• blivanderoten

Bra förskolor Östermalm, vilka?

Hej,

Behöver hjälp att hitta bra förskolor där jag kan ställa min son på kö till. Det är alldeles för många för att jag ska få någon kontroll själv?

Hjälp önskas.

/Anna  

• Svar på tråden Bra förskolor Östermalm, vilka?
  • aleks31

Banerporten!! Är nog ett av Sveriges bästa dagis.Även LÄR sägs vara bra

• blivanderoten

har ställt honom på LÄR och banerporten, men ca 200 barn står före i kön där. Suck. 

Vi bor vid karlaplan 

• gamma

Styrmansgatan 28-30, kommunalt. Minst lika bra som Banérporten! SKulle undvika LÄR. Det finns massor av dagis varav flera nystartade privata med lediga platser, bla Crocodill vid GA-parken. Gå runt och titta! Och tänk även på att anmäla till de privata skolaternativen...

• blivanderoten

Vi har anmält till Carlssons, Banér, slottskolan. Är det fler man bör ansöka till när det gäller skolor?
    Varför bör man undvika LÄR? 

• gamma

LÄR har riktigt dåliga källarlokaler (varje avdelning har ett enda rum där småbarnen skall sova + samsas med de som är vakna). Dålig gård. Har hört en hel del skräckhistorier om barn som blir utpekade på ett negativt sätt, får skämmas etc. Fick extremt dåliga vibbar när jag själv var där och tittade, men så är jag en sådan som tror att barnen lär sig mycket av varandra under fri lek, och det är inte modellen på LÄR. 

Banérporten har också stor andel källarlokaler, men har totalt sett mycket större yta/barn, fler små rum där man kan pyssla,  tillgång till bandyrum etc.

De flesta innerstadsförskolor har halvtråkiga lokaler, därför tycker jag att det är viktigt med bra utemiljö, och att, om förskolan inte har egen gård, det inte är långt till parken.

Låter som att du har anmält till de privata skolalternativ som finns! De kommunala skolorna är nog ofta minst lika bra, men det är ju litet knepigare med skolplaceringarna nu när upptagningsområdena ändras år från år och syskonförturen till de kommunala skolorna är borttagen. Alla jag pratar med är dock nöjda med sina skolor, det gäller såväl de privata som kommunala! 

• Hanna73

Min son började på Olympen förra året, och vi avbröt inskolningen efter 3 dagar.

Nu har vi ett underbart föräldrakooperativ, där de ser sonen som individ och inte bara har barnförvaring.

• blivanderoten

Jag

gamma skrev 2010-10-18 12:43:22 följande:
    LÄR har riktigt dåliga källarlokaler (varje avdelning har ett enda rum där småbarnen skall sova + samsas med de som är vakna). Dålig gård. Har hört en hel del skräckhistorier om barn som blir utpekade på ett negativt sätt, får skämmas etc. Fick extremt dåliga vibbar när jag själv var där och tittade, men så är jag en sådan som tror att barnen lär sig mycket av varandra under fri lek, och det är inte modellen på LÄR. 

Banérporten har också stor andel källarlokaler, men har totalt sett mycket större yta/barn, fler små rum där man kan pyssla,  tillgång till bandyrum etc.

De flesta innerstadsförskolor har halvtråkiga lokaler, därför tycker jag att det är viktigt med bra utemiljö, och att, om förskolan inte har egen gård, det inte är långt till parken.

Låter som att du har anmält till de privata skolalternativ som finns! De kommunala skolorna är nog ofta minst lika bra, men det är ju litet knepigare med skolplaceringarna nu när upptagningsområdena ändras år från år och syskonförturen till de kommunala skolorna är borttagen. Alla jag pratar med är dock nöjda med sina skolor, det gäller såväl de privata som kommunala! 
    jag tror absolut att de kommunala skolorna är lika bra, men jag vill att han ska få en chans att välja lite själv när han blir äldre. Om alla hans kompisar ska börja på ex Carlssons så vill jag att han ska kunna få börja där också. Om han kan via turordningar mm.

Hur är upptagningsområdena nu, jag trodde man kunde i princip välja vilken skola man skulle börja på. Men jag kanske har helt fel 
  • blivanderoten
    Hanna73 skrev 2010-10-19 14:41:38 följande:

Min son började på Olympen förra året, och vi avbröt inskolningen efter 3 dagar.

Nu har vi ett underbart föräldrakooperativ, där de ser sonen som individ och inte bara har barnförvaring.

Jag vill absolut inte att han ska hamna på barnförvaring, varför avbröt ni?
  • gamma

Det kan ju ändra sig igen, men just nu gäller att man är garanterad plats på den skola som ligger närmast, förutsatt att ingen annan som bor längre bort då får alltför långt till en annan skola (låter det begripligt???). För exempel kolla in kommunens hemsida. I och med babyboom + fler famljer som väljer att bo kvar i stan är det proppfullt i alla skolor, i Hedvig Eleonora kom tex endast 50% av barnen som hade valt det som förstahandsalternativ in. Carlssons bör du ha anmält till på BB, innan du får personnummer, för att ha någon chans. Pga detta är det oftast något enstaka barn från varje dagisgrupp som kommer in på friskolorna, de flesta följs åt till kommunala skolan.

• aleks31

När kan man söka kommunal förskoleklass samt högstadium här på östermalm? Samma år först va som de ska börja?
    Hur långt upp i klasser går Hedvig skolan?

• blivanderoten

till privat skolorna så blev han ställd till, de som man kunde utan personnr samma dag som han kom, vi hade satt släkt till att göra det.  Så jag hoppas att han har en chans där om han vill. 
    Annars så är det ju tyvärr Hedvig Eleonora  som är närmast för oss, men 50% det låter  ju inte så där jätte bra.  Trodde det var större chans än så.

Svar på tråden Bra förskolor Östermalm, vilka?