• Sara Holmén

tygblöjor

Jag och sambon väntar just nu vårat första barn.
    Vi har funderat på att använda oss av tygblöjor för att komma undan lite billigare, och även för att skona miljön.

Jag har försökt att hitta information om hur man gör med dessa. Vilket märke som är bäst, vad det kostar, och vad man behöver.

Nu hoppas jag att några här inne har lite information och råd om detta.

2 oktober
  • Svar på tråden tygblöjor
  • Llimen

jag sitter i samma sits och har till slut kommit fram till att köpa några stycken blöjbyxor och till dem vikblöjor. För mig kändes det som en stor fördel att vikblöjorna torkar litefortare då jag INTE vill torktumla utan låte dem lufttorka. Köper dock bara några stycken till att börja med för att testa så att det fungerar eftersom det är en relativt stor investering i starten. (jag har köpt från www.imsevimse.se)

Tipsar också om www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html (tygblöjetråden) där finns massor med tips från erfarna användare!

• Sara Holmén
    Llimen skrev 2010-09-20 11:24:12 följande:
    jag sitter i samma sits och har till slut kommit fram till att köpa några stycken blöjbyxor och till dem vikblöjor. För mig kändes det som en stor fördel att vikblöjorna torkar litefortare då jag INTE vill torktumla utan låte dem lufttorka. Köper dock bara några stycken till att börja med för att testa så att det fungerar eftersom det är en relativt stor investering i starten. (jag har köpt från www.imsevimse.se)

Tipsar också om www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html (tygblöjetråden) där finns massor med tips från erfarna användare!
    Jag kommer inte heller att tumla,  inte så ofta iallafall... 

Jag har kikat i den tråden, men blir mest ännu mer förvirrad... den är superlång och många inlägg handlar inte alls om "tygisar"....
    2 oktober
  • Jensi

På denna sida finns en hel del information om olika typer av tygblöjor
    http://www.pinkgreen.se/omblojor.html

Vi testade vikblöjor från Imse Vimse till vår lilla dotter, men hon är så liten (vägde då ca 3 kg) och vi tyckte att det blev så mycket tyg till en sån liten rumpa det blev bara en stor knöl. Så vi gav upp detta så länge och köpte den dyrare varianten med allt-i-ett-blöja. Men lär man sig få till vikblöjan är det nog bra och billigast. Dessutom torkar de snabbt.
     Vi kör nu på GroVia som vi köpt från Funky monkey pants
    http://www.funkymonkeypants.com/grovia.html
    Vi tycker att dessa funkar bra och bra att blöjan kan göras om till flera olika storlekar. Det tar ca 1 dygn när de hängtorkar så det är lite längre tid än vikblöjorna. 
    Bra att  veta är att tygblöjor är befriade från moms i England varför de ofta kan vara rätt billiga att beställa därifrån. 

Svar på tråden tygblöjor