• sol1

nån som vet hur man omvandlar storlekar???

min son på 13 år har stl 164 / 170 närmare 170 just nu på vissa kläder.

nu är det så att en bekant ska köpa jeans åt honom och jag undrar vilken jeansstorlek han ska ha har försökt hitta en omvandlingstabell men inte hittat nån som gör mig klokare.

mätte just nu ett par mjukisbyxor han kan ha och fick fram att dem är ca 76 cm i midjan (mätte runt hela midjan på byxorna)

och är 77cm i innebenslängden.

nån som vet vilken jeansstrl det kan vara?( å då menar jag typ 28 i midjan 30 i bena såna storlekar)

• Svar på tråden nån som vet hur man omvandlar storlekar???
  • Carisma95

storlekar.se/jeans.html

Sen är det nog svårt att kanske översätta midjemåttet på ett par mysbrallor med jeans-cm.
    Han har inga jeans idag som du kan mäta på. Eller mäta hans midja (det bästa alternativet).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • HenkanPenkan

Ett tips när det gäller storlekar och jeans är att mäta ytterben längden och inte innerben längden.
    Innerben längden varier på grund av vilken midjehöjd jeansen har, ytterben längden borde dock alltid vara den samma. Mät på sonen från midjan (där han normalt har sina jeans) längs yttersömmen ner till golvet, då vet du vilken benlängd du ska ha.

När det gäller midjestorlekar på jeans tror jag att de flesta märken använder sig av "Levis" systemet, eller vad man nu vill kalla det. Jag skulle gissa att 76 cm är typ W28, men midjor är alltid knepigt och skiljer mellan märken och modeller...

Svar på tråden nån som vet hur man omvandlar storlekar???