• gumaelius

när blölfri på natten?

Jag funderar på om det r dax att sluta med blöja på natten. När slutade ert barn? Hur gjorde ni? och hur gick det?

• Svar på tråden när blölfri på natten?
  • Birgitta2

Min dotter var knappt tre år och sonen var fyra när de slutade med nattblöja. Jag tog bort den när jag såg att den för det mesta var torr på morgonen. Men jag garderade med plastfrotté för olyckor hände då och då.

• gumaelius

precis som jag hade tänkt. Fast vår son måste jag ta till toa på en gång han vaknar, annars blir blöjan blöt. Så vi får e... men det vore skönt om han är blöjfri när nästa lilla krake kommer om 3 månader.

• PetraMunchen

Vår son 2 år och 3 månader vaknar visserligen på natten om han ska kissa och är ju fullt medveten. Men i har inte slutat ännu. Trots att han kan hålla sig.  Vissa nätter har ju blöjan varit torr efter 12 timmars sömn och han har därefter kissat på pottan. Jag följer gärna tråden för om någon har tips hur man får sonen att gå till pottan själv på natten om han vaknar kissnödig vore det toppen.

Häromnatten när vi inte hade blöja kröp han ner till fotändan av sängen, kissa där och kröp sen upp igen och ropa på oss föräldrar... kanske ska jag bara vara ännu tålmodigare. Men jag tycker inte plastfrotte funkar. Liten hittar alltid på något sätt att kissa ner allt annat så som madrass, kudde, täcke etc. Spelar ingen roll hur jag lägger underlägget.

• PetraMunchen

Tänkte bara återkomma och säga att vi nu betraktar sonen som torr på nätterna. Senaste 3 veckorna har han inte haft blöja eller kissat i sängen och han vaknar och säger till om han behöver kissa. Han är nu 2 år och 4 månader.

• annbom

De fem stora har alla varit torra på natten innan 2 och minstingen redan vid 9 månader. Jag tror att barn är torra när de är mogna för det, men man kan ju vara snabb med att ta av blöjan på morgonen så att de inte blir lata om de är några år.

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Badfantasten

Min tjejer var torra på natten strax innan 2,5-3 årsdagen. Första veckorna tog vi upp de på toaletten innan vi gick och la oss (vid 22-23-tiden) Gndde lite och kissade i stort sett i sömnen.
     Den stora tjejen (snart 5 år) går alltid upp själv vid 5-tiden och kissar och går sen in och lägger sig. Den lilla på 3 1/2år kissar aldrig på natten och kan lätt vara vaken 2-3 h på morgonen innan hon behöver kissa. Så olika. Håller med om att det är så induviduellt.
    Lycka till

• fryxan

ja dom små hitta på allt mellan dessa perioder-

min dotter började gå på pottan vid 1 års ålder-jag köpte en o placerade den brevid min toa stol, eftersom hon var mkt intresserad av vad jag gjorde så, försökte visa.
    o va skönt, mysigt, lite små introducerande.
    den första riktiga potten kom först efter 4 mån.ren tur!
    sen i rakskt takt.efter ca vid 20-24 mån
    nu e hon klurig som attan. vid 2.5 år

httade en blöja samt pyjamas byxa invirade tillsammans på golvet på toan.
    då har den lilla filuren som alltid annars säger- jag e bajenödig mamma!
    mörkat allt o gått själv på toan, tagit av sig blöjan,pyjamas byxorna,
    satt sitt på
    pottan för att kissa o baja.
    inget sagt utan bara gått til sitt rum för stt måla...
    så tidig med allt annat men med kisset så där. men va stolt man blir.

Svar på tråden när blölfri på natten?