• AmandaPitkänen

Bleka håret 2 ggr på raken?

Jag har blekt håret idag för att äntligen få tillbaka det blonda håret jag hade förr! Men som vanligt första gången man bleker mörkt hår blev det ju ganska hul/oranget. Så en till blekning behövs ju. Men när kan jag göra det? Kan jag bleka redan imorgon, eller måste det gå längre tid innan man nleker en andra gång??

Nån kunnig, kanske frisör som vet??
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Bleka håret 2 ggr på raken?
  • miss kitty

Usch! Har bara dåliga erfarenheter av att färga håret hemma.
    Slutar ändå alltid med att jag måste gå till en frissa som surt påpekar att jag ska vara glad att jag har nåt hår kvar och sen kostar hela kalaset ändå mycket mer än om jag gått till frissan direkt...
    Och tanken med "gör-det-själv-paket" är ju ändå att man ska spara pengar...

OK, förlåt! Inte mycket till tips kanske. Men vänta några dagar om du tycker det går bra så får håret åtminstone vila är mitt tips om du nu nödvändigtvis ska göra klart själv. Helst skulle jag nog gå till frissan om jag vore du...

• bäbis nr2

Du kan bleka på en gång. Visst sliter det på håret men det sliter inte mindre för att du väntar.

• miss kitty

bäbis nr2: har du provat själv?
    det har jag med inte så lyckat resultat, det tog nästan ett år att få fason på håret igen - det kändes som svinto efteråt. Dessutom blev det ändå inte så blekt som jag ville så jag fick ändå gå till frissan efter färgning nr 2 med den stränga rekommendationen att aldrig färga ett hår två gånger på raken och kommentaren "var glad att du inte tappade en massa hår". Men ok, till saken hör att jag har ganska tunna fina hårstrån som lätt går av.

Dessutom har jag förstått det som att ett hår beroende på kvalitet ibland inte går att färga exakt som man vill med de färger som finns i affären (så har i alla fall åtskilliga frisörer sagt, men vem vet, de kanske bara är ute efter att tjäna pengar).

Det bästa skydd håret kan få är att man låter det vara och få återfukta sig själv (=bli fett). Men vad vet jag, jag är ingen expert.

Vidhåller som sagt att det är bäst att gå till frissan. Frisörer är ändå skolade och ska kunna det här med hårfärgning som inte alls är så lätt att lyckas med alla gånger.

• AmandaPitkänen

miss kitty: Usch det verkar inte kul!! Ja jag hoppas det går bra, har alltid blekt håret hemma, men det var länge sedan nu så jag minns inte ritkigt hur länge man kunde vänta..

bäbis nr2: OK tack så mycket! Kanske jag gör det imorrn då!

• Mamisita

TS det beror nog på hur blekt och vilken kvalite på håret du vill ha och har. En kompis till mig blekte håret och är ganska mörk från början (råttfärgat) hon gjorde detta hos frisör och fick gå i omgångar med 1 till 2 mån mellanrum detta för att håret skulle hålla sig i hyfsat skick. Så om färgen inte ser för hemsk ut så kanske det är bra att vänta i alla fall några dagar så att du inte slutar med tuggummihår eller ännu värre att det går av. Lycka till!

• AmandaPitkänen

bejbybåm: Nja ser hemskt ut... det är oranget haha, jag skulle nog roa folk om jag gick ut nu ialla fall! Jag tror mitt hår borde klara av det då jag förut blekte det mycket.... men det återstår att se

• Kajla

Jag har både färgat och blekt håret hemma med varierande resultat.
    För mig har det aldrig varit kvalitén som satt stopp för mina laborationer, utan istället den kycklinggula färgen som bara kunnat tämjas av en erfaren och rutinerad hårfrisör.
    Det jag vill säga är att det är individuellt och beroende på vilken kvalité ditt hår har om du kan färga det redan ikväll igen.
    Men trots det skulle jag ändå rekommendera dig att gå till en frisör, det brukar bli bäst så ? både för håret och t.o.m. för plånboken i längden.
    Dessutom är det skönt att unna sig att bli ompysslad ibland.
    Lycka till!

• jezzzzzika

pröva och blek det med slingmedel...de brukar göra susen! har själv färgat mitt hår ett antal gånger från svart/lila till blont och slingmedel e mycke bättre o starkare än vanligt blekmedel...

givetvis blir de ju lite slitet men att gå till frisören skulle kosta mej över 2000:- har dom sagt....å hemma gick de på cirka 200:- för slingmedel!!

• Lilla Linnéa

Gå hellre till en frisör innan du förstör ditt hår!

Jag tonade mitt blonda hår mörkt, ångrade mig efter ngr veckor och la i en blekning hemma. Håret blev knallorange och jätte ljust i hårbottnen. La i en till blekning och det hjälpte inte. Håret var fortfarande orange. Jag la i 2 toningar veckan därpå och tillslut fick jag till en huffsad blond färg MEN mitt hår var förstört. När jag gick till frisören sa hon att kvalitén på mitt hår när de tvar vått var som blöt bomull. Kammade jag det när det var vått gick det av. Det var som tuggummi.
    Jag fick klippa mig kort.

• mia79

prova att färga det i ask blond, det neutraliserar det gul/oranga, vänta iaf en vecka mellan blekningarna, har en kompis somm tappat hår längst upp när hon blekte för mycket...lr köp silvershampo hos frisören och prova om det hjälper...

Svar på tråden Bleka håret 2 ggr på raken?