Anonym (bonusmamma) skrev 2010-09-20 13:08:26 följande:
Tack, sju små apor. Jag ska försöka tänka mer på hennes behov. Det är såklart sant, men jag tänker på att är svårt eftersom hon inte säger något om dem.
Ibland kan hon blåsa upp saker till något jättestort som egentligen är en petitess. Ex att hon inte har lika mycket "Hello Kitty" kläder här som hos mamma.
Jag är bara rädd att det är något som vi lätt hade kunnat avhjälpa så att hon ville bo här. Sedan tänker jag att jag som bonusmamma kanske är skyldig, man läser så mycket sådan här på FL.
Och som jag sagt tidigare, tänk om hon sedan tycker att vi svek henne. Min sambo tycker tex att hans pappa svek honom när hans föräldrar separerade och han bara fick bo hos mamma.
Vad hade ni gjort. Hade hon fått bo på heltid hos mamma tills hon själv vill hit?
Eller som jag föreslog lovan. Att hon bor 5 dagar här och 9 dagar hos mamma?
Eller kanske något helt annat?
Tänkte att jag ska hämta henne tidigt idag (och lillasyster också, för det måste jag) och åka till ikea och fixa lite saker till hennes rum. Hoppas att jag kan prata lite med henne då. Vad tror ni om det?
Personligen tror jag inte att du idag ska sätta så stort hopp till att hon uttalar behovet om att välja bort er, kanske när hon blir större.
Det där med petitesser tror jag dels är ålder dels en konsekvens av vv. Det är jobbigt att flytta och då tror jag att det är enkelt att den där grunkan eller pinalen
blir hela världen för henne. Sen att du tycker att det är en petitess är en helt annan sak. Men saker är en "ofarlig" sak att hänga upp sig på. Det är mer ok att sakna saker än den andra föräldern därför att man inte behöver såra någon och inte få dåligt samvete.
Däremot tror jag inte på att allt sådant ska undanröjas utan, tyvärr det är en konsekvens och de måste lära sig att hantera det. För om det inte är Legot, kittyn eller hamstern så är det något annat.
Här har det varit oerhört varierat men grunden har varit vv hela tiden. Ett barn har bott här varannan helg och på heltid hos pappan i kanske ett halvår. De har gått helt omlott pga ständigt j*a krig syskon emellan (rekommenderas inte då ni aldrig är barnlediga) Egentligen har vi testat alla varianter du kan tänka dig.
Några förfasar sig säkert och menar på avsaknad av rutiner men vi har bestämt gemensamt ett schema och kört på det minst 3-4 månader. Den korta perioden har räckt för att råda bot på extra mycket behov av mamma eller pappa sedan har de börjat sakna syskon, oss osv.
Eg tycker inte jag att det är märkligare än att de behövt "semester" från varandra. Som vv-förälder har man förutsättningarna för att kunna ge sitt barn det, en
stor fördel anser jag och den ska man utnyttja utan dåligt samvete eller moralpekpinnar i bakhuvudet.
Visst det finns en risk att hon känner sig sviken och bortvald trots att det är hennes val. Huvudsaken är att prata öppet, förbehållslöst och totalt fritt från era förväntningar (och sårade känslor). Känner hon så kan ni justera tillbaka och konstatera att detta inte heller var lyckat. Det tror jag är en bättre grogrund för att känna sig o-sviken än att ni kör på ett visst schema bara för att "det ska vara så".