• MIA SD

Överklaga en P-Bot! Hjälp!!

Har fått en P-Bot!
    Vill nu överklaga denna då jag anser hade de lappat mig  fel..
    Stod en P-plats som visade sig vara en lastzon. Detta visades dock bara om man kom från andra hållet..
    Kommer körande o ser P-platsen som var på vänster sida o jag kom ifrån höger, körde över vägen o parkerade..
    Behövs det inga skyltar ifrån höger då parkeringen var på vänster sida?!?!
    Hur gör jag nu när man överklagar?!?
    Skriver man ihop sin sida av saken eller skall man använda något färdigt formulär?!?!
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Överklaga en P-Bot! Hjälp!!
  • Kenneth b

Står det inte på p-boten hur man gör?

• mliten

Ifrån vem har du fått den? Stad ?

• Michisen

"Kommer körande o ser P-platsen som var på vänster sida o jag kom ifrån höger, körde över vägen o parkerade.."

Såg du inte skylten för att du stod med nosen mot körriktningen?

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • MariaT

Där jag kommer ifrån överklagar man hos polisen. Jag TROR inte att lastzoner skyltas i två riktningar utan det ligger nog på föraren att kontrollera skyltarna på den sidan av vägen man parkerar. Lycka till!

• fiamiaria

Då tror jag faktiskt inte det hjälper att överklaga om du nu stått med nosen MOT färdriktningen för det är förbjudet.....

• Anyah

Du överklagar skriftligt till den adressen som står på P-boten. Om det är kommunalt bolag som lappat dig måste du betala in trots att du har överklagat annars kan det gå vidare till inkasso.

• Michisen
    MariaT skrev 2010-09-20 19:52:10 följande:
    Där jag kommer ifrån överklagar man hos polisen. Jag TROR inte att lastzoner skyltas i två riktningar utan det ligger nog på föraren att kontrollera skyltarna på den sidan av vägen man parkerar. Lycka till!
    Man överklagar till den adress som ska finnas med på parkeringsboten - beroende på vem som utfärdat den. Är den utfärdad på kommunal mark så är det ofta så att överklagan lämnas in till polismyndighet, men det framgår av boten, eller ska i vart fall finnas anvisningar på den hur den ska överklagas.

Och nej, man är inte skyldig att skylta åt alla håll, man skyltar i färdriktningen och det är upp till den som parkerar att se efter så att det inte finns några skyltar som anger förbud av olika slag, det är ens skyldighet när man stannar/parkerar att se efter så att man inte gör det i strid mot gällande regler. Hade ingen skylt om lastzon funnits alls så hade det varit en felaktigt utfärdad bot, men att köra in från fel håll, (som det verkar röra sig om i TS) och bli arg för att skyltningen inte finns åt bägge hållen så att man missar att det är en lastzon man ställt sig i, det ger små utsikter för att en överklagan skulle gå igenom.
    Speciellt om det är så att TS parkerat med fronten av bilen mot färdriktningen, då är det inte bara lastzonsparkeringen som är felaktig, utan det är ett stannandeförbud som gäller vid parkering mot färdriktning.

Egentligen skulle jag vilja se hur parkeringsboten ser ut och vad den är utfärdad för och varifrån för att kunna svara helt korrekt på frågorna i TS, men generellt sett så kan man säga att har man ställt sig i en lastzon, vare sig det är medvetet eller omedvetet, så kan man inte skylla på att man inte sett skyltningen, eftersom man får ta och se sig omkring för att kolla så det inte finns några skyltar innan man går iväg från sitt fordon. Man har trots allt ett ansvar att parkera fordonet korrekt så att det inte står uppställt i strid mot lokala trafikföreskrifter etc.

"Enligt 7 § vägmärkesförordningen (1978:1001) skall vägmärken och tilläggstavlor sättas upp så att de blir väl synliga. Enligt paragrafens andra stycke skall vägmärken enligt huvudregeln placeras så att de är vända mot färdriktningen. Av 9 § VMF framgår vidare att en annan huvudregel är att vägmärken sätts upp vid högra kanten av vägen eller körbanan.
    En förutsättning för att felparkeringsavgift skall kunna utkrävas vid parkering i strid med lokala trafikföreskrifter är, enligt hovrättens mening, att skyltningen inte bara varit väl synlig utan att den också varit så tydlig att det inte rimligen kan uppstå missförstånd. Regelmässigt måste tydlig skyltning antas föreligga om denna är utförd i enlighet med de huvudregler som anges i vägmärkesförordningen. "

Så det som kan sägas är att TS visst kan överklaga, hävda att skyltningen inte varit tillfredsställande, men visar det sig att skyltningen varit korrekt utförd och att TS bort ha kunnat se skyltningen vid närmare inspektion så kommer överklagan inte att leda någonvart...
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
Svar på tråden Överklaga en P-Bot! Hjälp!!