Gravida och vegetarian
Hoppas på att kunna få några svar utan påhopp om mitt val av livsstil och matvanor.
Jag är vegetarian och i vecka 6 just nu. Allt är väldigt nytt och jag är osäker på det mesta. Pratade med en barnmorska idag men hon hade dålig koll på näringslära för vegetarianer. Vad bör man vara extra noga med att äta? Finns något man bör undvika?
Jag äter allsidig mat, mycket baljväxter, fullkorn och massor av färska grönsaker varje dag. Främst morötter, broccoli och purjo nu under hösten när det är säsong för sånt. Äter kikärter, röda linser eller kidneybönor varje dag, minst 100-150 gram. Jag brukar äta äpple eller banan till mellanmål.
Det som oroar mig är att jag inte äter så mycket mjölkprodukter. Tycker inte det är gott och blir svullen i magen om jag äter mycket. Mjölk klarar jag inte att dricka. Ost kan jag äta men jag har hellre någon god hemmagjord bönröra eller liknande på mackan. Fil och yoghurt kan gå, men inte de 5 dl som rekomenderas på livsmedelsverket.
Mitt val vegetarian kan jag inte äta, blir illamående av dem. Folsyra äter jag dagligen. B12 tror jag att jag får i mig nog av de animalier som jag äter, men funderar på att köpa en burk och äta då och då.
Jag har alltid haft bra järnvärden, så högt att en sjuksköterska inte trodde på att jag var vegetarian. Det oroar mig inte så mycket. Dessutom tas ju prover på det och det finns tabletter om det behövs. Kalcium är nog det jag funderar mest på om jag får nog av.
Det måste finnas fler vegetarianer på FL som är/varit gravida Vad äter ni? Har ni fått några bra råd av någon kunnig?