• Ninni76

    6 liter vatten

    En kluring, någon som fixar den?

    Du ska hämta precis 6 liter vatten i hinken som rymmer 9 liter.
    Till din hjälp har du bara den mindre hinken som rymmer 4 liter.
    Ingen av hinkarna är graderade så du måste hälla vatten fram och tillbaka mellan hinkarna.
    Hur gör du?

    Lycka till!

  • Svar på tråden 6 liter vatten
  • Red76

    Uhm? Jag fyller 4 litershinken till hälften och häller över till den stora 3 gånger? Haha jag har säkert missförstått frågan

  • Ninni76

    Jag kan den inte heller riktigt......fick ledtråden att behålla 1 liter i den lilla hinken och använd som 3 liters hink.....Men då häller man ju inte fram o. tillbaka:)

  • 7 små apor

    Jag vill inte verka tokparanoid, bara lite lagom.
    Är det din läxa eller något?

    Jo, jag vet hur man kan göra för att mäta upp exakt 6 L.

  • Planon

    1. Fyll 9 litershinken. 2.häll över vatten tills 4 hinken blir full. Kasta bort och upprepa. 3. Kvar är en liter i 9 litershinken. 4.häll över den litern i 4:an. 5. Fyll hela 9:an. Då har du totalt 10 liter.5. Häll över 3 liter i 4:an och du har kvar 6 liter i 9 litarn.

  • Red76
    Planon skrev 2010-09-20 16:39:49 följande:
    1. Fyll 9 litershinken. 2.häll över vatten tills 4 hinken blir full. Kasta bort och upprepa. 3. Kvar är en liter i 9 litershinken. 4.häll över den litern i 4:an. 5. Fyll hela 9:an. Då har du totalt 10 liter.5. Häll över 3 liter i 4:an och du har kvar 6 liter i 9 litarn.
    Den lät bättre än min Glad 
  • Ninni76
    Planon skrev 2010-09-20 16:39:49 följande:
    1. Fyll 9 litershinken. 2.häll över vatten tills 4 hinken blir full. Kasta bort och upprepa. 3. Kvar är en liter i 9 litershinken. 4.häll över den litern i 4:an. 5. Fyll hela 9:an. Då har du totalt 10 liter.5. Häll över 3 liter i 4:an och du har kvar 6 liter i 9 litarn.
    Fy vad smart du e :)......JAg fastnade vid punkt 5......tack för hjälpen:)
  • Jigge

    Fyll den lilla hinken 1 gång och häll över, fyll den sedan till hälften och häll över.

Svar på tråden 6 liter vatten