• purre

Efternamn på bebisen? Vems blir det?

Tänkte på en grej, jag och min sambo ska ha barn i oktober.
    Hur blir det med efternamet? Blir det mitt namn, hans namn, bådas namn? Får man välja hur man vill? Eller finns det vissa bestämmelser?
    Och ni som redan har barn, hur gjorde ni? Vilket efternamn tog ni till er bebis?
    Känns som om han tycker det är en självklarhet att hon ska ha hans namn, men varför egentligen?

• Svar på tråden Efternamn på bebisen? Vems blir det?
  • Malinski79

Man väljer helt fritt.... Dock så får barnet ditt efternamn tills man skickat in alla papper..

Vi (jag) har valt mitt efternamn på båda barnen då min sambo har dubbla efternamn och det ena är Andersson och det vill jag inte att barnen ska ha

Så vi har sagt att om eller när vi gifter oss så kommer han ta bort Andersson så tar vi alla det andra efternamnet..

Ella 070911<3 Moa 100907<3
  • Raskask

Ni kommer att få en liten blankett från skatteverket där ni fyller i vad ert barn ska heta. Hon antas från födelsen ha samma efternamn som du eftersom ni är sambos.

Man kan bara ha ett efternamn, och får inte bilda dubbelnamn av bådas efternamn. Man får däremot ha ett mellannamn, där petar många in den ena förälderns efternamn, och har den andra förälderns efternamn som registrerat efternamn. Ett slags dubbelefternamn i praktiken alltså.

Vi  var sambos när första barnet föddes och han heter sambons namn i mellannamn och mitt namn i efternamn. När vi fick tvåan var vi gifta och hon heter likadant som storebror. Vi hade bägge behållt våra efternamn när vi gifte oss.

• MissLaila

Som sagt så har barnet ditt efternamn tills man skickar in pappret..

Min äldsta son tog pappans namn, då jag tyckte att Lundkvist va bättre än Karlsson, och så trodde väl jag att jag oxå skulle bli en Lundkvist en dag, men icke...

Med minstingen hade vi Karlsson eller Andersson att välja på, och då tyckte vi att Karlsson passade bäst till namnet.. Men om vi gifter oss kommer vi ta sambons släktnamn Boman, men då går vi ändra på sonen då..

• Smulan 89

Ska också ha barn i okt, så jag har också funderat över detta. Några kompisar valde att ge sitt barn båda efternamnen, då dom inte heller är gifta. Jag tror vi kommer ge vårt barn mitt namn pga att vi har tänkt ta mitt namn när vi gifter oss i sommar (förhoppningsvis, om det inte kommer annat i vägen). För min del är det inte aktuellt med dubbla efternamn, då jag tycker att det är jättefult.
    På BB kommer bebisen få ditt efternamn, då man alltid vet vem mamman är, eftersom det är hon som föder. Så var det i alla fall för 20 år sen, när jag föddes. På BB heter bebisen "Flicke/gosse-barn Andersson" tex. Sen får man nog välja precis som man vill.

• Petra123

Du väljer som du vill. Vi tog mitt efternamn som är lite mer ovanligt, men han har min mans namn i mellannamn. Dom får inte ha dubbel-efternamn.

• Finesse

Vår dotter har mitt efternamn å det kommer även denna bebis att ha. Dom får pappans efternamn den dagen pappan vill gifta sig med mig

Ebba 071228
  • Malinski79
    Finesse skrev 2010-09-21 10:59:02 följande:
    Vår dotter har mitt efternamn å det kommer även denna bebis att ha. Dom får pappans efternamn den dagen pappan vill gifta sig med mig
    Hahaha..PRECIS så har jag sagt till min sambo oxå Att OM han vill att de ska ha hans efternamn så får han allt fria
    Ella 070911<3 Moa 100907<3
  • Jempajenny
    Hur blir det med efternamet? Blir det mitt namn, hans namn, bådas namn?
    Barnet får automatiskt ditt namn eftersom ni inte är gifta. Däremot kan ni välja sambons efternamn när ni får pappren från skattemyndigheten hemskickat.

Får man välja hur man vill? Eller finns det vissa bestämmelser?
    Man får välja ditt namn eller din sambos namn. Det går ej att skapa nya dubbelnamn. Däremot så kan man välja att ge barnet ett av era efternamn som mellannamn.

Och ni som redan har barn, hur gjorde ni? Vilket efternamn tog ni till er bebis?
    Min dotter fick mitt efternamn då det endast är min familj som heter så. Det är ett taget namn. Vi diskuterade detta innan (kan för vissa vara en känslig fråga) och var överens. Jag frågade om min sambo ville att vi skulle ge henne hans efternamn som mellannamn, men det tyckte han inte var nödvändigt.

Känns som om han tycker det är en självklarhet att hon ska ha hans namn, men varför egentligen?
    Jag tycker inte att det är en självklarthet att ge barnet pappans namn, per automatik. Anledningen till att det kanske ändå blir så tror jag hänger ihop med att det länge var så att vid giftermålet så tog kvinnan mannens efternamn. Har man planer på att gifta sig och ta samma efternamn är det självklart enklast att de barnet det namnet redan nu - oavsett om det är mannnens eller kvinnans namn.
    ♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • purre

Tack alla för era svar!
    Man blir ju så förvirrad av alla regler och lagar som finns.
    Ska nog köra på mitt efternamn och om sambon vill ha sitt så får han fria! Hahaha Bra tips tjejor! Tungan ute

Ska passa på att fråga en till grej då eftersom ni verkar kunniga i ämnet.
    Om ett barn har ett såkallat "dubbel efternamn" alltså ett efternamn är mellannamn hur vet man då vilket som är det "riktiga" efternamnet? Om namnet är tex Johan Andersson Svensson.
    Är det Andersson som är mellannamnet då?

• Raskask

Ja, det är det namn som kommer först. På diverse brev och sånt från tex bvc, förskolan och andra kommunala och statliga inrättningar brukar bägge namnen stå, iallafall för våra barn.

• rednose

Vi tog mitt efternamn. Är inte gifta än men d vi gifter oss kommer min sambo ta mitt efternamn eftersom det inte är speciellt vanligt och har lite "intressantare" bakgrund. :)
    Så skruttan har mitt efternamn. :) 

• April barn

Man får välja helt fritt, vi ska använda mitt efternamn :D

• Lexikon

Om ni inte är gifta får barnet automatiskt ditt efternamn tills dess att faderskapet är fastställt och ni skickar in namnblanketten till skatteverket med anmälan om att barnet skall ha sin fars efternamn, då ändras det.

Vi gav sonen mannens efternamn då vi gifter oss om sex månader. Jag ska ta hans ovanliga efternamn då och det kändes onödigt att anmäla ett namn på sonen för att sedan ändra det ett halvår senare. 

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
Svar på tråden Efternamn på bebisen? Vems blir det?