• elims

Hur får jag rent runt spisen?

Jag måste rengöra en gammal spis som har många ingrodda fläckar runt plattorna.
    Vill inte använda stålull för det rispar väl emaljen.

Har för mig att jag läst ett tips någon gång om bikarbonat & ättika....men minns inte hur man skulle göra, hur mycket man ska använda av varje sort osv.
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur får jag rent runt spisen?
  • Birgitta2

Stålull repar inte om du blöter den. Resten av det du talar om känner jag igen, men vet inte riktigt.

• Jackie85

Bikarbonat och ättika har jag också hört. Har för mig att man skall hälla ut ättika över problem områdena och sedan stö bikarbonaten rakt över och låta det sitta i ca 10 minuter innan man tar bort det. Inte säker däremot.

• Toddes mamma

Spraya Mr Muscle på plattorna, du vet sånt som man har i ugnen, låt verka en halv-timma o sen är det bara att torka av..super-lätt!!

• elims
    Toddes mamma skrev 2010-09-21 10:15:28 följande:
    Spraya Mr Muscle på plattorna, du vet sånt som man har i ugnen, låt verka en halv-timma o sen är det bara att torka av..super-lätt!!
    Jag använder helst miljövänliga alternativ, men funkar inte ättikan så kanske jag provar. Tack för tipset!
    Jackie85 skrev 2010-09-21 10:14:41 följande:
    Bikarbonat och ättika har jag också hört. Har för mig att man skall hälla ut ättika över problem områdena och sedan stö bikarbonaten rakt över och låta det sitta i ca 10 minuter innan man tar bort det. Inte säker däremot.
    Jo jag tänkte nog göra nåt liknande, ville bara kolla om någon hade mer exakta mått att tipsa om?!

Häller man alltså ättikan först och sen bikarbonaten?
    eller spelar ordningen egentligen någon roll?
  • elims
    Birgitta2 skrev 2010-09-21 10:13:36 följande:
    Stålull repar inte om du blöter den. Resten av det du talar om känner jag igen, men vet inte riktigt.
    ok kanske provar, tack för tipset
Svar på tråden Hur får jag rent runt spisen?