• Anonym

Pojkvännen vill bli sambo, jag har inte berättat om mina prickar hos Kronofogden. Jag skäms! :-(

Vi har träffats sedan nyår och har nu varit tillsammans i lite mer än ett halvår. Och allt känns jätte bra! Killen min har tjatat länge om att jag ska flytta in med honom, i hans bostadsrätt som han köpte i början av sommaren. Men jag har inte velat flytta ihop förens nu. Men nu är det så att jag har prickar hos kronofogden och skulder, är det något som kommer påverka honom om vi skulle bli sambos? Eller törs jag flytta in tillsammans med honom?

Jag ska berätta för honom nu, har inte velat göra det tidigare eftersom jag inte visste hur seriöst det var mellan oss. Och så skäms jag för det hela...

Men jag betalar ju av skulderna själv, så det borde ju inte påverka honom tycker jag. Om det inte är så att kronofogden säger att jag inte får bo med någon? Jag vet inte hur det funkar...

Någon som har koll på hur det funkar? Eller har några tips och ge mig?
    Vad bör vi/jag tänka på innan?

• Svar på tråden Pojkvännen vill bli sambo, jag har inte berättat om mina prickar hos Kronofogden. Jag skäms! :-(
  • Anonym

Min sambo har massa skulder men jag blir inte drabbad av det på mina pengar men han har ju mindre att bidra med. Så han kommer ju inte bli drabbad så länge du betalar o det blir utmätning då kan dom ta hans saker..

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-20 20:21:31 följande:
    Min sambo har massa skulder men jag blir inte drabbad av det på mina pengar men han har ju mindre att bidra med. Så han kommer ju inte bli drabbad så länge du betalar o det blir utmätning då kan dom ta hans saker..
    Okej, så så länge dom inte gör en utmätning på mig så är det ingen fara för hans del att vara sambo med mig?
  • Anonym

Dom gör utmätning på min sambos lön så han har existensminemum att leva på..Som sag jag blir inte drabbad jag äger lägenheten o bilen. Så det blir ingen fara för din kille så länge du sköter dina betalningar

• Anonym (En som vet!)

Har också suttit där... Både jag och min pojkvän har suttit i det dära träsket!
    När jag och min pojkvän blev tillsammans var jag en VÄLDIGT skötsam liten flicka och han var lite av en "badguy" som redan då var hos kronofogden. Och vi flyttade ihop och det blev jobbigt då ALLA hans pengar gick till krono och vi levde som på min lön... Försökte söka soc bidrag men blev nekad och där började det.. Vi hamnade efter med hyran ENORMT och tillslut KRONOFOGDEN!
    Så där satt vi BÅDA med skulder! Jippi....
    Vi blev tillsammans 2005 och flyttade ihop rätt så snabbt...

Har nu betalat av min skuld hos kronofogden men då min skuld var som värst var jag uppe i enormt mycket pengar så mycke så dem ringde och undra om jag hade några prylar att sälja då sa jag bara att jag inte hade det utan allt var min sambos! Lixom tv, bil osv alla såna där dyra saker....

Så att du ligger hos kronofogden ska inte drabba han på nå sätt!! Dem kan inte börja plocka från hans pengar och ägodelar då det är DU som sitter i skiten....

Så se till att betala din skuld och bli av med kronofogden och inte hamna där igen.

Du ligger kvar i 3 år efter man betalat skulden färdigt.. Och under ALLA år man ligger hos kronofogden så kan man inte ta ett lån. Vissa sidor kan man inte beställa  från.. Vi var tvungen skriva det mesta på mina föräldrar då vi inte kunde ta nått själv varken jag eller sambon! Jobbigt både för mina föräldrar men även för oss osm satt oss i den skiten!

Nu till våren är jag ÄNTLIGEN fri och tänker ALDRIG mer hamna där hur fattigt det än blir så ska jag betala ALLA mina räkningar i tid!!!!

Men berätta för din sambo om din sits och jag hoppas han förstår!!! :)

Lycka TILL!!! :)

• Anonym (Lugn i backen)

Du behöver inte oroa dig för att någon utmätning kommer att ske när det gäller hans saker då kronofogden inte får röra något annat än det som står på ditt namn.

Samt när det gäller utmätning så sker det enbart när du inte kan betala enligt deras betalplan då kan du räkna med besök ;)

men även om du flyttar in hos honom när han bor i bostadsrätt så är det inte du som står på kontraktet/avtalet där av så behöver du inte oroa dig, eller han för den delen Tungan ute

Han borde väl inte ta så illa vid om du har skulder om detta skedde innan ni kände eller vart tillsammans. Jag personligen skulle inte ta illa vid.

MEN! för att säkerställa allt så kan du alltid ringa kronofogden o fråga angående inflyttning hos honom om detta påverkar när det kommer till en utmätning. Jag vågar dock säga med säkerhet att det är enbart dina ägodelar som berörs o inget annat.

PS. Lycka till

• Anonym (eko)

Om kronofogden ska mäta ut din lön så räknas även hans inkomster in i deras kalkyler.

Dvs de kan inte ta av hans lön och hans pengar, men de mäta ut din lön så du får väldigt lite pengar kvar och tvingas leva på hans pengar iallafall.

Så berätta för honom hur det ligger till och försök se till att det inte blir någon utmätning!

• Anonym

Har du en avbetlaningsplan eller har du löneutmäting? 
    Har du en löneutmätning så kommer dom att räkna om på båda era inkomster o dra mera från dig .

Gör dom en utmätning i hemmet så kommer dom att kräva kvitton o bevis på att han köpt det som finns av värde för sina pengar , typ från sitt bankort/kreditkort. Annars har dom rätt att ta om det inte går att bevisa om i är sambos.

Det bästa är ju om du berättar för han om detta o sen att ni kontaktar en jurist som kan tala om vad som gäller i detta läget.

Lycka till med erat samboboende . 

Svar på tråden Pojkvännen vill bli sambo, jag har inte berättat om mina prickar hos Kronofogden. Jag skäms! :-(