• Tvillingar11

Smärta efter ägglossning fram till mens

Hej!

Jag har pcos och stimulerar med hormoner fram ägglossning. Jag har märkt nu senaste gångerna att jag får väldigt ont efter ägglossning och fram till mens, speciellt under morgonen och vid toalettbesök på morgonen. Jag får krampliknande värk i nedre delen av magen och måste sitta dubbelvikt innan det försvinner efter några minuter. Jag kallsvettas och får riktigt ont.

Min gyn säger att det beror på att man vid ägglossning får en liten blödning som sprider sin i buken och orsakar besvär och värk. Men detta sker endast första toalettbesöket på morgonen.

Sen när mensen kommer övergår det till mensvärk och kommer tillbaka efter nästa ägglossning.

Är det någon som känner igen sig och stämmer det där med blod i bukhålan som kan orsaka värk liknande mensvärk.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Smärta efter ägglossning fram till mens
  • this is it

har aldrig hört talas om att blödningen sprider sig, den brukar väl komma ut? Har också pco...

• ViSkaBliTre

Jag har haft det så, så länge som jag har haft mens! Har inte PCO. Vi gör visserligen ivf nu men det beror på manlig faktor.
    Jag har alltid haft som du beskriver och jag passade på att fråga läkaren på kliniken. Hon menar på precis som du säger att när äl sker så spricker äggblåsan och vätskan som finns i blåsan kommer ut och kan orsaka smärta. Beroende på om man har mycket eller lite vätska och hur känslig man är för vätskan så gör det olika ont.
    Hon menade att det inte var någon som helst fara! Man är inte mer eller mindre fertil. Däremot så spelade det roll när jag skulle göra ivf, vilken metod de skulle använda, då det fanns en förhöjd risk för överstimulering.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • jojjo01

Jätteskönt att läsa att någon mer har ömmande mage mellan äl o mens. Skönt att höra att inget är tokigt.

Svar på tråden Smärta efter ägglossning fram till mens