Aj, aj, aj!!!
Har alldeles för smärtsamma minnen!!!
Jag kan berätta vad man inte ska göra när man stukat foten.
- befinn dig inte som säsongsarbetare på en skidort
- åk inte en massa snowboard bara för att du köpt ett liftkort
- åk framför allt inte snowboard bara 4 dagar efter stukningen
- ha inte ett jobb där man står och går massor hela dagarna
- gå inte långpromenader i ett snöigt vinterlandskap
Allt det här gjorde jag och stukade upp min fot säkert 10 gånger under halvåret efter stukningen har fortfarande ont i min ena fot (och det är 4 år sen det här hände), den är inte alls sådär svullen som den är precis efter att jag stukade den, men den har inte alls samma rörlighet som den andra. Till följd av det här parerar jag hela bäckenet och ryggraden så att en kiropraktor trodde att jag har skolios. Får ont i axlar och rygg mest hela tiden...
Men vad fan! Jag är glad ändå och försöker gå så mycket som möjligt med samma belastning på bägge fötterna, det ska mycke till för att jag ska stuka upp foten igen så med rätt belastning hoppas jag att den ska bli bra igen!
En sjukgymnast sa till mig att det är viktigt att vicka på foten och inte ha den helt stilla - den läker bättre om du rör mycket på dig och tränar upp foten... tolkade det här som att det var helt ok att överanstränga mig...korkat!
Men ok, man skulle visst belasta precis till smärtgränsen har jag för mig att han sa.
Det var svårt att känna exakt var den gick, vilket ledde till de många omstukningarna, och det vill jag i alla fall avråda ifrån eftersom det blir så svårt att läka helt.
Krya på fossingen!!!