• Helenas

Vrickad fot

I måndags vrickade jag foten igen, exakt fem veckor sen sist. Får inte alls någon direkt sympati från sambon denna gång trots att jag är svullen.

Nu till frågan, hur ska jag undvika att jag vrickar den igen? Tips?

(Finns bild på den stackars foten om någon vill se. Jag har varit extremt uttråkad idag... )

• Svar på tråden Vrickad fot
  • Blårand

Att du vrickar foten om och om igen beror på att ledbanden blir uttänjdda och leden instabil. Mao lätt att trampa snett om och om igen tills stabiliteten är återställd. Och det kan ta lång tid.

Bra rörelser för att få bort svullnaden:
    - Gör tåhävningar (i början kan du göra dem sittande på en stol, dvs utan belastning)
    - Sitt på en stol och håll hälen i golvet och "steppa" framdelen av fotan upp och ned o lite i sidled, ungefär som man gör när man kör bil och byter mellan gaspedal och broms.

Bra träning för att öka upp stabilitet:
    - Gå i skog på ojämnt underlag
    - Köp en balansplatta på tex Stadium och stå och balansera på den när du tex borstar tänderna

Och temporär lösning för att få stabilitet, tills leden är återställd:
    - Finns speciella vriststöd som du köper i välsorterade sportaffärer. Apoteket har enklare modeller också. De avancerade (typ Rehband Vristskydd) brukar vara i läder med snörning. Och de enklare är gjorda i elastiskt material

- Du kan också linda foten med bandage (eller använda skadetejp) om du vet med dig att du ska ut och gå. För bara genom att linda lite lätt med bandage gör att hjärnan "känner" vart den har foten bättre, vilket gör att man minskar risken för att trampa snett lite.

Lycka till

• Helenas

Åh tack så mycket Blårand, vilka bra tips. Den där balansplattan har jag hört talas om och tänkte kolla upp men du hade ju en massa fler bra tips, tack!

Men hur länge måste jag tänka på vristen som att den är svag? Jag hade efter fem veckor slutat linda och slutat tänka på vristen, betraktade den som frisk, men hur gör jag nu efter en andra vrickning?

• miss kitty

Aj, aj, aj!!!
    Har alldeles för smärtsamma minnen!!!

Jag kan berätta vad man inte ska göra när man stukat foten.

- befinn dig inte som säsongsarbetare på en skidort
    - åk inte en massa snowboard bara för att du köpt ett liftkort
    - åk framför allt inte snowboard bara 4 dagar efter stukningen
    - ha inte ett jobb där man står och går massor hela dagarna
    - gå inte långpromenader i ett snöigt vinterlandskap

Allt det här gjorde jag och stukade upp min fot säkert 10 gånger under halvåret efter stukningen har fortfarande ont i min ena fot (och det är 4 år sen det här hände), den är inte alls sådär svullen som den är precis efter att jag stukade den, men den har inte alls samma rörlighet som den andra. Till följd av det här parerar jag hela bäckenet och ryggraden så att en kiropraktor trodde att jag har skolios. Får ont i axlar och rygg mest hela tiden...

Men vad fan! Jag är glad ändå och försöker gå så mycket som möjligt med samma belastning på bägge fötterna, det ska mycke till för att jag ska stuka upp foten igen så med rätt belastning hoppas jag att den ska bli bra igen!

En sjukgymnast sa till mig att det är viktigt att vicka på foten och inte ha den helt stilla - den läker bättre om du rör mycket på dig och tränar upp foten... tolkade det här som att det var helt ok att överanstränga mig...korkat!
    Men ok, man skulle visst belasta precis till smärtgränsen har jag för mig att han sa.
    Det var svårt att känna exakt var den gick, vilket ledde till de många omstukningarna, och det vill jag i alla fall avråda ifrån eftersom det blir så svårt att läka helt.

Krya på fossingen!!!

• Blårand

Helenas: Det är jättesvårt att säga hur länge den kommer vara svag. Men gör ett litet test. Ställ dig på den friska foten på ett ben och stå så ett tag. Gör sedan samma sak med den stukade foten. Vingligt? Vingligt = instabil.
    Sjukgymnaster brukar ha ett mått på att man bör klara av att stå minst 1 minut så, utan att behöva sätta i andra foten i golvet. Fast man kan fortfarande vara instabil, även om man klarar det lilla testet. Men prova vetja. (prova samma sak och blunda dessutom...)

Jag tror att du kommer att känna när den är "normal" igen. När du slutar tänka på den så ska du nog inte hålla på och linda och ha dig, om du inte ska träna tex bollsport eller något som ökar risken för att man inte är helt koncentrerad på vad man gör med fötterna.
    Om man lindar foten hela tiden så blir muskulaturen svagare också, vilket är en ond cirkel för det gör naturligtvis leden instabil också.

Nä, bästa sättet är att träna muskulatur i foten och balans.
    På Vårdguiden kan du läsa lite om stukningar också.
    www.vardguiden.se/Article.asp
    Kolla även in deras info och film om graviditet vetja.

Och förresten, observera att jag inte är utbildad inom fotskador. Har bara gått igenom en rejäl stukning själv ganska nyligen. Så det jag skriver baserar jag på mina kontakter med sjukgymnast och sjukvård. Och vad som kändes bra för mig

Svar på tråden Vrickad fot