• ellen72

behöver argument för tygblöjor på förskola

Vår 2-årige son har just börjat på dagis och han har använt tygblöjor hela tiden. tyvärr har vi hamnat på en förskola där personalen både är misstänksam och negativt inställd. T.om förskolechefen har lagt sig i och vill hävda på saker som hygien etc. HJÄLP! Hur har ni andra gjort. hur mottogs tygblöjor på erat dagis. Vill verkligen inte börja använda pappersblöjjor.

• Svar på tråden behöver argument för tygblöjor på förskola
  • helenvaupptaget

Miljön. Man skapar 1 ton blöjor per unge som har blöja!

• Smilla75
    ellen72 skrev 2010-09-20 12:55:00 följande:
    Vår 2-årige son har just börjat på dagis och han har använt tygblöjor hela tiden. tyvärr har vi hamnat på en förskola där personalen både är misstänksam och negativt inställd. T.om förskolechefen har lagt sig i och vill hävda på saker som hygien etc. HJÄLP! Hur har ni andra gjort. hur mottogs tygblöjor på erat dagis. Vill verkligen inte börja använda pappersblöjjor.
    Tror faktiskt inte tygblöjor används på någon förskola i hela Sverige, rätta mig om jag har fel. Det ska gå fort att byta blöja, gamla blöjor kan inte ligga i blöt osv. Du får nog acceptera att det går åt några engångsblöjor om dagen om du vill ha ditt barn i förskola.
  • 7 små apor

Det är ju ok med tygblöjor på 1-2 eller kanske tom3 barn men 25?
    Hur tänker du TS att dagis ska hantera det?

• JS1983

På mina barns förskola har de bara tygblöjor till alla barn. Vi fick betala 2 blöjbyxor när de började och sen finns det vikblöjor där som de bara lägger i en hink när de byter. Sen antar jag att de tvättar och viker dem varje kväll så det alltid finns nya rena. Vill man ha pappersblöja på barnet så får man byta själv när man hämtar.

Men de borde väl bara kunna lägga era i en påse och knyta till när de byter? Och att ni lägger färdigvikta (eller vad ni nu använder för variant) så allt är klart, så blir det inte så mkt extra jobb eller?!

• Ettantian

Nu skriver jag i tråden av ren nyfikenhet, jag är inte alls insatt i tygblöjor och känner ingen som använt det, dock är jag imponerad av alla som är så miljösnälla :)

Det jag undrar är hur man lättast gör om barnet bajsat? jag menar man kan väl knappast tvätta en blöja med bajs i tvättmaskinen? Och på tal om tvättmaskinen blir det inte en massa tvättande?

Som sagt detta är av ren nyfikenhet, jag har inte stängt några dörrar för tygblöjor hos oss jag har bara inte orkat sätta mig in i det.

• JS1983
    Ettantian skrev 2010-09-26 16:23:14 följande:
    Nu skriver jag i tråden av ren nyfikenhet, jag är inte alls insatt i tygblöjor och känner ingen som använt det, dock är jag imponerad av alla som är så miljösnälla :) Det jag undrar är hur man lättast gör om barnet bajsat? jag menar man kan väl knappast tvätta en blöja med bajs i tvättmaskinen? Och på tal om tvättmaskinen blir det inte en massa tvättande?Som sagt detta är av ren nyfikenhet, jag har inte stängt några dörrar för tygblöjor hos oss jag har bara inte orkat sätta mig in i det.

Vi har rispapper i och dottern bajsar ganska hårt, så jag bara lyfter bort pappret med bajset på och spolar ner det. Jättesmidigt och man slipper bajsluktande blöjor i skräpet.
    Vet dock inte hur det blir om hon skulle vara lös i magen eller hur det är med "amningsbajs" (vi började med tygblöjor när hon var 8mån)
  • Kinne79
    JS1983 skrev 2010-09-27 20:10:16 följande:
    Vi har rispapper i och dottern bajsar ganska hårt, så jag bara lyfter bort pappret med bajset på och spolar ner det. Jättesmidigt och man slipper bajsluktande blöjor i skräpet.
    Vet dock inte hur det blir om hon skulle vara lös i magen eller hur det är med "amningsbajs" (vi började med tygblöjor när hon var 8mån)
    Vart köper man rispapper?
  • Barbabok

Vi fick igenom tygisar då vi har en sorts pocketblöja och då vi visade hur enkelt det var gick dom med på det. Vi gör så att de stoppar alla använda blöjor i en plastpåse, fast bajs tömmer de i toa, löst bajs får skickas med hem och vi tar rätt på det själva. Bytet går ju lika snabbt med tygisar som vanliga plastblöjor, våra har tryckknappar. Enda som skiljer de åt är att de töms på fast bajs, ner i påse ist. för sophink. Kanske vill de inte stå och vika, fråga om det är ok vid byte till enklare sort av tygisar. Hoppas det löser sig.

Le, och någon kanske ler tillbaka
Svar på tråden behöver argument för tygblöjor på förskola