• Anonym (UVIare)

jag får UVI efter varje samlag. vad kan jag göra?

Jag har väldigt lite tid över till ett förhållande, en kille jag känt i flera år har samma problem. vi gillar varandra och har kul i varandras sällskap. men ingen av oss har tiden att ha ett förhållande. däremot ses vi till och från och har sex.

Jag har efter varje gång vi ar setts åkt på UVI! han är renlig av sig, nästan tvångsmässigt renlig. jag själv sköter min hygien och använder speciella tvålar i underlivet just för att slippa infektioner svamp osv. Min läkare sa i dag åt mig att jag måste ta upp diskutionen med killen och att han måste sköta sin hygien ännu bättre, för nu hade det vandrat rätt upp till njurarna.

Men det känns rät tjobbigt, ska jag ge ham mer komplex för sin hygien så han skrubbar sönder sig? eller vad är grejen? och det kan väl inte vara så att han är den ända boven i dramat? nåt måste väl jag själv kunna göra att undvika UVI. eller kommer UVI enbart från att mannen inte är ren mellan benen?

• Svar på tråden jag får UVI efter varje samlag. vad kan jag göra?
  • Lambi87

Går du och kissar och spolar dig efter sex? Det är jätteviktigt!
    Om jag missar att kissa så kan jag få UVI.
    Med en tidigare partner fick jag ofta UVI, men inte med min nuvarande partner så jag tror det kan ha med personens egna bakterier att göra oxå, inte bara med hygienen?!

• Lambi87
    Lambi87 skrev 2010-09-20 14:01:32 följande:
    Går du och kissar och spolar dig efter sex? Det är jätteviktigt!
    Om jag missar att kissa så kan jag få UVI.
    Med en tidigare partner fick jag ofta UVI, men inte med min nuvarande partner så jag tror det kan ha med personens egna bakterier att göra oxå, inte bara med hygienen?!
    Alltså, spolar med vatten! Du ska helst undvika tvål, isf ska du använda parfymfri Lactacyd...
  • Anonym

Jag har också väldigt lätt att få UVI, så efter varje sex så fick jag helt enekelt gå och kissa.. och det hjälpte verkligen för mig.

• Anonym (Annan UVIare)

1. Sluta använda tvålar i underlivet. Det räcker med vatten, möjligtvis kan du ta lite vegetabilisk olja att tvätta med.

2. Kissa alltid direkt efter samlag.

3. Drick mycket och sura drycker när du vet att risken för UVI är stor. Att du dricker mycket gör att du kissar ofta - då hinner bakterierna inte växa till. Sura drycker gör att det blir en sur miljö för bakterierna och då trivs de sämre.

4. Se till att han är ren om händerna, så han inte för med några bakterier vid petting.

• enlitenbitkaka

Jag har samma problem. Har inget med hygienen att göra.

När ni har sex kommer det in bakterier i urinröret vilket skapar UVI. Enkelt löst med att gå upp DIREKT och kissa. Inte ligga kvar 20min, inte ligga kvar ens 5min. Upp direkt och kissa!

• Lambi87
    Anonym (Annan UVIare) skrev 2010-09-20 14:04:07 följande:
    1. Sluta använda tvålar i underlivet. Det räcker med vatten, möjligtvis kan du ta lite vegetabilisk olja att tvätta med.

2. Kissa alltid direkt efter samlag.

3. Drick mycket och sura drycker när du vet att risken för UVI är stor. Att du dricker mycket gör att du kissar ofta - då hinner bakterierna inte växa till. Sura drycker gör att det blir en sur miljö för bakterierna och då trivs de sämre.

4. Se till att han är ren om händerna, så han inte för med några bakterier vid petting.
    Tranbärsdryck och lingondricka är mycket godare än citron och lime tycker jag.
    Tranbär finns det en stor 2 L förpackning som är lila och rosa som funkar bra! :)
  • Anonym

Jag hade också en period när jag hade uvi hela tiden.
    Jag började att kissa efter varje samlag, duschade också. Sedan kan du ju säga till honom att han ska duscha snoppen innan ni har sex alt att ni gemensamt tar en dusch innan och kör lite förspel i duschen, om det känns mindre jobbigt.
    Sedan rekommenderar jag att du köper tranbärskapslar eller tranbärsjuice och äter dagligen i en period. Man ska äta dom även när man inte har uvi i förebyggande syfte. De finns att få tag i på hälsokoster. Köp de starkaste!

• Anonym (UVIare)

kissar och sköljer av mig gör jag alltid! samma sak dricker mycket och det gör jag varjedag, vatten, tranbärs juice, citron lime juice. t.om citron te bara för att

men ska absolut lugna ner mig med tvålandet!

• Anonym (Annan UVIare)
    Lambi87 skrev 2010-09-20 14:06:24 följande:
    Tranbärsdryck och lingondricka är mycket godare än citron och lime tycker jag.
    Tranbär finns det en stor 2 L förpackning som är lila och rosa som funkar bra! :)
    Ja, men de innehåller väldigt mycket socker.
  • Anonym
    Anonym (UVIare) skrev 2010-09-20 14:10:28 följande:
    kissar och sköljer av mig gör jag alltid! samma sak dricker mycket och det gör jag varjedag, vatten, tranbärs juice, citron lime juice. t.om citron te bara för att

men ska absolut lugna ner mig med tvålandet!
    Ta och köp kapslar! Det borde göra susen i musen (kissblåsan).
Svar på tråden jag får UVI efter varje samlag. vad kan jag göra?