• Anonym

Gravida och vegetarian

Hoppas på att kunna få några svar utan påhopp om mitt val av livsstil och matvanor.

Jag är vegetarian och i vecka 6 just nu. Allt är väldigt nytt och jag är osäker på det mesta. Pratade med en barnmorska idag men hon hade dålig koll på näringslära för vegetarianer. Vad bör man vara extra noga med att äta? Finns något man bör undvika?

Jag äter allsidig mat, mycket baljväxter, fullkorn och massor av färska grönsaker varje dag. Främst morötter, broccoli och purjo nu under hösten när det är säsong för sånt. Äter kikärter, röda linser eller kidneybönor varje dag, minst 100-150 gram. Jag brukar äta äpple eller banan till mellanmål.

Det som oroar mig är att jag inte äter så mycket mjölkprodukter. Tycker inte det är gott och blir svullen i magen om jag äter mycket. Mjölk klarar jag inte att dricka. Ost kan jag äta men jag har hellre någon god hemmagjord bönröra eller liknande på mackan. Fil och yoghurt kan gå, men inte de 5 dl som rekomenderas på livsmedelsverket.

Mitt val vegetarian kan jag inte äta, blir illamående av dem. Folsyra äter jag dagligen. B12 tror jag att jag får i mig nog av de animalier som jag äter, men funderar på att köpa en burk och äta då och då.

Jag har alltid haft bra järnvärden, så högt att en sjuksköterska inte trodde på att jag var vegetarian. Det oroar mig inte så mycket. Dessutom tas ju prover på det och det finns tabletter om det behövs. Kalcium är nog det jag funderar mest på om jag får nog av.

Det måste finnas fler vegetarianer på FL som är/varit gravida Vad äter ni? Har ni fått några bra råd av någon kunnig?

• Svar på tråden Gravida och vegetarian
  • Anonym

Jag är inte gravid - än - men jag hoppas på att bli snart. Dessutom är jag vegan.
    Jag har bestämt mig för att börja äta fisk om jag väntar barn, för säkerhets skull. Det känns lite äckligt men det är en uppoffring jag är villig att göra.

Blir du illamående av Mitt val oavsett hur du äter dem? Jag kan inte äta sånt på fastande mage eller med bara nåt litet. Men om jag tar dem tillsammans med en rejäl middag går det bra!

Ät spirulina och alger så får du i dig massor av mineraler! Spirulina är riktig supermat! Om du mixar ner lite frön och linföolja i din smoothie eller bönröra får du i dig mer omega 3.
    www.nyform.se/home/home_spirulina.htm

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-20 17:59:00 följande:
    Jag är inte gravid - än - men jag hoppas på att bli snart. Dessutom är jag vegan.
    Jag har bestämt mig för att börja äta fisk om jag väntar barn, för säkerhets skull. Det känns lite äckligt men det är en uppoffring jag är villig att göra.

Blir du illamående av Mitt val oavsett hur du äter dem? Jag kan inte äta sånt på fastande mage eller med bara nåt litet. Men om jag tar dem tillsammans med en rejäl middag går det bra!

Ät spirulina och alger så får du i dig massor av mineraler! Spirulina är riktig supermat! Om du mixar ner lite frön och linföolja i din smoothie eller bönröra får du i dig mer omega 3.
    Tack för svaret.

Jag kan omöjligt äta fisk. Det bara går inte. Jag har varit vegetarian/vegan i så många år att det inte känns som mat för mig, det ser äckligt ut och luktar äckligt. Jag antar att du har en aning om vad jag menar Ska tillägga att jag respekterar ditt beslut, jag är inte den missionerande typen av vegetarian.

Hur gör du för kalcium? Är inte det minsta orolig för det annars, men barnet behöver ju mycket kalcium.

Enligt slv ska man vara försiktig med alger, så vet inte om jag vågar äta spirulina? Linfrön och valnötter äter jag redan en del, så hoppas jag får i mig nog med omega-3.
  • Barbabok

Jag var vegan under min graviditet men är nu vegetarian, funkade alldeles utmärkt Åt för säkerhetens skull lite Kalcidon samt B12+folsyratablett. Har tyvärr ulcerös kolit och behöver äta extra kalk pga kortison men vaken värdena eller BM sa nåt negativt. Fick äta lite järn Duroferon mot andra halvan som så många andra gravida.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Anonym

Grönkål och oskalade sesamfrön innehåller mycket kalcium!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-20 18:12:32 följande:
    Grönkål och oskalade sesamfrön innehåller mycket kalcium!
    Aha, grönkål visste jag inte var en bra källa. Det ska jag köpa. Älskar grönkål men har inte ätit det på länge, perfekt ju!

Tack för alla tips! Det är guld värt. Kändes lite sådär att kunna mer än barnmorskan. Så ovanligt med vegetarianer är det ju inte.
  • Anonym

Jag är lakto-ovo och äter nästan som vanligt.
    Dricker inte vanlig mjölk utan sojamjölk men ost får jag i mig en del.

Jag har mest varit orolig för att inte få i mig tillräckligt med omega 3
    så jag har köpt såna här kapslar och äter.
    I vanliga fall äter jag inte såna och får kanske i mig för lite omega 3
    men det är inget jag någonsin känt av.

www.helapharma.se/se/kvinna-gravid/produkt/id/121

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-20 18:17:23 följande:
    Aha, grönkål visste jag inte var en bra källa. Det ska jag köpa. Älskar grönkål men har inte ätit det på länge, perfekt ju!

Tack för alla tips! Det är guld värt. Kändes lite sådär att kunna mer än barnmorskan. Så ovanligt med vegetarianer är det ju inte.
    Min barnmorska kunde ingenting. Hon frågade mig om jag hade koll och när jag svarade att jag hade det blev hon nöjd. Hon sa att hon inte såg någon anledning att ifrågasätta det och att hon ändå inte kunde något om vegetarisk kost alls.
  • Esmiso

spirulina är kanon samt tror jag ett extra tillskott av kalk är viktigt om du inte gillar mjölkprodukter!

grattis till graviditeten ! =)

• Anonym
    Esmiso skrev 2010-09-20 18:19:24 följande:
    spirulina är kanon samt tror jag ett extra tillskott av kalk är viktigt om du inte gillar mjölkprodukter!

grattis till graviditeten ! =)
    Kan man äta spirulina som gravid? Man ska ju undvika alger läste jag.

Tack för grattis
  • Alaioa

jag åt mitt val vegetarian, flosyra och kalciumtabletter och det funkade fint under min graviditet.
    Åt inte heller fisk eller drack speciellt mycket mjölk (avskyr fil, yogurt etc) och jag fick en väldigt fin och frisk liten pojke.
    Jag åt mycket linser, bönor och kikärtor samt spenat och järn-rika grönsaker och behövde aldrig äta extra järntillskott.

Tror att de flesta vegetarianer/veganer är mer medvetna om sin kost och vad de behöver få i sig än "köttätarna" så de äter säkert bättre och risken för brist på nåt ämne är mindre.

ät som du brukar men ta kalk tillskott och folsyra och se till att få i dig mer järnrika grönsaker.

lycka till!

• Esmiso
    Anonym skrev 2010-09-20 18:22:47 följande:
    Kan man äta spirulina som gravid? Man ska ju undvika alger läste jag.

Tack för grattis
    jag åt spirulina tabletter vid min andra graviditet. Enligt min bm var det helt ok. Denna äter jag hemoplett. Jag är förvisso inte vegetarian, äter fisk, men inte rött kött.
  • Anonym

Jag är lakto-ovo-vegetarian och åt som vanligt under min graviditet. Fick äta extra järntabletter, Hemofer som inte har gelatin runt.
    Om man vill ha med Omega 3 så ät valnötter, rapsolja och sånt.
    Skulle inte klara äta fisk faktiskt heller...aldrig gillat det och går helt emot min filosofi. Men ut kom iaf en välskapt och fint gräddad liten tjej som är hur fin som helst och idag närmare 3 år. Hon äter samma kost som mig och växer och utvecklas precis som hon ska.
    Vi fick möjlighet att träffa dietist via BVC om vi ville och fick en del stenciler och lappar om kosten för barn som äter vegetariskt. Så jag tycker de var så hjälpsamma de kunde och hörde inget negativt från dem, helst inte som hon följt sin kurva jättebra!
    Däremot många i ens närhet har haft åsikter...men det är man ju rätt van vid sen innan. =/

• Anonym

Just det. Åt mitt val kvinna under graviteten med och drack en del blutsaft. =)

• Anonym

Hej är också vego, men äter ägg. Äter annars ytterst lite mjölkprodukter.
    Vid mina graviditeter har jag haft topp hb och det brukar vegetarianer ha, har de sagt till mig. :)

Men om du vill vara på den säkra sidan eller bunkra upp så extra så kan tipsa om ett vitamintillskott som finns på hälsokost, Mivi Total Plus, det är flytande som man blandar med juice.
    Sen om du behöver extra järn och B12 så är Blutsaft toppen!

Men annars så verkar du ha bra koll, det är bara du fortsätter äta nyttigt! Äter du ägg? Ät gärna groddar och rå vitkål varje dag.

Jag har fött 2 friska fina barn som i dag är i skolåldern och fortfarande vegetariner, de är starka, friska och sällan sjuka. Bra, medveten vegatarisk mat är ju hälsokost! Lycka till!

• rosenfink
    Anonym skrev 2010-09-20 17:59:00 följande:

Har bara läst TS och detta svar. Jag vill bara säga om ingen sagt det tidigare att det är viktigt att se upp med jod och selenhalterna under en graviditet. Mycket av dessa finns i alger så man får hålla lite koll på det där! Annars fint tips! :)
  • Susyloo

Ja det är inga problem att vara lakto-ovo vegetarian och gravid. Men det märkligaste har hänt mig. Jag har varit veg. i 15 år och vill nu plötsligt ha kött! Det är inte klokt! Började runt vecka 10 kanske, är nu i vecka 17 och har ätit korv, kyckling och älgstek. Mycket märkligt, men jag känner att det bara är att "go with the flow". Tror inte jag kommer äta några mångder med kött efter graviditeten. Men vill min bebis i magen ha kött så får den väl det då

• Eira78

Jag åt Apoteket kvinna och omega 3 kapslar (visserligen på fisk). Vill man inte äta fiskolja så finns det kapslar som heter Pure One som innehåller viktiga fettsyror som är gjorda av alger.

www.pureone.se/Hem.html 

• Bernermorsan

Är mitt val kombination av vitaminre och mineraler? Det finns vissa människor som inte kan äta denna kombination utan blir illamående. Jag åt förr vitamioneral och mådde jämt illa utan att veta varrför. Sedan läste jag detta och slutade genast med tabl och slutdade må illa.

Jag har ätit veg lakto ovo  under mina 2 graviditeter utan besvär. Fått Triobe och calcium utskrivet. Kalcium då jag inte kunde dricka mjölk under grav pga att det påverkade mitt blodsocker negativt. Är även diabetiker.

Svar på tråden Gravida och vegetarian