• snigelposten

Lösenordsskydda usb-minne?

Ja, jag undrar om det går att lösenordskydda allt innehåll på ett usb-minne och hur man isåfall går till väga?

• Svar på tråden Lösenordsskydda usb-minne?
  • qzectb

Jag har hört att det finns speciella extra säkra USB-minnen som är allt du vill - fast de är inte billiga.

• Jesspa80

Kör truecrypt, sanslöst bra program. Länk ser du ju ovan :)

• inze
    c0ol skrev 2010-09-21 16:34:35 följande:
    nackdelen med truecrypt är att du måste ha det installerat för att komma åt filerna, så om du kommer till en annan dator så blir det svårt.

har du windows 7 så kan du ha bitlocker to go lite beroende på vilken version av windows du har.

www.dkszone.net/how-to-encrypt-usb-flash-driv...

Det är smidigt.

Det ser ju ut som att man kan ha TrueCrypt i nåt  Portable Mode då man kan ha det på USB-minnet men det verkar ju vara vissa förutsättningar för att det ska fungera så.
  • c0ol
    inze skrev 2010-09-21 17:01:26 följande:
    Det ser ju ut som att man kan ha TrueCrypt i nåt  Portable Mode då man kan ha det på USB-minnet men det verkar ju vara vissa förutsättningar för att det ska fungera så.
    Ah se där, ja det har jag missat
  • Isfjord
    qzectb skrev 2010-09-20 23:33:27 följande:
    Jag har hört att det finns speciella extra säkra USB-minnen som är allt du vill - fast de är inte billiga.
    ??????????????????????????????????

Inte billiga? Går kryptera alla USB-minnen. Följer med gratis program på ungefär hälften av minnena, nackdelen med de programmen är att de odtast bara fungerar på USB-minnen från den tillverkaren.
    Sedan finns det minnen med inbyggd fingeravtrycksläsare, de är dyrare om det är dem du tänker på?

Bara välja och vraka. En del körs från hårddisken, andra från USB-minnen eller både och. En del kopierar du in på minnet direkt, andra får du installera på datorn, sedan föra över till USB-minnet. Sedan kan du avinstallera från datorn och läsa från valfri dator osv. Många alternativ. Allt från gratis till dyra.
    http://download.cnet.com/windows/encryption-software/?tag=ltcol;nav
  • Rodion
    qzectb skrev 2010-09-20 23:33:27 följande:
    Du kanske tänker på något i den här stilen?
    www.ironkey.com
  • vinter02
    inze skrev 2010-09-21 17:01:26 följande:
    Ja, det stämmer, men du måste ha adminrättigheter för att kunna köra portabelt.
  • Zubnez

Du menar krypterade USB-minnen. Det finns 2 affärer i Sverige som säljer sådana. De är dyrare men tycker det är ett måste då man ofta går omkring med USB-minnen i fickan och kan vara katastrof om man har massa t.ex. bankuppgifter osv där och tappar det på allmän plats så någon skurk kommer över det som är på.

store.orange.com/se/search/
    kryptoprodukter.se/USBminnen.html

• chadde

Okej, manga amatorer i traden.. sahar ar det:

Det finns tva typer av kryptering: hardvaru- och mjukvarubaserad. Hardvarukryptering kraver att du koper dig ett sadant USB-minne. Mjukvarukryptering kan goras med en uppsjo av olika program.

Truecrypt har namnts i traden.. Anvand INTE det. Det programmet ar nedlagt och fullt av sakerhetshal.

har ar en lista pa nagra olika alternativ: listoffreeware.com/list-of-best-free-usb-encryption-software/ 

Svar på tråden Lösenordsskydda usb-minne?