• KattenNilsson

Är det "fel" att amma till sömns?

Jag är mamma till en tjej på snart 3,5 månader. Hon är verkar glad och nöjd med livet och jag trivs som fisken i vattnet med att vara mamma och ta hand om henne om dagarna.

Tyvärr har jag fått för mig att det skulle vara fel att amma till sömns, att det kan skapa problem långt upp i förskoleåldern om hon vant sig vid detta. Och detta stressar mig ibland. Fast oftast då går jag på min magkänsla och låter det vara som det är nu. Att vid 20-21 varje kväll så lägger vi oss tillsammans och ammar samtidigt som jag sjunger samma vaggvisor för henne. Hon somnar oftast på en gång och jag kan om jag orkar smyga iväg efter ett litet tag. Sedan sover hon bredbvid mig till 07.08 med två-ter matpauser (knappt vaken) under natten.

Jag har liksom antagit att detta kommer att lösa sig med tiden... men hur vet jag inte.

Är detta fel?
    Kan det skapa problem längre fram?
    Ni som ammat till sömns hur har ni gjort när ni inte ammar längre för att få barnet att somna?

• Svar på tråden Är det "fel" att amma till sömns?
  • Kya

nej kör på det som funkar! somnar barnet vid amning så är det bara bra för er, att barnet är lättsövt. det är inga problem med att sluta med det sen, när amningen slutar. När jag slutade amma barnen så använde jag vällingflaska istället, och höll barnen på samma sätt. Jag söver fortfarande lillan på det sättet. den äldre har jag succesivt vant vid att somna själv, steg för steg. och det är inga problem.

som sagt, gör det inte krångligare för dig själv än nödvändigt. funkar det att amma till sömns, kör på det!

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • nevadita

kan bara tala fritt från hjärtat;
    nej det är inte fel!!!!!

Det ordnar sig med tiden!!! "finns inga tonåringar som ammas till sömns"

min lillatjej är 9 månader nu, ibland ammas hon till sömns, ibland inte....

Njut av din lilla, snart är hon stor

Kram!

..?:*¨¨*:?...Krumelura...?:*¨¨*:?..
  • tandra

Jag tycker inte att det är fel att amma till sömns, jag ammade själv vår dotter till sömns tills hon var ca 4.5 månader men slutade med det då jag ville att sambon skulle kunna ta läggningen också. Vi ger flaska istället, inte det bästa alternativet kanske men det får man ta sen.

• Southern Belle

Det är absolut inget fel! Din dotter somnar vid bröstet för hon är trygg där! Att ge henne all den trygghet hon behöver är det absolut bästa du kan göra! Man kan aldrig, aldrig, aldrig skämma bort ett barn på det viset!

Fortsätt att gå efter din magkänsla! Den säger dig vad som är det rätta!

• Miia78

Kan bara instämma med föregående talare. Allt ordnar sig med tiden, mysigt att kunna somna så också tycker jag.
    Amma på bara :) den tiden med lilltjejen kommer inte tillbaka.

• hippiegirl

Min lilla åt ofta, korta stunder dock men ofta. På natten orkade jag inte lyfta över henne till hennes säng efter varje amning, och jag fick mer sömn också...jag la henne vid bröstet hon åt vi somnade...jag vaknade till när hon släppte bröstet och la henne til rätta brevid mig. Kände ibland också den där stressen över de problem som kanske skulle bli!

Men jag behövde inte oroa mig, när det var dags att dra ner på amningen och till slut helt sluta så bärjade jag med välling till natten. Hon hade en "avvänjningsperiod" på ca 2 veckor. Hon blev mätt på vällingen så hon vaknade mindre och det funkade med att ge henne napp om/när hon vaknade.

Lycklig mamma till Leah - 090619
  • Begga

Att du just sjunger för henne när hon håller på att somna ger henne andra associationer (skriver jag det rätt nu? hehe) än bara ammningen.  Då kan du använda det längre fram när och om du vill lära henne somna "själv".  Även om bröstet är borta finns sången, mammas röst mm så att hon känner sig trygg där hon ligger.

Lita alltid på magkänslan ;)

• KattenNilsson

Tack för alla fina svar.

Nu tänker jag sluta oroa mig och njuta av den här tiden istället.

Det är ju bara det att det ibland är svårt att inte lyssna på vad andra säger är rätt och fel och hur man "borde" göra...

Tandra, kan du förklara hur ni gjorde? Bestämde ni er bara för att sambon fick testa en kväll och sen flöt det på eller?

Problemet hos oss är att hon inte blir lugn av att vara hos sin pappa, där vill hon mest leka.. (hans eget fel Flört)

• Cillisen

Du gör som du själv vill men jag personligen tror att det är bra att barn kan lära sig att somna av sig själva och bli trygga i det (inte sagt att barn som ammas inte är trygga). Jag ammar min snart 6 månader bebis men innan han somnar lägger jag honom i sin säng så han får somna där. Min svägerska slutade amma sitt barn nu som är 1.5 år. Hon hade jättesvårt att vänja av henne vid bröstet och få henne att somna utan det. Det tar de ca 1 timme varje kväll av och dag att få henne att somna utan bröstet. Men sen tror jag oxå att det beror på hur bestämd man är som förälder oxå när man ska avvänja dem.
    Lycka till och oavsett njut av tiden och myset med bebisen. Tiden kommer ju inte igen, tyvärr.

• Makadam
    KattenNilsson skrev 2010-09-20 11:35:13 följande:
    Tack för alla fina svar.

Nu tänker jag sluta oroa mig och njuta av den här tiden istället.

Det är ju bara det att det ibland är svårt att inte lyssna på vad andra säger är rätt och fel och hur man "borde" göra...

Tandra, kan du förklara hur ni gjorde? Bestämde ni er bara för att sambon fick testa en kväll och sen flöt det på eller?

Problemet hos oss är att hon inte blir lugn av att vara hos sin pappa, där vill hon mest leka.. (hans eget fel Flört)
    Amma på! :)
    Det är inte fel.
Svar på tråden Är det "fel" att amma till sömns?