igen (tyckte väl inte det var något märkvärdig) och sen en månad till innan hon gick på riktigt.

Din son är ju inte ens ett år, så du kan vara lugn. Gå längs möbler och när man håller i dem gör de länge.

• lillafot

det är jäääätteolika! ta det lugnt. han går när han är redo!

• FCBJ

Min dotter gick med hjälp av att vi höll henne i händerna när hon var runt ett halvår gammal. Ända sen första stund har hon älskat att gå. Vi trodde därför att hon skulle lära sig gå själv tidigt, men det är inte förrän nu när hon är 13 mån som hon på eget initiativ har rest sig utan stöd och tagit de första stegen.

Om du inte redan gjort det så kan jag tipsa om att bara hålla din son i en hand när han ska gå. Då övar han balansen mer samtidigt som han känner att han får stöd från dig.

Har hört att det är bättre att de börjar gå efter 1 års ålder för då slår de sig inte lika mycket. Efter 1 år har de utvecklat tekniken att ta emot sig när de ramlar.

Svar på tråden Bebis 1 år, konstigt att han inte går ännu??