• micckke

Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål

Vi har en dotter som nu är 5 månader, vi är båda svenskar men skulle vilja ge vårt barn ett stort försprång i livet. Vi vill att hon ska bli tvåspråkig, eller åtminstone förstå engelska utan problem.

Vi bor ju som sagt i Sverige och min fru pratar dålig engelska, så tanken är att jag i så fall ska prata engelska med vår dotter hela tiden i hemmet och min fru svenska.

Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta eller har hört talas om hur det skulle funka. Det är kanske svårt att bedöma hur bra jag pratar engelska, och det är väl här som min fundering kommer in. Har väldigt lätt för att förstå och skriva på engelska men det är som med de flesta andra att talet är det man har använt minst. Men jag tror att det kommer att komma med tiden och att jag får slipa på min engelska och lära mig mer och mer jag också. Det vi även kommer att göra är att se till att hon får se på engelska barnprogram och läsa engelska böcker.

Är öppen för alla åsikter, har jag något att förlora eller är det bara att köra på tro??

• Svar på tråden Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål
  • Alaioa

vårt barn kommer vara 3-språkig eftersom jag är svensk, min man thai och vi pratar engelska med varandra.

En kompis till mig har också 3-språkiga barn, problemet är att de inte kan skilja på vilka ord som hör till vilket språk när de är små så de blandar lite hip som hap om de inte har specifika situationer där endast det ena språket pratas. Men det är inga som helst problem att lära dem flera språk som små.

Men ni kan ju alltid sätta er dotter i en engelsk eller internationell skola.

• Dixy

Kommer själv från en familj där våra barn kommer att bli trespråkiga (svenska, afrikaans och engelska), men skulle nog inte rekommendera det upplägget ni funderar på. Det jag hört är viktigt i att göra ett barn flerspråkigt är att man talar sitt modersmål med barnet för att det ska lära sig alla nyanser av språket, vilket jag antar att du inte har gällande engelskan.
       Så jag skulle nog rekommendera att ni väntar, och istället läser lite engelska böcker för henne när hon blir lite äldre (fyra, fem kanske)samt kanske även slänger in nå´t engelskt ord ibland när ni pratar - men efter att hon lärt sig prata ordentlig svenska så det inte blir för förvirrande.

• MamaPapa

Jag har också hört att man inte ska lära barn ett andra språk på det sättet som du föreslår, just därför att man inte kan språket på samma sätt som en infödd. Nyanser, uttal etc. Jag har bott över tio år i England , min man är svensk och naturligtvis har vår nu sjuåriga son blivit tvåspråkig. Nu är han så pass stor att han räytar min engelska! framförallt på uttal. Ibland är det så liten skillnad i uttalet att jag inte ens kan höra skillnad på hur han säger och hur jag säger - men han kan uppenbarligen höra det eftetsom han är uppväxt i engelsk miljö utanhör hemmet.

Så om jag tänker att om jag försökt lära honom engelska själv och han inte haft andra engelska intryck runt omkring sig så hade det ju kunnat bli lite knasigt......

• Protea

Jag har inte barn annu, vantar varat forsta i januari men jag planerar att varat barn kommer att bli tva eller tresprakigt. Jag ar svensk, min man sydafrikan och vi bor i LOndon sa forhoppningsvis blir det svenska, afrikaans och engelska. Jag planerar att endast prata svenska med sonen. Jag pratar aven spanska och tyska flytande men skulle inte kunna tanka mig att prata det for att han skulle lara sig det. Tror som andra har sagt ovan att det kan bli konstlat. Daremot skulle jag kunna tanka mig att skicka eran dotter till engelska skolan kan vara en bra ide.

• pluvdo

Jag har en kompis som berättade att hans mamma brukade köpa billiga videoband med norska barnprogram på när han var liten. Det hade resulterat i att han sedan kunde norska. Så, ni kan ju låta ert barn se på engelska barnprogram och så så lär det sig kanske lite i alla fall. Typ, om ni har digitalbox med olika barnkanaler kan ni ställa in dem på engelskt tal ibland och så. Så kommer jag göra för sonen när han blir större.

• Noiis

varför lära sitt barn ett språk man inte har en anknytning till? är det inte bättre om barnet får lära sig sitt moderspråk innan man skyndar på med ett annat språk?

Min son har halva sin släkt i UK dom pratar inte svenska och det är först nu när han har lärt sig en hel del svenska (2,5 år) som jag har börjat med hans engelska. pga. noas sjukdom har vi för säkerhetsskull varit i kontakt med en talpedagog. och hennes tips var att man inte ska lära barn ett annat språk om ingen i familjen talar språket! uttalet blir fel och om man lär  barnet fel har dom ju jätte svårt att lära om sig sen. gramatik och allt sånt är skit viktigt att lära dom från start!
    strunta i att prata engelska med henne låt henne se engelska läroprogram, det skadar ju inte.. men... jag skulle aldrig få för mig att prata ett språk med min son som vi inte har anknytning till. Bara för att jag kan  franska betyder inte det att min son ska lära sig det av mig!

Japp min profil är låst! inboxa om ni vill komma in!
  • Solregnsnö

Hej,
    rent vetenskaplig är det absolut inte att rekommendera att man pratar ett språk som inte är modersmålet med barnen. Aldrig pratar man utan fel om man inte har det spm modersmål. Vi är inte svensk och vi pratar bara hemspraket hemma, barnen växer ändå upp tvåspråkig (alla pratar ju svenska utanför hemmet...) och sedan de började på en engelskpråkig skola även trespråkig. För dom mindre barnen finns möjlighet att läsa böker, lyssna på engelskpråkiga berättelser...
    Det skulle jag rekommendera, om ni absolut vill att barnen blir extra bra i engelska.

• Topdog

TS:
    Jag hade samma idé som du. Men sen kom barnen och verkligheten trängde på. Och jag kan säga som så, att det känns inte naturligt att säga gosa och småprata med sin lilla bebis på ett annat språk än sitt modersmål. Om man är väldigt konsekvent så tror jag tillochmed att det kan försvåra för barnet. Man pratar ju på ett helt annat sätt med ett litet barn än man pratar med en vuxen. Och den engelska du pratar är vuxen-engelska och jag tror att du kommer att ha väldigt svårt att prata gull-engelska vid blöjbytena.

• Solregnsnö

Och så sakna man det emotionella med i det främmandet språket.

• Zixi
    Topdog skrev 2010-09-21 09:17:46 följande:
    TS:
    Jag hade samma idé som du. Men sen kom barnen och verkligheten trängde på. Och jag kan säga som så, att det känns inte naturligt att säga gosa och småprata med sin lilla bebis på ett annat språk än sitt modersmål. Om man är väldigt konsekvent så tror jag tillochmed att det kan försvåra för barnet. Man pratar ju på ett helt annat sätt med ett litet barn än man pratar med en vuxen. Och den engelska du pratar är vuxen-engelska och jag tror att du kommer att ha väldigt svårt att prata gull-engelska vid blöjbytena.
    Jag har arbetat som nanny i england och babyspråk för mig känns mycket naturligare på engelska än på svenska så jag får  hela tiden tänka efter så jag gör rätt (och pratar svenska med henne). Vill gärna att mitt barn ska bli tvåspråkigt (svenska-engelska) men tror inte att det egentligen krävs att vi pratar engelska med henne i hemmet så som samhället ser ut idag. Sjunger redan engelska barnsånger för henne (är för dålig på de svenska), hon kommer att se alla barnprogram på orginalspråk, engelska kommer tidigt i skolan nuförtiden och vi kommer att resa mycket med henne och förhoppningsvis även bo en tid i england.

Hon blir kanske inte helt tvåspråkig men inte långt ifrån och det räcker faktiskt för mig.
    2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål