• DollyD

Svart klänning på bröllop?

Ska på bröllop i mitten av oktober, och har letat klänning heeela sommaren. Antingen är de för "somriga" eller så är de svarta.
    Jag har nu hittat en svart  enkel klänning som är superfin och i lagom prisklass (vill inte köpa någon dyr då jag försöker gå ner i vikt efter bebis). Kan man ha en svart klänning om man piffar till den med ett par färgade strumpor (alternativt hudfärgade strumpor och färgade skor, ev. färg på smycken och väska.. och färgad bolero eller jacka?

Tack!

• Svar på tråden Svart klänning på bröllop?
  • helene306

Enligt etikett ska man inet ha svart för det är sorgens färg men jag tycker att om man är osäker kan man höra med brudparet och se vad de anser. Annars tycker jag helt klart man kan ha en svart klänning med en färglad kofta, bälte, scarf, skor, strumpor osv som du skriver.
    Min syster hade helsvart klänning på vårt bröllop och det störde jag mig inte alls på. Hon frågade för säkerhets skull innan.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Bedan

Ja man kan ha svart klänning om 1/3 av klädseln är i en annan gladare färg. Men det är kanske bäst att höra med bruden vad hon tycker, hon kanske inte har koll på etiketten och tar illa upp.

• DollyD

Jag har frågat, och först sa hon nej till helsvart.. men ångrade sig när jag "knorrade" lite om att jag helst inte vill köpa en klänning jag inte kan tänka mig ha i annat sammanhang.
    Hon har sagt flera gånger att det är helt okej om jag bryter av med lite färg, men hennes första svar har etsat sig fast i mitt huvud.

• Bedan

Jag hade svart klänning med ljusrosa detaljer till min systers bröllop. Hon knorrade också först, men eftersom jag inte hittade en klänning i färg jag ville lägga ens 2 kronor på fick det bli en svart. Antingen det eller att låna kläder av morsan :D

• DollyD

Till råga har de sagt till brudgummens mor att inte hon fick ha svart på sig. Kan ju tycka att man förknippar svart klädsel på äldre mer med sorg, än när någon yngre har det. Kan även tänka mig att hon tänkte vara helsvart....

• DollyD
    Bedan skrev 2010-09-20 10:56:48 följande:
    Jag hade svart klänning med ljusrosa detaljer till min systers bröllop. Hon knorrade också först, men eftersom jag inte hittade en klänning i färg jag ville lägga ens 2 kronor på fick det bli en svart. Antingen det eller att låna kläder av morsan :D
    Vad skönt att höra! Nu blir det den svarta, så får jag helt enkelt piffa upp den med lite färgade detaljer =)
  • mm m

Ja det tycker jag att du kan ha, sen har hon ju sagt det också. Men som du tänkt göra piffa till med någon annan färg

• helene306
    DollyD skrev 2010-09-20 10:57:57 följande:
    Vad skönt att höra! Nu blir det den svarta, så får jag helt enkelt piffa upp den med lite färgade detaljer =)
    Tycker du gör rätt! Kläder till/på bröllop ska inte enbart användas en enda gång utan kunna ha til andra fester och en svart klänning är mycket användbar.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • JA77

Nej, det är opassande. Varför inte en somrig klänning? Vad är det för klädkod?

• Happyness

Allt beror på klädkod. Och vilken tid bröllopet är på. Är det på em är det ju lugnt. (Om det inte är högtidsklädsel) för då får man vara coctailklädd. Dock kanske du inte ska komma helt i svart. :)
    Men mixa in ngn annan färg, kanske ngn ljusare då... (Inte orange, röd, cerise osv) så tror jag att det är luuuuugnt!

• JA77
    Happyness skrev 2010-09-20 17:14:31 följande:

Allt beror på klädkod. Och vilken tid bröllopet är på. Är det på em är det ju lugnt. (Om det inte är högtidsklädsel) för då får man vara coctailklädd. Dock kanske du inte ska komma helt i svart. :)
    Men mixa in ngn annan färg, kanske ngn ljusare då... (Inte orange, röd, cerise osv) så tror jag att det är luuuuugnt!

Röd, cerise och orange är ju jättebra färger att bryta med! Alla klädkoder påbjuder inte "coctailklänning"; det är mer nivå Mörk kostym eller Smoking.
  • Happyness
    JA77 skrev 2010-09-20 17:25:24 följande:
    Röd, cerise och orange är ju jättebra färger att bryta med! Alla klädkoder påbjuder inte "coctailklänning"; det är mer nivå Mörk kostym eller Smoking.
    Just därför jag frågade om klädkod? Men svart och cerise på ett fm bröllop? Nej du.
  • JA77
    Happyness skrev 2010-09-20 17:29:46 följande:
    Just därför jag frågade om klädkod? Men svart och cerise på ett fm bröllop? Nej du.
    Som du ser avråder jag från svart över huvud taget. Oavsett tid för bröllopet, så spelar färgen ingen roll, snarare klädkoden!

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan?kategori=Snabbguider
  • Isfjord

Är ingen expert på festkläder, men förr var Svenska brudklänningar ofta svarta.

• DollyD

Bröllopet börjat kl. 14 och det står "kavaj" som klädsel. Vad det gäller somriga klänningar mitten av oktober så får jag nog säga nej. Lite för mycket blommor för min smak...
    Tycker nog också man kan ha starka färger till den "lilla svarta", men det är kanske för att det är mer jag. Har en mellangrå kortärmad figursydd kavaj som jag ska ha till, och sen ska jag ha ett knallgrönt kort halsband med ett stort kvadratiskt hänge med matchande armand. Kände mig "lagom" fin i det, och det kändes inte alls dystert!

• Noom

Jag hade inte haft en svart klänning.

Jag var på bröllop för 2 veckor sedan och hittade en jätte fin klänning på asos.com som var mörkblå.

Dom har kanonfina klänningar där och är inte farligt dyra!

• Martina1

Ja, klart du kan ha svart om du dessutom fått ok från din vän. Om du bryter av så är det helt ok. Förr i tiden hade bruden ofta svart klänning. På min farmors bröllopskort så har hon en svart klänning på sig med vit bukett till. Det var hennes finklänning som hon hade då och på begravningar också.

Svar på tråden Svart klänning på bröllop?