Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål
Vi har en dotter som nu är 5 månader, vi är båda svenskar men skulle vilja ge vårt barn ett stort försprång i livet. Vi vill att hon ska bli tvåspråkig, eller åtminstone förstå engelska utan problem.
Vi bor ju som sagt i Sverige och min fru pratar dålig engelska, så tanken är att jag i så fall ska prata engelska med vår dotter hela tiden i hemmet och min fru svenska.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta eller har hört talas om hur det skulle funka. Det är kanske svårt att bedöma hur bra jag pratar engelska, och det är väl här som min fundering kommer in. Har väldigt lätt för att förstå och skriva på engelska men det är som med de flesta andra att talet är det man har använt minst. Men jag tror att det kommer att komma med tiden och att jag får slipa på min engelska och lära mig mer och mer jag också. Det vi även kommer att göra är att se till att hon får se på engelska barnprogram och läsa engelska böcker.
Är öppen för alla åsikter, har jag något att förlora eller är det bara att köra på tro??